شنبه ۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
EN/ES
فارسی
 
اخبار اتاق ایران و اسپانیا

نشست رؤساي تشكل‌ها با رئيس و جمعي از اعضاي هيأت رئيسه اتاق ايران

نهاونديان: اتاق به دنبال ايفاي وظيفه توانمندسازي تشكل‌ها است

رئيس اتاق ايران از رؤساي تشكل‌هاي وابسته به اين اتاق خواست تا قبل از تصويب پيش‌نويس قانون جديد اتاق ايران، پيشنهادات خود را در راستاي هرچه توانمندسازي تشكل‌ها كه وظيفه اتاق ايران است، از طريق كميسيون تشكل‌ها به هيأت رئيسه اتاق ايران ارائه كنند. به گزارش روابط عمومي اتاق ايران، «دكتر محمد نهاونديان» رئيس اتاق ايران در اين نشست خاطرنشان كرد: اتاق وظيفه خود مي‌داند كه بين همه تشكل‌هاي اقتصادي كشور، ارتباط، همدلي و هماهنگي ايجاد كند.
وي با اشاره به نشست هيأت‌رئيسه اتاق ايران با اعضاي خانه كارگر به مناسبت روز جهاني كار و كارگر، تصريح كرد: جامعه كارآفريني، جامعه كارگري، دولت و مجلس، اگر دست به دست هم دهند، مي‌توانيم به اهداف چشم انداز 20 ساله نظام و اول شدن در منطقه دست پيدا كنيم.
وي موضوع برنامه پنجم توسعه را در سال‌جاري موضوع بسيار مهمي دانست و افزود: در فرصت پيش آمده در مجلس براي بررسي دقيق‌تر اين لايحه، زمينه تعاملي ايجاد شده تا نمايندگان دولت، اعضاي هيأت رئيسه مجلس و كميسيون‌ها در يك فضاي همكاري، موضوعات اصلي برنامه پنجم را مورد بحث و بررسي قرار دهند.
وي گفت: آن‌چه كه در جداول كلان و اسناد پشتيبان بخشي ارائه شد، نكات مثبتي دارد كه به نقطه نظرات صاحبان اقتصادي بسيار نزديك است، اما آن چه كه در مواد برنامه پنجم ارائه شده، نشان دهنده تمام تلاشي كه براي برنامه پنجم شده، نيست.
رئيس اتاق ايران پيشنهاد داد: برخي مواد اسناد پشتيبان و جداول كلان جايگزين برخي موادي شود كه ضرورتي ندارد و اين فرصتي براي تشكل‌هاي اقتصادي است كه مباحث بخشي را دنبال كنند. در اتاق هم فرصتي به وجود آمده است تا نظرات بخش‌خصوصي كشور را به مجلس منتقل كند.
وي افزود: الگوي تعامل سه جانبه را پيشنهاد كرديم كه پياده شود تا به سمت همگرايي برويم و حتماً چنين برنامه‌اي درجه تحقق بهتري را خواهد داشت.
وي با تأكيد بر اين مطلب كه اتاق به دنبال ايفاي وظيفه توانمندسازي تشكل‌ها است، گفت: هنوز فرصت هست تا قبل از تصويب پيش نويس جديد قانون اتاق پيشنهادات تشكل‌ها جمع‌آوري شود.


نهاونديان با اشاره به اين‌كه امسال بنا بر شروع قانون هدفمند كردن يارانه‌ها است، تأكيد كرد: درخصوص تخصيص منابعي كه قرار است به توليد اختصاص پيدا كند، بايد نظم تشكلي ما به وزارتخانه‌هاي مربوطه كمك كند تا اين تخصيص با نظم و دقت بيشتر و انحراف كمتر صورت بگيرد و پيشنهادات تشكل‌ها را از طريق كميسيون تشكل‌ها دنبال خواهيم كرد.

نهاونديان افزود: بحث هدفمند كردن يارانه‌ها به هر شكل و يا در هر زمان ممكن بالاخره بايد در اقتصاد ايران اتفاق بيافتد و تنها با يك هم‌فكري مي‌تواند با كمترين عوارض و آفات به اهداف خود برسد. در جريان اجراي اين لايحه هم، تشكل‌ها بايد نسخه پيشنهادي داشته باشند.

وي گفت: توقع ما از تشكل‌ها اين است كه دو قدم جلوتر به پيشواز مسايل بروند و هر تشكل در بحث هدفمند كردن يارانه‌ها در هر حوزه‌اي كه متصدي آن است، پيشنهاد ارائه دهد و اتاق بايد هنر تجميع و سازماندهي اين نظرات را در خود ايجاد كند.

وي از تمام تشكل‌ها خواست پيشنهادهاي خود را در اين رابطه به اتاق ارائه كنند.

دكتر نهاونديان افزود: اين‌كه بخش خصوصي در مسايل كلان اقتصادي، فرصت اجماع نظر نداشته‌اند، موجب شده تا گاهي تشكل‌ها مورد استفاده ابزاري قرار بگيرند كه فرضاً در يك مطلب از يك تشكل نظرخواهي شود و در مطلب ديگر از تشكل معكوس آن، لذا اين اجماع نظر و هم سخني بين تشكل‌ها مي‌تواند موجب شود كه از منظر اقتصاد ملي، صلاح را تشخيص داده و نظر واحدي ارائه دهيم كه اثرگذاري بخش‌خصوصي هم ارتقا پيدا مي‌كند.

وي با اشاره به پيش‌نويس قانون كسب و كار كه با تلاش كميسيون حقوقي اتاق، تدوين و به تصويب هيأت نمايندگان رسيد ابراز اميدواري كرد اين دو قانون به تصويب مجلس برسد.

وي ادامه داد: اگر اصلاحات 10 گانه را در اين پيش‌نويس به تصويب برسانيم، گام مؤثري در بهبود فضاي كسب و كار برداشته‌ايم.

وي از تشكل‌ها خواست تا در فرصت موجود نظرات خود را درباره دو پيش نويس قانون اتاق و بهبود فضاي كسب و كار به اتاق ايران ارائه بدهند.

وي با تأكيد بر نظم تشكلي در اتاق خاطرنشان كرد: از كميسيون تشكل‌هاي اتاق و امور تشكلي اتاق انتظار داريم ما را به اين برساند كه نقشه راهمان براي نظم تشكلي در اقتصاد ايران چيست. اين نظم بايد منطقي باشد و ارتباط بين اتحاديه‌ها و تشكل‌ها با ساير تشكل‌هاي هم ارز آن‌ها با يك منطق خاصي تعريف شود و اين مسأله نياز به عقل جمعي دارد.

رئيس اتاق ايران ادامه داد: نقش اتاق در بحث تشكل‌ها تا به حال انفعالي بوده است. اگر مي‌خواهيم اين بار را از دولت تحويل بگيريم، بايد فعال عمل كنيم.

وي از تشكل‌ها خواست براي حضور در هيأت‌هاي اعزامي به ساير كشورها نيز فعال‌تر عمل كنند.

«علي‌اصغر جمعه‌اي» رئيس كميسيون تشكل‌هاي اتاق ايران در سخناني تصريح كرد: جلسات ماهانه تشكل‌ها موجب هم انديشي و افزايش تعامل اتاق با تشكل‌ها خواهد شد و اين جلسات به صورت فصلي نيز برگزار مي‌شوند.

وي ابراز اميدواري كرد شاهد افزايش حضور تشكل‌ها در تصميم‌گيري‌هاي اقتصادي كشور باشيم.

وي با اشاره پيش نويس آيين نامه اجرايي ماده 8 قانون هدفمند كردن يارانه‌ها از نمايندگان تشكل‌هاي اقتصادي وابسته به اتاق ايران خواست تا نظرات خود را درباره اين ماده ارائه كنند تا اتاق ايران به نحوي در اين باره اظهار نظر كند كه بخش توليد كم‌ترين آسيب را ببيند.

جمعه‌اي از ثبت 99 تشكل ملي تاكنون در اتاق ايران خبر داد و افزود: تا آخر دوره ششم هيأت نمايندگان اتاق ايران تصور مي‌شود بيش از 100 تشكل ملي ثبت شده در اتاق ايران داشته باشيم.

«علاء ميرمحمدصادقي» نايب رئيس اتاق ايران هم در سخناني خاطرنشان كرد: سال‌هاست تلاش مي‌كنيم كه افراد براي عضويت در تشكل‌ها انگيزه پيدا كنند، اما مسأله بزرگ اين است كه چنين انگيزه‌اي وجود ندارد، لذا اعضاي برخي تشكل‌ها تعدادشان محدود است.

به گفته وي اين مشكل موجب مي‌شود تشكل‌ها به خوبي شكل نمي‌گيرند و يا رونق كافي و لازم را ندارند.

وي تعداد 99 تشكل را كافي ندانست و افزود: معتقديم تعداد تشكل‌ها در ايران بايد به 2 هزار تشكل برسد.

وي رسيدگي به حل مشكل كم رونقي تشكل‌ها را ضروري دانست و خاطرنشان كرد: هر كس دست‌اندركار يك رشته اقتصادي و عضو اتاق است، بايد در تشكل مربوط به رشته فعاليت خود حضور داشته باشد.

ميرمحمدصادقي از انجام بررسي‌هاي اين مشكل در هيأت رئيسه اتاق ايران خبرداد و افزود: در هيأت رئيسه اتاق ايران تصويب شد همه فعالان اقتصادي عضو اتاق، حتماً عضو يك تشكل باشند.

وي همچنين در ادامه گفت: در هيأت رئيسه اتاق ايران بحث شد تا تسهيلاتي از جمله صدور ويزا، گواهي مبدا و ساير موارد در حدي كه مغاير با قانون نباشد، براي تشكل‌ها در نظر گرفته شود.

وي از رؤساي تشكل‌ها خواست نظرات خود را در اين موارد به اتاق ايران اعلام كنند.

وي سياست اتاق ايران را «قدرت دادن به تشكل‌ها» برشمرد و بر لزوم ايجاد زمينه‌هاي قدرت گرفتن تشكل‌ها تأكيد و ابراز اميدواري كرد تا پايان سال جاري تعداد تشكل‌ها بيش از گذشته افزايش پيدا كند.

«آرش نجفي» رئيس انجمن بهينه سازي انرژي ايران هم به ارائه تاريخچه‌اي از نحوه مديريت و بهره برداري از انرژي در جهان پرداخت.

وي در ادامه به تشريح اهداف شكل‌گيري اين انجمن پرداخت و گفت: در تقسيم بندي مصرف انرژي چهار حوزه مصرف انرژي كلان اعم از بخش‌هاي صنعت، حمل و نقل، مسكن و مصارف متفرقه وجود دارد.

وي ادامه داد: مي‌بايست انگيزه‌هاي افراد را براي عضويت در اين انجمن بررسي كنيم و در اين رابطه تمامي چهار حوزه مصرف انرژي را مورد بررسي قرار داديم.

وي با اشاره به حوزه مسكن گفت: 17 ميليون واحد مسكوني موجود در كشور داريم كه هر واحد مسكوني به طور معمولي يك ميليون تومان در سال پرت انرژي دارد و طبق برآوردهاي صورت گرفته اگر 1000 شركت ايجاد كنيم كه 300 روز كار اجرايي داشته باشند و هر شركت روزانه 7 واحد مسكوني را بهينه سازي انرژي كند، اجراي اين طرح 10 سال به طول مي‌انجامد.

نجفي در بخش ديگري از سخنان خود نحوه فعاليت اين انجمن را براي اعضاي تشكل‌هاي عضو اتاق ايران شرح داد.

وي موضوع مسكن و ساختمان‌ها را يك فرصت اقتصادي دانست و خواستار مشاركت تجار و فعالان اقتصادي ساير تشكل‌ها براي حضور در پروژه‌هاي مختلف اين حوزه شد.

وي هم‌چنين از آمادگي انجمن بهينه‌سازي انرژي براي همكاري با ساير انجمن‌ها در اجراي طرح‌هاي اقتصادي در راستاي هدايت هدفمند كردن يارانه‌ها خبرداد.

« محمد مروج حسيني» رئيس هيات مديره انجمن صنايع نساجي ايران نيز گفت: قرار است در اجراي هدفمند كردن يارانه‌ها در سال اول 20 هزار ميليارد تومان كه 6 هزار ميليارد تومان آن از بخش صنعت خواهد بود، جمع‌آوري شود. اين در حالي است كه به صنايع ما فقط هزار ميليارد تومان تخصيص خواهد يافت و اين رقم مشكلات صنايع را رفع نمي‌كند.

وي هدفمند كردن يارانه‌ها در شرايط فعلي امكان پذير ندانست و افزود: بانك جهاني چهار شرط اساسي براي حذف يارانه‌ها گذاشته كه عبارتند از اين كه «رشد اقتصادي درصد قابل قبولي باشد»، «تورم كمتر از 4-3 درصد باشد»، «تأمين اجتماعي در بهترين حالت سرويس دهي باشد» و «دولت در اوج محبوبيت خود باشد».

وي گفت: اكنون زمان مناسبي براي اجراي اين طرح نيست.

«فرزين انتصاريان» رئيس هيات مديره انجمن مديريت كيفيت ايران هم با اشاره به تدوين پيش نويس قانون كسب و كار تصريح كرد: اخلاق كسب و كار به قدري براي اتاق مهم بوده كه دبيركل اتاق ايران براي پيگيري اين موضوع متعهد شدند.

وي گفت: اگر اخلاق كسب و كار را كه با اخلاق فردي، حرفه‌اي و سازماني ارتباطاتي دارد ولي جدا از آنهاست در نظر بگيريد، متوجه مي‌شويد كه مشكلات بسيار عديده‌اي از اين بابت در كشور ما وجود دارد.

وي ادامه داد: با توجه به اين كه اتاق، تشكل تشكل‌ها به حساب مي‌آيد پروژه‌اي تعريف شد كه بخشي از آن در دست انجام است كه براساس آن مدل اخلاق كسب و كار را براي بنگاه‌ها تعريف مي‌كنيم و سپس مكانيزم‌هاي ارتقاي اخلاق كسب و كار را در جريان مي‌اندازيم.

انتصاريان افزود: براي انجام دادن صحيح اين كار پروژه‌اي تعريف كرديم تا از خود تشكل‌ها براي طراحي مدل استفاده كنيم.

وي از پيشنهاد ايجاد انجمن اخلاق كسب و كار خبر داد و از علاقمندان خواست تا براي عضويت در اين انجمن اعلام آمادگي كنند.

«منوچهر هامون» رئيس انجمن توليدكنندگان كلر هم با اشاره به مسأله اتلاف انرژي در تبديل گفت: در بحث هدفمند كردن يارانه‌ها و حامل‌هاي انرژي، اين موضوع براي مصرف كننده در نظر گرفته نشده است كه نهايتاً چه خواهد شد.

وي گفت: مطالبه ما در بهينه سازي اين است كه دولت كه 75 درصد اتلاف انرژي براي تبديل دارد و از تشكل‌ها انتظار دارد جلوي اتلاف انرژي را بگيرند، اگر هزينه جلوگيري از اتلاف را بپردازد اين اتلاف به 5 تا 10 درصد كاهش پيدا مي‌كند.

«محمدعلي ابويي مهريزي» رئيس سنديكاي توليدكنندگان لوله و پروفيل هم گفت: در كشورهاي پيشرفته تمهيداتي براي انتقال گاز صورت گرفته است، اما اين مسأله در كشور ما رعايت نشده است.

«محمدرضا نجفي منش» دبير انجمن قطعه‌سازان خودرو نيز خواستار ارتباط با انجمن بهينه‌سازي مصرف انرژي در راستاي دستيابي به هدف كاهش مصرف سوخت خودروها شد.



تاریخ خبر: 13890214
نوروز خجسته و سال نو مبارک
رمضان مبارک- پیام رییس اتاق مشترک
وبینار رایگان آشنایی با نمایشگاه گالفود دبی دربهمن ماه 1402
تقدیم استوار نامه سفیر ایران به پادشاه اسپانیا
جشنواره ملی حاتم 28 آذر ماه برگزار می گردد- آذر 1402
آرشیو
 
 



Contact us
Tel / Fax: +9821-88381350
Email : info@isbc.ir     iranandspain@gmail.com
 پس از ارسال ایمیل حتما با دبیرخانه اتاق مشترک
 تماس بگیرید و از رسیدن پیام خود مطمئن شوید




تذكر مهم اتاق بازرگانی ایران واسپانیا به فعالان اقتصادي
 اين اتاق در خصوص سوء استفاده از نام اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا درخصوص اعزام هيأت‌هاي بازرگاني و برگزاری نمایشگاههای داخلی و خارجی به عموم فعالان اقتصادي در اين باره هشدار داد كه شرح كامل آن در ادامه مي‌آيد: بارها ديده شده است كه اشخاص حقيقي يا حقوقي با عنوان اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا، اقداماتي مي‌كنند كه لزوماً مورد تأييد اتاق نيست. برهمين اساس شايسته است در مورد اصالت و صحت، فراخوان‌هاي مختلفي كه به منظور اعزام هيأت‌هاي بازرگاني بخش‌ خصوصي به خارج از كشور، ميزباني هيأت‌هاي تجاري در ايران، صدور ويزا و خدمات مسافرتي، برگزاري همايش‌هاي مختلف و مانند آن، تحت نام اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا يا به‌عناوين ديگر و يا با ادعاي همكاري اتاق منتشر مي‌شود، از دبیرخانه اتاق، استعلام شود.البته سوء استفاده از عنوان اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا نيز قابل پي‌گيري حقوقي است.
EN/ES - فارسی - عضویت - ورود اعضاء
نظر خواهی و پیشنهادات - عضویت در سایت - تماس با ما

کليه حقوق اين سايت متعلق به اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
طراح: روزبهان یوسفی