جمعه ۳۱ فروردین ماه ۱۴۰۳
EN/ES
فارسی
 
اخبار اتاق ایران و اسپانیا

سمینار آموزشی الگوهای انجام معاملات اقتصادی ریسکی- 29 دی ماه 99

سمینار آموزشی الگوهای انجام معاملات اقتصادی ریسکی با حضور اعضا و علاقمندان به صورت مجازی روز 29 دی ماه سال جاری برگزار گردید. مدرس دوره جناب آقای دکتر مولوی به موارد ذیل اشاره نمودند:


دنیای امروز و مخصوصا ایران با ساختار اقتصادی معیوبی که دارد بدون دانش حداقلی از اقتصاد و سرمایه گذاری تصمیم گرفت برای خود و خانواده می تواند بسیار سخت باشد. البته مسیر تجربه و خطا هم در پیش است و این امر می تواند همراه هزینه های گزاف باشد. در زندگی انسان سه راه دارد: راه اول از اندیشه می‌گذرد،این والاترین راه است. راه دوم از تقلید می‌گذرد، این آسان‌ترین راه است. و راه سوم از تجربه می‌گذرد، این تلخ‌ترین راه است.


ریسک Compliance چیست؟ عبارتست از ریسک مجازات‌هایی که بر اساس قانون یا مقررات وضع می‌شوند؛ و یا ریسک زیانهای عملیاتی و یا ریسک لطمه به حسن شهرت بانک در نتیجه عدم متابعت از قوانین و مقررات، قواعد، استانداردهایی که نهادهای خود انتظام وضع کرده‌اند و ضوابط رفتاری که حاکم بر فعالیت‌های بانکی هستند و به همه آنها در مجموع قوانین، مقررات و استانداردهای Compliance گفته می‌شود. با توجه به این تعریف می‌توان گفت کار کسی که به او Compliance officer می‌گوییم و اداره‌ای که به آن Compliance Department می‌گوییم عبارتست از شناسایی، مدیریت و کاهش ریسکهای Compliance. بنابراین، Compliance چیزی فراتر از متابعات از قوانین و مقررات است و نمی‌توان آن را به رعایت قوانین و مقررات فروکاست. شرکتها برای کسب سود ایجاد می‌شوند نه برای رعایت قوانین و مقررات؛ اما باید فعالیت‌های خود برای بدست آوردن سود را به گونه‌ای انجام دهند که بر اساس قوانین و مقررات عمل نمایند. آنچه که میان این دو امر ظاهراً زاویه دار (یعنی کسب سود و رعایت قوانین و مقررات) پلی ایجاد می‌کند و آنها را به هم نزدیک می‌کند، Compliance است. از این روست که Compliance را یک فرهنگ و یک کارکرد هم دانسته‌اند. تا این فرهنگ و این کارکرد وجود نداشته باشد، شرکت در هر جایی که ناچار باشد قوانین را رعایت می‌کند و در هر جایی که بتواند از اجرای قوانین طفره می‌رود. از این رو معمولاً گفته می‌شود که اداره Compliance به تنهایی نمی‌تواند تضمین کند که قوانین و مقررات در شرکت رعایت می‌شوند و برای این امر نیاز به فرهنگ Compliance در شرکت وجود دارد. در تعریف دیگری از کارکرد Compliance گفته شده است کارکرد Compliance در یک موسسات مالی عبارتست از شناسایی الزامات قانونی، مقرراتی و رویه‌هایی که اجرای آنها در شرکت لازم است و اجرای ترتیبات، سیستم‌ها و کنترل‌های لازم برای تسهیل اجرای این تعهدات و الزامات.



پوشش ریسک نوسانات نرخ ارز با استفاده از آتی و سلف : زمانی که یک شرکت نگران افزایش نرخ ارز است ( به عنوان مثال این شرکت تعهدی ارزی در آینده دارد) کافیست در بازار مشتقات اقدام به اتخاذ موضع خرید آتی ارز کند از آنجایی که قیمت آتی ارز متناسب (ولی نه کاملا یک به یک) با قیمت نقطه ارز حرکت می‌کند شرکت نوعی می‌تواند امیدوار باشد در صورتی که قیمت ارز افزایش یابد، قیمت آتی هایی که در دست اوست، نیز افزایش یابد و لذا می تواند با فروش آن در آینده ریسک حاصل از نوسانات نرخ ارز را پوشش دهد. همچنین شرکتی که نگران کاهش نرخ ارز است (مثلا شرکت صادر کننده ای که مطالبات ارزی در موعد آینده دارد) کافی است موضع فروش در بازار آتی اتخاذ کند . نحوه عمل در مورد قراردادهای سلف هم به همین شکل است اما قراردادهای آتی به دلیل سهولت، کم هزینه بودن، شفافیت و سریع بودن نسبت به قرارداد سلف ، دارای مزیت هستند. چراکه آتی در بورس معامله می‌شود. لذا استانداردها و شفافیت مناسب‌تری دارد ، ضمن اینکه هنگام خرید ، آتی کم هزینه‌تر است چرا که خریدار فقط قسمتی از قرارداد (margin) را می پردازد.


ریسک نرخ سود فرض کنید شما قصد دارید بین خرید اوراق مشارکت با نرخ سود ثابت 20 درصد و خرید سهام با بازده مورد انتظار 30 درصد یک گزینه را انتخاب کنید. اگر تمایل به پذیرش ریسک را داشته باشید احتمالا خرید سهام را انتخاب می کنید. چون انتظار دارید بازدهی بیشتری نصیب شما کند. حالا فرض کنید بانک مرکزی تصمیم بگیرد نرخ سود اوراق مشارکت را از 20 درصد به 30 درصد افزایش دهد، در اینصورت چه اتفاقی می افتد؟ در حالیکه شما با پذیرش ریسک و خرید سهام انتظار دارید 30 درصد بازدهی بدست آورید، فرد دیگری بدون اینکه ریسکی متحمل شود می تواند اقدام به خرید اوراق مشارکت جدید کند و همان 30 درصد بازدهی را البته بصورت تضمین شده بدست بیاورد. در این حالت شما در واقع با ریسک جدیدی مواجه می شوید که از آن به ریسک نرخ سود تعبیر می شود.

تاریخ خبر: 13991102
نوروز خجسته و سال نو مبارک
رمضان مبارک- پیام رییس اتاق مشترک
وبینار رایگان آشنایی با نمایشگاه گالفود دبی دربهمن ماه 1402
تقدیم استوار نامه سفیر ایران به پادشاه اسپانیا
جشنواره ملی حاتم 28 آذر ماه برگزار می گردد- آذر 1402
آرشیو
 
 



Contact us
Tel / Fax: +9821-88381350
Email : info@isbc.ir     iranandspain@gmail.com
 پس از ارسال ایمیل حتما با دبیرخانه اتاق مشترک
 تماس بگیرید و از رسیدن پیام خود مطمئن شوید




تذكر مهم اتاق بازرگانی ایران واسپانیا به فعالان اقتصادي
 اين اتاق در خصوص سوء استفاده از نام اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا درخصوص اعزام هيأت‌هاي بازرگاني و برگزاری نمایشگاههای داخلی و خارجی به عموم فعالان اقتصادي در اين باره هشدار داد كه شرح كامل آن در ادامه مي‌آيد: بارها ديده شده است كه اشخاص حقيقي يا حقوقي با عنوان اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا، اقداماتي مي‌كنند كه لزوماً مورد تأييد اتاق نيست. برهمين اساس شايسته است در مورد اصالت و صحت، فراخوان‌هاي مختلفي كه به منظور اعزام هيأت‌هاي بازرگاني بخش‌ خصوصي به خارج از كشور، ميزباني هيأت‌هاي تجاري در ايران، صدور ويزا و خدمات مسافرتي، برگزاري همايش‌هاي مختلف و مانند آن، تحت نام اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا يا به‌عناوين ديگر و يا با ادعاي همكاري اتاق منتشر مي‌شود، از دبیرخانه اتاق، استعلام شود.البته سوء استفاده از عنوان اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا نيز قابل پي‌گيري حقوقي است.
EN/ES - فارسی - عضویت - ورود اعضاء
نظر خواهی و پیشنهادات - عضویت در سایت - تماس با ما

کليه حقوق اين سايت متعلق به اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
طراح: روزبهان یوسفی