شنبه ۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
EN/ES
فارسی
 
اخبار اتاق ایران و اسپانیا

کارگروه کشور اسپانیا در اولین همایش مشترک سفراء و بخش خصوصی
جلسه کارگروه کشور اسپانیا با حضور افراد ذیل در ساعت 10 صبح در طبقه نهم ساختمان جدید اتاق ایران برگزار گردید.
جناب آقای حسن قشقاوی، سفیر ج.ا.ایران در مادرید
جناب آقای مهندس میرفخار، سفیر محترم ج.ا.ایران در پرتغال
جناب آقای محمد طاهری، ریاست اتاق مشترک بازرگانی ایران و اسپانیا
جناب آقای مهندس منشی زاده نائب رییس اول اتاق مشترک بازرگانی ایران
جناب آقای مهندس مجید فرخزادی نائب رییس دوم اتاق مشترک بازرگانی ایران
 
تشکل ها:
جناب آقای مهندس سعید هاشمی از انجمن کارآفرینان کشور،
جناب آقای مهندس محبی نژاد از انجمن صنایع همگن و نیرو محرکه قطعه سازان کشور،
جناب آقای مهندس آهنی ها از انجمن کاشی و سرامیک تزیئنی کشور،
جناب آقای مهندس هادی گلزار از انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران،
جناب آقای مهندس طبیب زاده از انجمن شرکتهای مهندسی و پیمانکاری نفت و گاز و پتروشیمی،
جناب آقای مهندس نصراللهی از انجمن واردکنندگان فرآورده های بهداشتی آرایشی و عطریات ایران
جناب آقای مهندس مهدی صفری پور از شورای ملی زیتون ایران
سرکار خانم مهندس طبیبی از انجمن صادرکنندگان نمونه و برتر ایران
 
در ابتدای جلسه، جناب آقای غلامرضا انصاری معاونت محترم دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه و جناب آقای احمد معصومی فر مدیرکل دفتر دیپلماسی و اقتصادی وزارت امور خارجه و جناب آقای دکتر کرباسی معاونت امور بین الملل اتاق ایران نیز حضور داشتند.
اعضای حاضر شرایط موجود، مشکلات، سیاست های مفید و ساز و کار های ممکن جهت افزایش همکاری دو کشور را منعکس کردند.
جناب آقای طبیب زاده از انجمن APEC  ضمن اشاره به اصل 44 قانون اساسی کشور، قوانین مربوط به خصوص سازی، سند چشم انداز پیش رو اعلام کردند، متاسفانه با وجود اظهار نظرهای مختلفف قوانین حمایتی، پیش بینی های صورت گرفته شاهد حضور ضعیف بخش خصوصی کشور در عرصه های مختلف هستیم، بخش خصوصی جایگاه خود را معرفی نکرده است، صدور کالا و خدمات از ایران همچنان تا میزان زیادی در انحصار بخش دولتی است. مشکلات موجود در ریتینگ بین المللی موجب بدبینی شرکت خارجی شده و علی رغم تلاش های مکرر  بخش خصوصی نمی توانیم به سرمایه گذاری این کشورها امیدوار بود.
جناب آقای منشی زاده ساز و کار جدیدی را جهت رفع مسئله و مشکلات بانکی اعلام کردند.  استفاده از شرکتها و سازمانهای دولتی و نیمه دولتی و یا رسمی اروپایی جهت واردات و تامین کالاها و خدمات مورد نیاز شرکتهای ایرانی، البته طرح کلی این موضوع برای وزارت محترم امور خارجه ارسال شد.
به منظور یکپارچه سازی و تمرکز بر تامین کالاها و خدمات مورد نیاز کشور و تسهیل در امر نقل و انتقال ارز از محل درآمدهای ارزی حاصل از صادرات نفت به حسابهای متعدد شرکتهای صادرکننده اروپایی و نیز کاهش ریسک تجاری و مالی کشور در مبادلات با شرکتهای اروپایی می توان یکی از شرکتها و یا سازمانهای دولتی و نیمه دولتی به رسمیت شناخته شده یا معرفی شده از سوی کشورهای اروپایی را بعنوان کارگزار یا شرکت ما در تامین کننده کالا و خدمات به ایران تعیین و بخشی از منابع پولی و ارزی را با همکاری و هماهنگی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، وزارت و اقتصاد و دارایی و در صورت لزوم یک یا چند بانک تجاری ایران به حساب این شرکت در مقابل اخذ پوششهای لازم و تعیین کارمزدهای مربوطه بعنوان وجوه در اختیار منتقل گردد.
ایشان ادامه دادند، مذاکرات ابتدایی باSERCOBE  انجمن ملی تولیدکنندگان کالاهای سرمایه ای  National Association of manufacturers of Capital Goods در خصوص این موضوع انجام شده است، آنها ضمن استقبال از این امر اعلام کردند هیچ مشکلی جهت تامین تجهیزات نخواهند داشت، و البته حداقل 50 درصد اقلامی که به ایران می دهند باید ساخت اسپانیا و مابقی از اتحادیه اروپا باشد.
سرکار خانم طبیبی، بر لزوم دسترسی راحت تر به سفرای ج.ا.ایران در کشورها تاکید کردند، به نحوی که در زمان بروز مشکل برای هر کدام از شرکتهای ایرانی، چتر حمایتی سفارت ها بر سر انها بوده تا بتوانند موانع موجود را راحت تر برطرف نمایند.
جناب آقای صفری پور، میزان واردات روغن زیتون از کشورهای خارجی را 70% روغن زیتون های موجود در بازار عنوان کردند، متاسفانه در بسیاری موارد این واردات شامل روغن زیتون هایی با درجه مرغوبیت پایین و بی کیفیت می باشد که می توان به راحتی کشور اسپانیا را با توجه به جایگاه ارزنده این کشور در این عرصه جایگزین واردات زیتون و روغن زیتون در ایران نمود.
آقای مهندس محبی نژاد، بر لزوم حضور رایزن اقتصادی فعال تاکید کردند و بخش بازرگانی سفارت اسپانیا در ایران را بسیار فعال خوانده و ابراز امیدواری کردند کنسول بازرگانی مشابهی از طرف ج.ا.ایران در اسپانیا حضور داشته باشد. همچنین ایشان ضمن بحرانی خواندن وضعیت واردات دارو و لوازم پزشکی، کشورهای اسپانیا و پرتغال را در این عرصه سرآمد خواندند و امکان همکاریهای بیشتری را در این عرصه امکان پذیر خواندند.
جناب آقای هاشمی، بر امکان سرمایه گذاری و ساخت کارخانه درکشور اسپانیا با تاکید بر پتانسیل های موجود ایران و ظرفیت های بخش خصوصی بر توسعه اینگونه همکاریها تاکید کردند. بخش بازرگانی سفارت ج.ا.ایران در مادرید در صورت فعال شدن می تواند در معرفی SME ها کمک شایانی نماید.
آقای مهندس فرخزادی، پیشنهاد دادند تا با استقرار سفیر محترم جناب آقای قشقاوی در مادرید، روز اقتصاد ایران و اسپانیا را برگزار نمایند. در همین رابطه مقرر شد پیشنهاد به وزارت امور خارجه اعلام شود.
جناب آقای دکتر طاهری،  اعلام کردند، اتاق مشترک بازرگانی ایران و  اسپانیا مهمانی شام یا نهار با حضور سفارت اسپانیا در ایران و سفیر محترم ایران در اسپانیا، اعضای هیئت مدیره، نمایندگان محترم وزارت امور خارجه، شورای زیتون و ... را برگزار می نمایند.
جناب آقای انصاری از تشکیل کمیته های بحران با توان تمام و فراتر از قانون خبر دادند. ما در نظر داریم در کشوری که می خواهیم در آن به فعالیت اقتصادی بپردازیم، یک منبع مالی ایجاد نماییم. در صورت استقبال و شجاعت کشور طرف مقابل می توانیم فعالیت اقتصادی را در سطح وسیع سامان دهیم. شکل تجارت با ایران قبل از تحریم های سالهای گذشته متفاوت است، جامعه جهانی در کنار ماست و حقانیت ما اثبات شده است. می بایست ساز و کاری را فراهم نماییم با ایجاد منابع مالی در کشورهای مختلف، و اعطای امتیازات ویژه ای بدهیم و راهکارهای جدیدی را ایجاد کنیم.   اتاق مشترک بازرگانی ایران و اسپانیا راهکارهای FOUNDها را اعلام کنند.
کشورهای اسپانیا و پرتغال با توجه به شرایط اقتصادی مایل به کار و فعالیت با ایران هستند. در طول زمان ج.ا.ایران با این دو کشور هیچ گونه مشکل دیپلماتیک نداشته است. نظر به مشکلات اقتصادی دو کشور و تمایل به افزایش میزان صادرات می توانیم با تبیین راهکارهایی نسبت به افزایش مراودات اقدام نماییم.
جناب آقای میرفخار، با تصدیق صحبتهای جناب اقای انصاری به موارد متعددی اشاره کردند. از جمله آنکه بهتر بود شورای بازرگانی ایران و اسپانیا و پرتغال به جای تفکیک و از بین رفتن شورای بازررگانی ایران و پرتغال همچنان به صورت سابق به فعالیت خود ادامه می داد. کشور پرتغال کشور کوچکی محسوب می شود و شاید اتاق یا شورای مستقل نیاز نداشته باشد.
یکی از اشتباهات ما بعد از برداشته شدن تحریم ها، اصرار بر عقد قرارداد با شرکتهای بسیار بزرگ و تشویق آنها به حضور در ایران بود. در حالیکه با تمرکز بر SMEها می توانستیم موفق تر عمل نماییم، شناخت SMEهای کشور هدف و گستردن این شبکه بازرگانی می توانست و می تواند باعث پویایی تجارت در کشورمان شود. ساز و کار جدید جهت بی اثر نمودن تحریم ها می بایست توسط بخش خصوصی تعریف و به دولت منتقل شود. با توجه به سیاست های کلی کشورمان و عدم پذیرش FATF با وجود از بین رفتن تحریم ها باز هم انتقال پول دچار مشکلات عدیده ای بود.
آقای طاهری ضمن معرفی جناب آقای مهندس قشقاوی، سفیر جدید ج.ا.ایران در اسپانیا،  ایشان را بسیار فعال خواندند و توضیح دادند، بر اساس نقشه راه امضاء شده میان دو کشور ایران و اسپانیا ، این نقشه راه می تواند الگوی مناسبی جهت تبیین سیاست های پیش رو باشد. این سفارتخانه است که با معرفی فرصت های تجاری نقش بسزایی در کاربردی شدن نقشه راه خواهد داشت.
جناب آقای قشقاوی سفیر جدید ج.ا. ایران در اسپانیا با تشکر از اظهارات حاضران جلسه گفتند: سه سال پیش در قالب سفر هیئت دولت به اسپانیا رفتم، پتانسیل خوبی جهت تعامل با اسپانیا وجود دارد، بنده هیچ اطلاعی از شرایط اسپانیا نداشته، و علاقه ای به مطالعه در این زمینه نیز ندارم چراکه معتقدم می بایست شناخت میدانی خود را افزایش دهم. با این حال می توانم از تجربیات حاضران این جلسه و جلسات مشابه استفاده ببرم.
ایشان با اشاره به تعالیم دینی و ضرورت‌های اقتصاد اسلامی متذکر شد: اقتصاد، تنها در حمایت از بخش خصوصی و سرمایه‌داران شکل می‌گیرد، نه در قالب بودجه‌های دولتی؛ این اصل را امام علی(ع) در نامه معروف خود به مالک اشتر، تحت بررسی شرایط اقتصادی طبقات مختلف اجتماعی آورده و مورد تاکید قرار داده‌اند. اگر ما چنین نگاه ایدوئولوژیک به بخش خصوصی داشته باشیم، امکان نخواهد داشت برای ارائه مجوز یک هتل، کارخانه، دامداری یا نیروگاه، تعلل کنیم.
ایشان اشاره کردند از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی درخواست و طرحی دو فوریتی را مطرح کرده اند  تا برای تحقق فرمایش مقام معظم رهبری، ماده واحده‌ای را تنظیم و تصویب نمایند که طی آن هر مقام اجرایی، قضایی، پلیسی، بانکی، گمرکی و مالیاتی، که به هر بهانه‌ای قصد توقف کار یک واحد تولیدی را داشته باشد، مجازات شود.
وی با تاکید بر حمایت از زمینه‌های سرمایه‌گذاری، افزود: اجازه بدهیم کمی هم بخش‌های بانکی و مالیاتی با توجه به ظرفیت‌های ارتباطی خود، تکاپو داشته باشند؛ و فقط سرمایه‌گذاران پیگیر این مباحث نباشند.
ایشان از سفر بدون هدف بسیاری از نمایندگان مجلس ابراز ناخرسندی کرده و مصرف بی رویه پول بیت المال را به صلاحدید کشور نداستند.
در انتهای جلسه ابراز امیدواری کردند. در جلسه نهار یا شام کاری زمینه های موجود مورد بررسی مجدد قرار گیرد.



تاریخ خبر: 13970508
نوروز خجسته و سال نو مبارک
رمضان مبارک- پیام رییس اتاق مشترک
وبینار رایگان آشنایی با نمایشگاه گالفود دبی دربهمن ماه 1402
تقدیم استوار نامه سفیر ایران به پادشاه اسپانیا
جشنواره ملی حاتم 28 آذر ماه برگزار می گردد- آذر 1402
آرشیو
 
 



Contact us
Tel / Fax: +9821-88381350
Email : info@isbc.ir     iranandspain@gmail.com
 پس از ارسال ایمیل حتما با دبیرخانه اتاق مشترک
 تماس بگیرید و از رسیدن پیام خود مطمئن شوید




تذكر مهم اتاق بازرگانی ایران واسپانیا به فعالان اقتصادي
 اين اتاق در خصوص سوء استفاده از نام اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا درخصوص اعزام هيأت‌هاي بازرگاني و برگزاری نمایشگاههای داخلی و خارجی به عموم فعالان اقتصادي در اين باره هشدار داد كه شرح كامل آن در ادامه مي‌آيد: بارها ديده شده است كه اشخاص حقيقي يا حقوقي با عنوان اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا، اقداماتي مي‌كنند كه لزوماً مورد تأييد اتاق نيست. برهمين اساس شايسته است در مورد اصالت و صحت، فراخوان‌هاي مختلفي كه به منظور اعزام هيأت‌هاي بازرگاني بخش‌ خصوصي به خارج از كشور، ميزباني هيأت‌هاي تجاري در ايران، صدور ويزا و خدمات مسافرتي، برگزاري همايش‌هاي مختلف و مانند آن، تحت نام اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا يا به‌عناوين ديگر و يا با ادعاي همكاري اتاق منتشر مي‌شود، از دبیرخانه اتاق، استعلام شود.البته سوء استفاده از عنوان اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا نيز قابل پي‌گيري حقوقي است.
EN/ES - فارسی - عضویت - ورود اعضاء
نظر خواهی و پیشنهادات - عضویت در سایت - تماس با ما

کليه حقوق اين سايت متعلق به اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
طراح: روزبهان یوسفی