پنج شنبه ۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
EN/ES
فارسی
 
اطلاعیه های اتاق ایران و اسپانیا

برگزاری روز اقتصاد اسپانيا

سه شنبه, 17 فروردين 1389

روز اقتصاد اسپانيا با حضور «جناب آقای دكتر طاهري» رئيس شوراي بازرگانی ايران و اسپانيا ، «جناب آقای دكتر مهدي فاخري» معاون امور بين‌الملل اتاق ايران ، «جناب آقای دكتر صفاري»سفير جديد ايران در اسپانيا  ، «جناب آقای لئوپولدو استامپا» سفير اسپانيا در ايران، « سرکار خانم ماريا دولارس لواوردا»رايزن بازرگاني اسپانيا در ايران  ، هیات مدیره شورا و جمعي از تجار و بازرگانان در اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران برگزار گردید.



«دكتر طاهري» رئيس شوراي بازرگانی ايران و اسپانيا گفت :
ایشان در ابتدا به معرفی و اهداف شورا و فعال نمودن سايت شورا به نشاني www.ispc.ir پرداختند که تجار می توانند از آن بهره مند گردند.
حجم مبادله‌هاي ما در سال 2009، 5/ 2 ميليارد يورو بوده است كه بايد به حدود 5/ 3 ميليارد يورو برسد و اين نياز به عزم مسؤولان دارد.
در رابطه با زمینه های تجاری ما قصد داریم با کمک دو سفیر محترم، اتاق بازرگانی ایران، وزارت امور خارجه آن زمینه ها را بیش از پیش فعال تر نمائیم . ما زمینه های نفت، گاز و پتروشیمی را داریم و قرار است ایران به خط لوله گاز Naboco  اروپا بپیوندد و اسپانیا می تواند در این زمینه به ما کمک کند. و گذری داشته باشیم از اقلام صادراتی سنتی از قبیل  زعفران، پسته، فرش
به همین منظور در صدد هستیم با كمك سازمان توسعه تجارت و اتاق بازرگانی ایران ، يك مركز تجاري در اسپانيا ايجاد كنيم كه مقدمات اولیه آن آغاز شده است ، امیدواریم بتوانیم هر چه زودتر این مرکز را راه اندازی کنیم تا تجار بتوانند فعالیت بیشتری داشته باشند و اسپانیایی ها به توانایی های ما پی ببرند.
پیرو مذاکرات انجام شده شورا با مسئولین سفارت اسپانیا در تهران (جناب آقای stampa  و خانم loureda )، امسال ما اعزام يك هيأت تجاري به اسپانيا را جهت آشنایی بیشتر با پتانسیل های موجود در دستور کار داریم که اطلاع رسانی آن به حضور تجار خواهد رسید.
در زمينه‌هاي نمايشگاهي و گردشگری ، جهت معرفی محصولات ایران مطالعات زیادی صورت پذیرفته که می خواهیم آن را اجرائی نمائیم. و این لازمه حضور فعال شرکت های ایرانی در نمایشگاههای اسپانیا و حضور شرکت های آنها در نمایشگاههای خودمان می باشد تا بتوانیم به نتایج مطلوبی دست یابیم.
اسپانیا کشوری قدرتمند در زمینه توریسم می باشد امیدواریم این کشور در نمایشگاه توریسم و صنایع جانبی آن که در تیرماه در ایران برگزار می شود نیز شرکت کند.
ما در زمینه های کشاورزی می توانیم تعامل خود را بیشتر کنیم. هم اکنون هم روابط خوبی در زمینه زیتون و زعفران داریم.
ما از مسئولین سفارت درخواست می نمائیم تا تمهیداتی را نیز در زمینه سیستم بانکی اسپانیا پیگیری نمایند. تعدادی از تجار ایرانی به شورا مراجعه کردند و چون نتوانسته اند از طریق سیستم بانکی کالای خود را خریداری کنند، پول نقد را واریز کرده اند ولی سرنوشت کالایشان نامشخص است. و از ما کمک خواسته اند. ما میتوانیم تسهیلاتی اتخاذ کنیم تا طرفین به یکدیگر اعتماد کنند. برای مثال در سال گذشته رییس Aras Bank به ایران مراجعه کردند و اعلام کردند در مواردی خاص می توانند به ما کمک کنند. شورا به عنوان یک بازوی خدماتی در خدمت بازرگانان و تجار باشند.



به گزارش روابط عمومي اتاق ايران، «دكتر مهدي فاخري» معاون بين‌الملل اتاق ايران گفت: روابط ايران و اسپانيا در سال‌هاي پس از انقلاب از گستردگي خاصي برخوردار بوده است و اكنون به سطح 5/ 1 ميليارد يورو رسيده‌ايم.
وي افزود: در سال‌هاي پس از جنگ صادرات ايران به اسپانيا و واردات از اين كشور متنوع‌تر شد و اسپانيا با صادرات محصولات كشاورزي و صنعتي به ايران به يكي از خريداران عمده نفت، گاز، پتروشيمي و محصولات فلزي ايران تبديل شد.
فاخري يادآور شد: زمينه گسترش روابط تجاري ميان دو كشور هميشه وجود داشته است و اسپانيا بزرگ‌ترين واردكننده زعفران ايران است.
معاون بين‌الملل اتاق ايران تصريح كرد: در زمينه گردشگري نيز تا پيش از اين‌كه اسپانيا به شنگن بپيوندد، از نقاط عمده توريستي براي ايران بوده است و حضور مستقيم مي‌تواند به شناخت زمينه‌هاي مشخص كمك كند.
فاخري ادامه داد: البته مشكل‌هايي نيز در روابط وجود دارد كه متأثر از اتحاديه اروپا است، و يكي از آن‌ها سخت بودن روند دريافت ويزاي شنگن است و ديگر اين كه مسايل بانكي تحت تأثير تحريم‌ها قرار دارد و بر حجم روابط تجاري تأثيرگذار است.
وي خاطرنشان كرد: بحث برگزاري نمايشگاه‌ها و ايجاد مركز تجاري نيز نياز به افزايش مبادله اطلاعات و تصميم‌گيري دارد.
فخاري با اشاره به بحث موازنه روابط توضيح داد: هدف ما اين است كه در روابط تجاري دولت را خارج كنيم و عمده بحث‌ها و فعاليت‌ها ميان بخش خصوصي دو كشور باشد.
وي اضافه كرد: با وجود موافقت‌نامه‌ها، سرمايه‌گذاري چنداني صورت نگرفته است و ما مي‌توانيم فهرست پروژه‌هايي را كه بخش خصوصي ايران مايل به سرمايه‌گذاري در آن‌ها است را در اختيار كشور اسپانيا قرار دهيم.
فاخري بيان كرد: از سوي ديگر در مورد توازن در روابط، آمارهاي موجود، آمارهاي مستقيم است و بايد صادرات غيرمستقيم اسپانيا از كشورهاي ديگر مانند دبي به ايران را نيز محاسبه كنيم.
در ادامه «دكتر صفاري» سفير جديد ايران در اسپانيا گفت:‌ اطلاعات بسيار خوبي در جلسه اعلام شد كه به طور يقين از آن‌ها براي همكاري‌هاي گسترده‌تر استفاده خواهيم كرد.
وي افزود: ما اين قول را مي‌دهيم كه در سفارت ايران در اسپانيا با تمام امكانات فعاليت كنيم و تلاش جدي‌تري براي گسترده‌تر كردن روابط اقتصادي ميان دو كشور به كار ببريم.
صفاري تأكيد كرد: سفارت از هرگونه پيشنهاد و ابتكار همكاري اقتصادي و تجاري حمايت مي‌كند و ديدگاه مثبت و حمايت گرايانه‌اي در مورد توسعه روابط با كشور اسپانيا در ميان اعضاي دولت ايران وجود دارد و اميدوار هستيم بتوانيم كارهاي مشتركي را به سرانجام برسانيم.



در ادامه «لئوپولدو استامپا» سفير اسپانيا در ايران نيز بيان كرد: ايران و اسپانيا روابط سياسي بسيار خوبي داشته‌اند كه فضاي بسيار دوستانه‌اي را براي توسعه روابط تجاري بي‌طرف مهيا كرده است.
وي افزود: اگرچه در 3 سال گذشته توازن تجاري ميان ايران و اسپانيا به 5/ 2 ميليارد يورو رسيده است، اما سهم اسپانيا به 16 درصد هم نمي‌رسد، اما پتانسيل‌هاي بسيار خوبي براي توسعه حجم روابط وجود دارد.
سفير اسپانيا در ايران در ادامه ابراز اميدواري كرد كه برگزاري اين جلسه‌ها به همكاري و درك متقابل بيشتر ميان دو كشور بيانجامد.
استامپا يادآور شد: بايد توجه داشته باشيم سرمايه‌گذاري مستقيم ميان دو كشور به طور تقريبي غيرعملي است كه علت آن بحران مالي جهاني است، اما حجم تجارت نامتوازن است و اسپانيا 5/ 4 برابر بيشتر از ايران خريد مي‌كند و اين اختلاف زياد به علت خريد نفت است.

«ماريا دولارس لواوردا» رايزن بازرگاني اسپانيا در ايران نيز بيان كرد: توافق‌هايي ميان دو كشور امضا شده تا روابط مستقل تجاري داشته باشيم. نخستين توافق‌نامه در مورد جلوگيري از اخذ ماليات مضاعف است كه در سال 2004 امضا و در سال 2006 اجرايي شد و براي رشد سرمايه‌گذاري بسيار مهم است.
وي افزود: در قانون ايران ماده‌اي هست كه دستمزدها براي شركت‌ها ثابت و فيكس شده است و درخواست ما اين است كه اين ماده اصلاح شود زيرا در كشورهاي ديگر هم چنين محدوديتي وجود ندارد و حقوق‌ها يكسان و فيكس شده نيست.
دولارس يادآور شد: توافق‌نامه ديگر، توسعه و حمايت از سرمايه‌گذاري‌هاي مشترك است كه در سال 2004 امضا و سبب آورده شدن سرمايه اسپانيا به ايران شد. توافق‌نامه گردشگري نيز ميان دو كشور امضا شده و ما مي‌توانيم تجربه‌هاي خود را در اختيار شما قرار دهيم.
وي اضافه كرد: كار ديگر انجام شده جلوگيري از قاچاق كالاها و مواد مخدر و روان گردان‌ها است كه در توافق‌نامه‌اي به امضاي دو كشور رسيده است.
دولارس بيان كرد: مسأله ديگر كه ميان دفتر اسپانيا و شوراي توسعه تجارت ايران امضا شده در مورد صادرات كالا و خدمات است و در آن آمده كه بايد براي برگزاري نمايشگاه‌ها و جلسه‌ها در دو كشور تلاش شود.
وي ادامه داد: تفاهم نامه ديگر در مورد حمل و نقل جاده‌اي و بين‌المللي است و مجوزهايي داريم كه حمل و نقل جاده‌اي ميان دو كشور انجام شود و ترانزيت كالا صورت گيرد. تفاهم نامه ديگري نيز در خصوص بايگاني و مستندسازي وجود دارد كه خيلي جنبه اقتصادي ندارد، اما مهم است.
رايزن بازرگاني اسپانيا در ايران اعلام كرد: در سال 2009 صادرات اسپانيا به 443 ميليون يورو و واردات از ايران به 2/2 ميليون يورو رسيد.
وي توضيح داد: اسپانيا پنجمين توزيع‌كننده و اولين مشتري اتحاديه اروپا بود و ايران چهل و هفتمين مشتري اسپانيا و بيست و سومين توزيع كننده كالا در اسپانيا است، اما اگر حجم صادرات و واردات را مقايسه كنيم، متوجه نبود توازن به نفع ايران مي‌شويم.
دولارس تأكيد كرد:‌ نخستين مشتري ايران در اتحاديه اروپا اسپانيا است و در زمينه نفت، ايران دومين صادركننده نفت به اسپانيا محسوب مي‌شود.
وي تصريح كرد:‌ اسپانيا انواع ماشين‌هاي صنعتي، محصولات فولادي، مواد شيميايي، لوازم يدكي و كاغذ و مقوا به ايران صادر مي‌كند و در مقابل هيدروكربن، موادشيميايي، زعفران، مواد پلاستيكي، پسته، ميگو يخ‌زده، مرمر و فرش از ايران وارد مي‌كند.
دولارس تأكيد كرد: در زمينه سرمايه‌گذاري اسپانيا در ايران جايگاه 126 را دارد و در سال 2009، 14 ميليارد يورو در اسپانيا سرمايه‌گذاري انجام شده و سرمايه‌گذاري اسپانيا در ديگر كشورها در همين سال 9 ميليارد يورو بوده است.
«ماريا دولورس لوردا مانتينيان» رايزن اقتصادي و بازرگاني سفارت اسپانيا نيز از اعزام 15 هيأت از اسپانيا به ايران در آينده خبرداد و گفت: در اين هيات‌ها از بخش‌هاي ماشين‌آلات، موادغذايي،‌كشاورزي، نفت و گاز حضور خواهند داشت.
وي اعزام هيأت‌ها را به ترتيب 3 هيأت در ماه مي، 3 هيأت در ماه جولاي و بقيه از اكتبر تا دسامبر اعلام كرد.



«محمد حسين كريمي‌پور» رئيس كميسيون كشاورزي اتاق ايران نيز توضيح داد: ايران با 110 ميليون تن توليد كشاورزي در خاورميانه وضعيت خاصي دارد و در بخش صادرات در حال گسترش حضور خود در بازارهاي منطقه و جهان است.
وي گفت:‌ ما مي‌خواهيم تشكل‌هاي مختلف ما در موارد كشاورزي با سفارت اسپانيا در ايران جلسه داشته باشند و مسايل خود را مطرح كنند.
كريمي‌پور تأكيد كرد: براي ايجاد توازن در مبادله‌ها نياز به رفع مسايل و مشكلات در زمينه ويزا و همكاري‌هاي بانكي داريم.

در ادامه «پورقربان» دبيركل انجمن صادركنندگان صنعتي، معدني و خدمات مهندسي ايران نيز گفت: بيشتر سفرا با ما در ارتباط هستند و شما نيز اگر با اين تشكل در ارتباط باشيد مي‌توانيد با 250 شركت در ارتباط باشيد و اطلاعات خوبي كسب كنيد.
وي ادامه داد:‌ ما همچنين براي ايجاد مركز تجارت دائمي ايران در اسپانيا نيز اعلام آمادگي مي‌كنيم و تشكل‌هاي قوي و بزرگ بايد به دولت‌ها معرفي شوند.
پورقربان تأكيد كرد: متأسفانه موافقت‌نامه‌هايي وجود دارد كه امضا شده اما اجرايي نشده و در صورت اجرايي شدن آن‌ها بسياري از مشكل‌ها حل مي‌شود.
در ادامه تجار و بازرگانان حاضر در جلسه به معرفي مسائل، پرسش‌ها و پيشنهادهاي خود پرداختند.


تاریخ خبر: 13890122
Rising Up in Spain 2024
شرکت اسپانیایی در زمینه تهیه و تولید ماشین آلات و قطعات یدکی
حضور شرکت های اسپانیایی در نمایشگاه MEDLAB و ARAB HEALTH دبی 2024
پنجمین نشست مشاوره به کسب و کار 8 اسفند ماه
هیئت اسپانیایی مبلمان، مواد آرایشی و بهداشتی و لباس کودک
آرشیو
 
 



Contact us
Tel / Fax: +9821-88381350
Email : info@isbc.ir     iranandspain@gmail.com
 پس از ارسال ایمیل حتما با دبیرخانه اتاق مشترک
 تماس بگیرید و از رسیدن پیام خود مطمئن شوید




تذكر مهم اتاق بازرگانی ایران واسپانیا به فعالان اقتصادي
 اين اتاق در خصوص سوء استفاده از نام اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا درخصوص اعزام هيأت‌هاي بازرگاني و برگزاری نمایشگاههای داخلی و خارجی به عموم فعالان اقتصادي در اين باره هشدار داد كه شرح كامل آن در ادامه مي‌آيد: بارها ديده شده است كه اشخاص حقيقي يا حقوقي با عنوان اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا، اقداماتي مي‌كنند كه لزوماً مورد تأييد اتاق نيست. برهمين اساس شايسته است در مورد اصالت و صحت، فراخوان‌هاي مختلفي كه به منظور اعزام هيأت‌هاي بازرگاني بخش‌ خصوصي به خارج از كشور، ميزباني هيأت‌هاي تجاري در ايران، صدور ويزا و خدمات مسافرتي، برگزاري همايش‌هاي مختلف و مانند آن، تحت نام اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا يا به‌عناوين ديگر و يا با ادعاي همكاري اتاق منتشر مي‌شود، از دبیرخانه اتاق، استعلام شود.البته سوء استفاده از عنوان اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا نيز قابل پي‌گيري حقوقي است.
EN/ES - فارسی - عضویت - ورود اعضاء
نظر خواهی و پیشنهادات - عضویت در سایت - تماس با ما

کليه حقوق اين سايت متعلق به اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
طراح: روزبهان یوسفی