شنبه ۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
EN/ES
فارسی
 
اخبار اتاق ایران و اسپانیا

گردهمایی مجازی تاثیر انتخابات آمریکا بر اقتصاد ایران (با رویکرد مدیریت ریسک در شرکتهای بین الملل)- 2 آبان 99 برگزار شد

گردهمایی مجازی تاثیر انتخابات آمریکا بر اقتصاد ایران (با رویکرد مدیریت ریسک در شرکتهای بین الملل) با حضور اعضا و علاقمندان روز 2 آبان ماه 1399 برگزار گردید.در این وبینار آقای دکتر مولوی به نکات ذیل اشاره کردند:

مدت زمان کمی تا انتخابات ایالات متحده امریکا در نوامبر ۲۰۲۰ باقی است و این انتخابات برای تمام جهان همواره مهم بوده است، برای ایران و ایرانیان نیز با اهمیت شده است چرا که بعد از خروج امریکا از برجام اقتصاد ایران بزرگترین ریزش ارزش ریال را تجربه کرده است و سطح عمومی قیمت ها به صورت بسیار زیادی بالا رفته است و ترس از ابر تورم بر اقتصاد ایران سایه افکنده است.
روند حرکتی بازارهای در سال ۹۹ موید این نکته است که چشم انداز سرمایه گذاران در اقتصاد به سمت حفظ ارزش ریال سوق یافته است اما با نزدیک شدن به زمان انتخابات و تفاوت بنیادین در رویکرد دو نامزد انتخابات امریکا آقایان بایدن و ترامپ به ایران تفاوت های مهمی را می توانیم در روز بعد از انتخاب شدن شاهد باشیم.
ما در این وبینار به دنبال پیشگویی و یا پیش بینی انتخاب این دو نیستیم، بلکه به دنبال بررسی سناریو های اقتصادی هستیم که با آمدن هر کدام از این دو بر اقتصاد ایران حکم فرما خواهد شد، آن هم با رویکرد مدیریت ریسک و شناسایی ریسکهای محتل در هر سناریو بر بازارهای موازی سرمایه گذاری در ایران بعد از انتخابات امریکا ۲۰۲۰.
بعد از بررسی ریسکها به دنبال ارایه روشهای مدیریت آن ریسکها و توازن بخشی بر سبد سرمایه گذاری خواهیم بود


سناریو دوم: آمدن بایدن و ورود حداکثری به برجام

شوک به بازار ارز و در ادامه طلا و خودرو!
این روند مرا به یاد برجام می اندازد!
یعنی یک شوک ۱۵ تا ۲۰٪ در بازار ارز!
و همین روند در بازارهای مالایی و متصل به دلار!
اما بازار ملک کمتر شاهد قیمت خواهد بود چون رشد آن نیز کمتر خواهد بود!
اما خبر خوب برای چشم انداز مثبت حداقل تا انتخابات ریاست جمهوری ایران است! و آن چشم انداز سرمایه گذاری در بازار سرمایه است! مخصوصا صنایع صادراتی که درگیر شدید تحریم ها بودند!

توهم پیشبینی

هر سال کارشناسان با پیش بینی هایشان ما را بمباران می کنند، اما انچه اهمیت دارد قابل اعتماد بودن ان هاست!
فیلیپ تت لاک دست بکار شد و در یک دوره ۱۰ ساله ۲۸۳۶۱ پیش بینی را از ۲۸۴ نفر بررسی کرد که خود را متخصص می نامیدند. 
نتیجه: متخصصان به لحاظ دقت اندکی بهتر از کسی که به صورت تصادفی پیش بینی می کنند عمل کرده بودند و از بین انها بدترین پیش بینی مربوط به نابودی و فروپاشی بودخلی از انها پیش بینی نابودی و فروپاشی کانادا، نیجریه و چین هند و بلژیک را مطرح کرده بودند که چنین نشد.
وقتی در تلوزیون ، رادیو و یا روزنامه مطلبی در باب اقتصاد و اینده ان می خوانید به جمله بالا فکر کنیدو حواسمان باشد دچار توهم پیش بنی نشویم و از متوهمان پیش بینی دوری گزینید.

جدال ترامپ و بایدن
جدال جهان گرایان و ملی گرایان!

جدال امریکایی که می خواهد چندجانبه گرایی را ادامه دهد و امریکایی که تا اینجا با آمدن ترامپ  این روند را طی کرده است!
در جهان ما که جهانی چند وجهی است شما وجه سیاسی را بیشتر از وجه مالی می بینید، به عبارت دیگر صورت را بیش از بستر تحولات!
اقتصاد جهان پس از ورود سرمایه های امریکایی و غربی به چین و تبدیل آن به کارخانه جهان هر روز به اختلاف بین سرمایه داران جهانی بیشتر نزدیک می شود و انتخابات امریکا نیز در همین مسیر قابل تعبیر است!
اقتصاد جهان تلاطم های زیادی را به خود دیده است اما این بار جهان در سر حد تغییر پارادایم قرار دارد ، سرمایه دارانی که این بار شرق را مامن خود می دانند و سرمایه دارانی که خواهان تجدید قدرت غرب هستند و ما در ایران همانند دهه ها در بینابین قرار داریم!
ریسکهای زیادی در جهان وجود دارد و این عدم استقرار ریسکها را بیش و بیش می کند اما ما در ایران علاوه در تیر رس بودن این تحول عظیم در کشاکش بحران های خود ساخته هستیم!
اقتصاد ایران در سراشیبی است که در صورت نبود توجه بدان می تواند تبدیل به بزرگترین کاهش ارزش پول ملی و بیشترین تورم در طول تاریخ گردد!
اما ما به عنوان سرمایه گذاران باید با شناخت از خود به دنبال متنوع سازی خردمندانه در بازه های زمانی کوتاه و میان مدت باشیم

 از آنجا که این منطقه به قهرمان پروری و  اسطوره سازی در خمیرمایۀ وجودی خود عادت کرده است، عیب می­داند نقص، اشتباه و کمبودی را متوجه فرد یا نهاد یا دولتی بنماید. تقریباً افراد و دولتها خود را بیست برابر آنچه هستند نشان می دهند چون باید همه چیز را عالی نشان داد. اما چون انسان عالی نیست، برای آنکه بتواند این تئاتر را بازی کند مجبور می­شود به ریا، حیله، تزویر، دروغ، پنهان­ کاری، سفسطه، وارونه جلوه دادن و مغالطه روی آورد و ظاهر و باطنی با فاصلۀ 180 درصدی از خود بسازد. 

 اما چرا افراد و دولت­های این منطقه از خودِ واقعی فرار می­کنند؟ چرا گذشته و عملکرد گذشته­ی خود را نقادی نمی­کنند؟چرا مسئولیت خطاهای خود را نمی­پذیرند؟ 

 ظرفیت­های فراوانی لازم است در یک­جا جمع شوند تا خود انتقادی آغاز گردد

1. فکر کردن و زندگی کردن با واقعیتها. شاید بتوان به راحتی گفت هیچ منطقه ­ای در جهان در این حد، هنر توجیه کردن، تزیین کردن توهمات و پوشاندن نیات واقعی خود را نداشته باشد. وقتی نیروهای آمریکایی، شهر بغداد را در دوره­ی بوش پسر محاصره کرده بودند، سخنگوی وزارت خارجه صدام، سخن از فائق آمدن بر خارجی و حفظ استقلال و حاکمیت ملی عراق می­کرد.

2. عادت به کتاب خواندن و دیالوگ. در خاورمیانه، عموماً نسبت به هر موضوعی یک قرائت ثابت و آن هم برای دهه ها وجود دارد. تا یک ایده ای به شکستِ کامل نرسد، در آن تجدید نظری صورت نمی گیرد.مطالعه و فهم مسایل در عین حال، دو الزام به همراه می ­آورد که برای دولت­ها و جوامع این منطقه بسیار دشوار است: اول مسئولیت و دوم، تغییر وضع موجود. هر دو همت، آینده نگری و حوصله می­خواهد. شاید به این دلایل، دورِ هم بودن، گپ زدن و فرهنگ شفاهی، راحت­تر از مطالعه، فکر، مسئولیت و تغییر باشند

3. وقتی برای هر موردی و هر پرسشی، فقط یک پاسخ وجود دارد، چه ضرورتی پیش می­ آید که افراد و نهادها باهم رقابت کنند، همکاری کنند، تفاهم کنند، منسجم باشند، اجماع کنند، هماهنگ باشند و اصولاً به هم توجه و گوش کنند.در جوامع تک صدایی، قوه­ ی فکر کردن یا تعطیل است و یا در درون  افراد، پنهان می­ماند. رسانه­ ها عموماً مُبلّغ یک قرائت هستند. به اصطلاح دانشگاه­ ها و مؤسسات تحقیقاتی هم مُروج یک دیدگاه می­شوند. نتیجه­ ی جامعه­ ی تک صدایی می­شود قذافی در لیبی، حسنی مبارک در مصر و صدام در عراق که بین بیست تا چهل سال حکم راندند.در چنین ساختارهایی، نقد و خود انتقادی چه در سطح دولت و چه در سطح افراد، متصور است؟

4. هدف از نقد و انتقاد، بهبود کیفیت زندگی است. جامعه و دولتی که با نقد و انتقاد انس می­گیرند، به زندگی فراتر از سِمت، مقام و قدرت می­نگرند. جامعه و دولتی که با نقد و انتقاد مأنوس است، دسترسی به پول و امکانات رانتی را از تولید ثروت با زحمت و اندیشه تفکیک می­کند.

 وقتی خود انتقادی در حداقل باشد، و یا حتی تعطیل باشد، اطلاعات و تحولات جدید در ارزیابی و تحلیل مسایل روز بی معنا می­شوند و جزمیت­ های همیشگی مرتب باز می­گردند. در این شرایط، سیستم تصمیم­ سازی با محوریت حفظ وضع موجود و مناسبات موجود شکل می­گیرد و سندرم فکر بسته ی جمعی به وجود می آید. در قالب این سندرم، وقتی افراد کلیدی یک سیستم دور هم جمع می­شوند، نظرات و نکاتی را مطرح می­کنند که مناسبات را حفظ کنند، نه آنکه تغییر و تحول ایجاد کنند. تا زمانی که سیستم ­ها و جوامع خاورمیانه­ ای درون نگری نکنند و خود انتقادی را آغاز نکنند و به اطلاعات و اندیشه­ های جدید فرصت مناظره ندهند، همچنان در گرفتاری­های خود باقی مانده و دیگران را سرزنش خواهند کرد. این تحول نیازمند یک تحول شخصیتی است که متاسفانه به نظر می رسد نه با استدلال بلکه با تراکم بحرانها شاید به دست آید.



تاریخ خبر: 13990805
نوروز خجسته و سال نو مبارک
رمضان مبارک- پیام رییس اتاق مشترک
وبینار رایگان آشنایی با نمایشگاه گالفود دبی دربهمن ماه 1402
تقدیم استوار نامه سفیر ایران به پادشاه اسپانیا
جشنواره ملی حاتم 28 آذر ماه برگزار می گردد- آذر 1402
آرشیو
 
 



Contact us
Tel / Fax: +9821-88381350
Email : info@isbc.ir     iranandspain@gmail.com
 پس از ارسال ایمیل حتما با دبیرخانه اتاق مشترک
 تماس بگیرید و از رسیدن پیام خود مطمئن شوید




تذكر مهم اتاق بازرگانی ایران واسپانیا به فعالان اقتصادي
 اين اتاق در خصوص سوء استفاده از نام اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا درخصوص اعزام هيأت‌هاي بازرگاني و برگزاری نمایشگاههای داخلی و خارجی به عموم فعالان اقتصادي در اين باره هشدار داد كه شرح كامل آن در ادامه مي‌آيد: بارها ديده شده است كه اشخاص حقيقي يا حقوقي با عنوان اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا، اقداماتي مي‌كنند كه لزوماً مورد تأييد اتاق نيست. برهمين اساس شايسته است در مورد اصالت و صحت، فراخوان‌هاي مختلفي كه به منظور اعزام هيأت‌هاي بازرگاني بخش‌ خصوصي به خارج از كشور، ميزباني هيأت‌هاي تجاري در ايران، صدور ويزا و خدمات مسافرتي، برگزاري همايش‌هاي مختلف و مانند آن، تحت نام اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا يا به‌عناوين ديگر و يا با ادعاي همكاري اتاق منتشر مي‌شود، از دبیرخانه اتاق، استعلام شود.البته سوء استفاده از عنوان اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا نيز قابل پي‌گيري حقوقي است.
EN/ES - فارسی - عضویت - ورود اعضاء
نظر خواهی و پیشنهادات - عضویت در سایت - تماس با ما

کليه حقوق اين سايت متعلق به اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
طراح: روزبهان یوسفی