چهار شنبه ۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
EN/ES
فارسی
 
اخبار اتاق ایران و اسپانیا

وبینار تحلیل تخصصی بازار های موازی سرمایه گذاری برگزار شد- 22 خرداد

وبینار تحلیل تخصصی بازار های موازی سرمایه گذاری  22 خرداد ماه با حضور اعضای اتاق مشترک بازرگانی ایران و اسپانیا و علاقمندان برگزار شد.

در اینجا به گوشه ای از سخنان استاد دوره جناب آقای دکتر مولوی اشاره می شود

آنچه که نمی دانید شما را به خطر نمی اندازد، آنچه که بدان مطمئن هستید شما را به خطر خواهد انداخت
مارک تواین

این جمله مارک تواین بسیار دردناک است و البته روشنگر، حتما شما هم اخبار را پیگیری می کنید، ریس اتحادیه معاملات املاک می گوید وبسایتهای انلاین ارایه دهنده قیمت ملک را ببندید تا ارزانی به بار آید یا ریس کل بانک مرکزی از ذخایر سرشار ارزی خبر می دهد و ریس اتحادیه روزانه در حال دادن خبر بالا و پایین رفتن قیمت انس جهانی و حباب سکه است و بازار سرمایه که در روزهای صعودی همه بورس باز و در روزهای نزولی خبری از هیچکس نیست.
در وبینار تحلیل تخصصی بازارهای موازی در خرداد ماه ۹۹ قصد داریم در باب استراتژی شما برایسرمایه گذاری در تابستان صحبت کنیم، چه فرصتهایی که با گوش فرا دادن به همین اخبار از نوع دانش شوفری (اصطلاحی برای اهمیت دادن به مرجع حرفها) از دست رفت و قدرت خرید همه مان کمتر و کمتر از گذشته شد.
بازارهای موازی اصطلاحی است قدیمی نه متعلق فقط به ایران بلکه جهانی از حرکت روند نقدینگی در بین بازارها، محرکهای مختلفی بازارهای را به حرکت وا می داند، نقدینگی بالا ، تورم ، خبرهای سیاسی ، رویدادهای این روزهای امریکا و کرونا ، انتخابات مجلس و …
بدون درک حرکتهای نقدینگی در این چهار بازار سرمایه گذاری درست امریست ناممکن و با ریسک بالا.
در این وبینار به آخرین داده های ملک و املاک کشور، روند حرکتی بازار ملک در تابستان و همچنین به بررسی نوسانات ارز و طلا به صورت تخصصی پرداخته شد
تورم نقطه به نقطه سال ۹۸ به ۴۱ درصد رسیده است این یعنی اگر ریالی داشتیم متاسفانه ارزش آن حداقل به صورت متوسط ۴۱ درصد کاهش یافته است، یک راه گلایه هایی است که همه دارند اما یک راه برای حفظ ارزش پول سرمایه گذاری است درست مبتنی بر زمان درست و متناسب باشخصیت مان.
بازار های موازی در اقتصاد ایران با توجه به نقدینگی تولیدی دولتها همواره دستخوش تغییر هستند ، این تغییرات با امید به آینده اقتصاد ایران در حال تغییر است ، همچنین از بازاری به بازار دیگر می رود برخی روزها همانند سال ۹۷ و اعلام دلار ۴۲۰۰ تومانی از بازار ارز سر دراورد و این روزها در بازار سرمایه است.
طلا در یکسال گذشته ۷۴٪ بازده ایجاد کرده که از تورم ۴۱٪ سال ۹۸ بیشتر بوده
دلار حدود ۴۷ درصد
مسکن در همین بازه بیش از ۶۰٪
و بازار سرمایه بیشترین بازده را ایجاد کرده است
اما این اعداد و ارقام زمانی درست هستند که شما دقیقا ۳۶۵ روز پیش سرمایه گذاری می کردید و امروز میفروختید تا بتوانید چنین بازده ای را ثبت کنید!
آنچه مهم است درک ما از روند کلان اقتصاد و بازار های موازیست.

بانک مرکزی در آخرین دستورالعمل خود در باب ارز به موارد زیر اشاره کرده است:
بر اساس دستورالعمل اجرایی مزبور، حمل و نگهداری ارز (اسکناس) توسط اشخاص حداکثر تا سقف مبلغ ۱۰٫۰۰۰ یورو یا معادل آن به سایر ارزها بلامانع بوده و حمل و نگهداری ارز (اسکناس) برای مبالغ بیشتر از ۱۰٫۰۰۰ یورو یا معادل آن به سایر ارزها توسط اشخاص، صرفاً در صورت داشتن یکی از مدارک شامل: سند موسسه اعتباری، رسید سنا و اظهارنامه گمرکی  مجاز خواهد بود.
 
چند سوال مهم:
چرا این روزها این دستورالعمل صادر می شود و از آن مهمتر این عمل چه تاثیری بر بازار ارز در کوتاه ، میان و بلند مدت دارد

دقت داشته باشیم که هر گاه فشار های تعزیراتی بر بازار ارز صورت می پذیرد در اقتصاد ایران و بر اساس آخرین گزارش مرکز پژوهشهای مجلس رویداد های زیادی را به دنبال خود دارد.
اگر هدف کانالدهی این ارز به سایر بازارها و بازار سرمایه است که الزاما جوابگو نخواهد بود چون دلیل نگهداشت ارز بسیار است ، بسیاری از افراد برای حفظ ارزش ریال ، بسیاری برای سفر های خارجی و در نهایت عده ای برای سرمایه گذاری.
بازار حتما واکنش نشان خواهد داد ولی ممکن است در کوتاه مدت این امر سبب حرکت بازار موازی مسکن و طلا و البته بورس شود.



تا زمانی که درک درستی از پایه پولی و روند خلق نقدینگی نداشته باشیم امکان سرمایه گذاری موفق در ایران و پایداری آن بحث برانگیز خواهد بود. پیمان مولوی
به نمودار فوق دقت کنید ، روند حرکتی پایه پولیرا از سال ۹۵ بدین سو رصد کنید ، روندی افزایشی با شیبی زیاد!
پایه پولی در کنار کوچک شدن اقتصاد از دلایل رشد نقدینگی در اقتصاد ایران است و این رشد نقدینگی در انتهای سال ۱۳۹۹ به عدد ۳۰۰۰ هزار میلیارد تومان خواهد رسید!
این عدد به اندازه ای بزرگ است که توانایی ایجاد تورم در تمام ۴ بازار ارز، طلا ، بورس و مسکن را دارد.
توجه کنید که همانطور که در فروردین ۹۹ اشاره شد اقتصاد ایران با این افزایش پایه پولی (که قابل پیش بینی بود) و این رشد نقدینگی (باز هم قابل پیش بینی بود) ناچار به تحمل تورم است و ارزش ریال چه بخواهیم و چه نخواهیم کاهش خواهد یافت چون روند متفاوتی در سیاستگذاری دیده نمی شود.

پایه پولی که به آن «پول پرقدرت» نیز گفته می‌شود در واقع همان پول‌های – سکه، اسکناس یا اعتبار – منتشر شده از سوی بانک مرکزی هستند. شاید این پرسش برایتان پیش بیاید که چرا به این پول‌ها، پول پرقدرت می‌گویند؟ پول پرقدرت، عبارت است از پولی که مستقیما توسط بانک مرکزی به وجود می‌آید و شامل موارد ترازنامه بانک مرکزی می‌شود. به بیانی ساده، پول پرقدرت برابر است با جمع اسکناس و مسکوک – مسکوک یعنی پول فلزی یا همان سکه – به علاوه سپرده‌های بانکی نزد بانک مرکزی. در واقع پایه پولی، منبعی است که توسط بانک مرکزی منتشر شده و در چرخه اقتصاد در اختیار بانک‌های تجاری قرار می‌گیرد؛ به گونه‌ای که بانک‌ها می‌توانند با استفاده از این منابع و از طریق خلق پول بانکی به گسترش حجم پول بپردازند.

در ادامه جلسه پرسش و پاسخ برگزار شد


تاریخ خبر: 13990324
عید فطر مبارک
نوروز خجسته و سال نو مبارک
رمضان مبارک- پیام رییس اتاق مشترک
وبینار رایگان آشنایی با نمایشگاه گالفود دبی دربهمن ماه 1402
تقدیم استوار نامه سفیر ایران به پادشاه اسپانیا
آرشیو
 
 



Contact us
Tel / Fax: +9821-88381350
Email : info@isbc.ir     iranandspain@gmail.com
 پس از ارسال ایمیل حتما با دبیرخانه اتاق مشترک
 تماس بگیرید و از رسیدن پیام خود مطمئن شوید




تذكر مهم اتاق بازرگانی ایران واسپانیا به فعالان اقتصادي
 اين اتاق در خصوص سوء استفاده از نام اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا درخصوص اعزام هيأت‌هاي بازرگاني و برگزاری نمایشگاههای داخلی و خارجی به عموم فعالان اقتصادي در اين باره هشدار داد كه شرح كامل آن در ادامه مي‌آيد: بارها ديده شده است كه اشخاص حقيقي يا حقوقي با عنوان اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا، اقداماتي مي‌كنند كه لزوماً مورد تأييد اتاق نيست. برهمين اساس شايسته است در مورد اصالت و صحت، فراخوان‌هاي مختلفي كه به منظور اعزام هيأت‌هاي بازرگاني بخش‌ خصوصي به خارج از كشور، ميزباني هيأت‌هاي تجاري در ايران، صدور ويزا و خدمات مسافرتي، برگزاري همايش‌هاي مختلف و مانند آن، تحت نام اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا يا به‌عناوين ديگر و يا با ادعاي همكاري اتاق منتشر مي‌شود، از دبیرخانه اتاق، استعلام شود.البته سوء استفاده از عنوان اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا نيز قابل پي‌گيري حقوقي است.
EN/ES - فارسی - عضویت - ورود اعضاء
نظر خواهی و پیشنهادات - عضویت در سایت - تماس با ما

کليه حقوق اين سايت متعلق به اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
طراح: روزبهان یوسفی