پنج شنبه ۳۰ فروردین ماه ۱۴۰۳
EN/ES
فارسی
 
اخبار اتاق ایران و اسپانیا

همایش ایران اسپانیا با حضور فعالان اقتصاد دو کشور در اتاق ایران


پایگاه خبری اتاق ایران: همایش تجاری ایران و اسپانیا  با حضور جمعی از صاحبان سرمایه و فعالان اقتصادی اسپانیا و ایران در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار شد. ابوالفضل رهنما، مدیرکل روابط تجاری دوجانبه معاونت بین‌المللی اتاق ایران، اسپانیا را شریکی مطمئن و محکم برای طرف‌های تجاری این کشور توصیف کرد و با ابراز خرسندی از قطع نشدن مناسبات دو کشور به دلیل تحریم‌های تحمیلی و غیرقانونی علیه ایران، گفت: محدودیت‌ها اثرات بدی در مناسبات بین‌المللی ایران داشت اما منجر به قطع روابط کشور با اسپانیا نشد.
وی با اشاره به توافق‌نامه همکاری‌های تجاری بین بخش‌های خصوصی دو کشور که اتاق‌ها آن را به امضا رساندند، خاطرنشان کرد:  اقتصاد اسپانیا پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای را پشت سر گذاشته و امروز امکانات فراوانی در اختیار دارد. از سوی دیگر ایران نیز پتانسیل‌های خوبی برای تقویت مناسبات اقتصادی با این کشور دارد؛ دسترسی مناسب به کشورهای آسیای مرکزی و منطقه قفقاز از طریق ایران میسر است. هرچند در این رابطه اسپانیا نیز دروازه ورود ایران به کشورهای آمریکای لاتین تلقی می‌شود.

به اعتقاد مدیرکل روابط تجاری دوجانبه معاونت بین‌المللی اتاق ایران، تبادل هیئت‌ها و حضور صاحبان سرمایه در نمایشگاه‌های دو کشور فرصت خوبی برای ارتقای سطح روابط است. آشنایی با فضای کسب‌وکار کشورها و بهره‌گیری خوب از قوانین تجاری نکته کلیدی در موفقیت فعالان اقتصادی در بازار هدف است. بنابراین از اتاق‌های دو کشور می‌خواهیم که در این حوزه فعال‌تر از گذشته وارد شوند.
وی همچنین نیروی کار خبره را از مزیت‌های بازار ایران عنوان کرد و ادامه داد: ایران از نظر فارغ‌التحصیلان رشته‌های فنی و تخصصی رتبه پنجم در جهان را به خود اختصاص می‌دهد.
ادورادو لوپز بوسکتس، سفیر اسپانیا در ایران نگاهی به وضعیت نامطلوب اقتصاد اسپانیا طی سالهای گذشته داشت و از تلاش‌های بی‌وقفه فعالان اقتصادی این کشور برای حفظ رقابت‌پذیری تولیدات و خدمات خود در بازارهای هدف سخن گفت. به باور سفیر اسپانیا، اقتصاد این کشور بین‌المللی شده و توانسته آمار خوبی در سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی به دست آورد.
امور زیربنایی، فرودگاه، ساخت بندر، مدیریت آب و مسائل زیست‌محیطی، فناوری‌های نو و نساجی ازجمله زمینه‌های همکاری بین ایران و اسپانیا هستند که از سوی سفیر این کشور مطرح شد.

وی این خبر را به فعالان اقتصادی ایرانی نیز داد که به‌زودی مشکلات موجود بر سر راه دریافت روادید توسط سفارت این کشور برطرف می‌شود.
ابوالفضل کوده‌ای، مدیرکل آمریکا و اروپای سازمان توسعه تجارت ایران امنیت سرمایه‌گذاری و نگرانی از کسب سود مناسب را دو دغدغه کلی در امر سرمایه‌گذاری خارجی عنوان کرد و به ارائه گزارشی ازآنچه دولت ایران می‌تواند در این زمینه در اختیار سرمایه‌گذاران خارجی قرار دهد، پرداخت.
طبق اظهارات این مقام مسئول بر اساس برنامه‌های تدوین‌شده و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، پایان وابستگی به درآمدهای نفتی جز اولویت‌های اقتصاد ایران است. در این رابطه باید جایگزین خوبی در نظر گرفته شود که به‌اتفاق تعامل با کشورهای جهان، ایجاد شرکت‌های مشترک داخلی و خارجی، سرمایه‌گذاری مشترک در داخل و جذب دانش و تکنولوژی روز به‌عنوان راه‌حل منطقی مطرح می‌شود.
وی تصریح کرد: تعامل پایدار در چارچوب منافع دو طرف در یک رابطه برد- برد تعریف می‌شود. خوشبختانه قوانین مربوط به امنیت سرمایه‌گذاری در ایران قدمت بیش از 50 سال دارد و اصلاحاتی در این رابطه طی سال 1381 خورشیدی انجام شد. از طریق دیگر ریسک‌های قابل پوشش نیز از طرف دولت ایران شناسایی‌شده و نقش دولت در این وادی نیز مشخص است. از طرف دیگر فعالان اقتصادی ایرانی باید به دلیل دوری چندساله از بازارهای جهانی، آگاهی و اطلاعات خود را نسبت به جنبه‌های مالی، فنی، حقوقی و اقتصادی تأمین مالی افزایش دهند.
کوده‌ای راه‌های کسب سود از فعالیت اقتصادی را نیز میسر ارزیابی کرد و گفت: ارائه اطلاعات درست در این مورد اهمیت بالایی دارد. درواقع شاخص‌های بین‌المللی باید در چارچوب‌های بین‌المللی تعریف شود.
آلفرودو بونت، مدیر بین‌المللی اتاق بازرگانی اسپانیا نیز با تائید سخنان مدیرکل روابط تجاری دوجانبه معاونت بین‌المللی اتاق ایران خاطرنشان کرد: فعالان اقتصادی اسپانیا علی‌رغم محدودیت‌های موجود در دوران تحریم، همکاری خود را طرف‌های ایرانی قطع نکردند. امروز ایران جایگاه خوبی در منطقه پیداکرده و از نظر جمعیت تحصیل‌کرده نیز شرایط مناسبی دارد. ساختار اقتصادی ایران مزیتی محسوب می‌شود که سرمایه‌گذاران خارجی را به‌سوی خود جذب می‌کند.
وی ادامه داد: شاید تحریم‌ها اثر بدی بر اقتصاد ایران داشت اما در حال حاضر دولت ایران به فکر بهبود محیط کسب‌وکار خود است ایران در پرتو سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در تلاش است وابستگی به درآمدهای نفت را کاهش دهد. بدین ترتیب آینده اقتصادی ایران را امیدوارکننده ارزیابی می‌کنیم و برای همین امروز اینجا جمع شده‌ایم.
بونت از وجود برخی محدودیت‌ها در تقویت مناسبات دو کشور سخن گفت و افزود: باوجود این مسائل به دنبال امضای‌ تفاهم‌نامه اقتصادی با ایران هستیم که بر اساس آن بسترهای لازم برای توسعه روابط دو کشور فراهم شود.

محمد طاهری، رئیس شورای مشترک ایران و اسپانیا از آغاز دور جدیدی از روابط دو کشور خبر داد و سفر سه وزیر اسپانیا به ایران طی سال گذشته را اقدامی نویدبخش و نقطه شروع خوبی برای افزایش مناسبات دو کشور عنوان کرد.
وی همچنین حضور سفیر جدید اسپانیا در ایران را مهم و مؤثر دانست و از افزایش تعداد هیئت‌های تجاری که بین دو کشور در رفت‌وآمد هستند ابراز خرسندی کرد.
طاهری وجود مشکلات بانکی را یک چالش جدی در روابط ایران با بیشتر کشورهای دنیا به‌ویژه اسپانیا عنوان کرد و گفت: برجام انجام شد و موافقت‌نامه ژنو به امضا رسید پس از نظر قانونی منعی برای همکاری‌های بانکی بین ایران با سایر کشورهای دنیا وجود ندارد چنانچه همین الان هم روابط بین بانک‌های ایرانی و بانک‌های متوسط اروپایی برقرار شده است. متأسفانه بانک‌های بزرگ نگرانی‌هایی دارند و به همین دلیل از همکاری با بانک‌های ایرانی اجتناب می‌کنند. اما این مسئله نیز باید از یک نقطه حل شود.
رئیس شورای مشترک ایران و اسپانیا در پایان پیشنهاد داد کمیته‌ای به‌منظور رسیدگی به توافقات انجام شده در این سفر هیئت اسپانیایی به ایران و توافقات گذشته، تشکیل شود.


تاریخ خبر: 13950727
نوروز خجسته و سال نو مبارک
رمضان مبارک- پیام رییس اتاق مشترک
وبینار رایگان آشنایی با نمایشگاه گالفود دبی دربهمن ماه 1402
تقدیم استوار نامه سفیر ایران به پادشاه اسپانیا
جشنواره ملی حاتم 28 آذر ماه برگزار می گردد- آذر 1402
آرشیو
 
 



Contact us
Tel / Fax: +9821-88381350
Email : info@isbc.ir     iranandspain@gmail.com
 پس از ارسال ایمیل حتما با دبیرخانه اتاق مشترک
 تماس بگیرید و از رسیدن پیام خود مطمئن شوید




تذكر مهم اتاق بازرگانی ایران واسپانیا به فعالان اقتصادي
 اين اتاق در خصوص سوء استفاده از نام اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا درخصوص اعزام هيأت‌هاي بازرگاني و برگزاری نمایشگاههای داخلی و خارجی به عموم فعالان اقتصادي در اين باره هشدار داد كه شرح كامل آن در ادامه مي‌آيد: بارها ديده شده است كه اشخاص حقيقي يا حقوقي با عنوان اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا، اقداماتي مي‌كنند كه لزوماً مورد تأييد اتاق نيست. برهمين اساس شايسته است در مورد اصالت و صحت، فراخوان‌هاي مختلفي كه به منظور اعزام هيأت‌هاي بازرگاني بخش‌ خصوصي به خارج از كشور، ميزباني هيأت‌هاي تجاري در ايران، صدور ويزا و خدمات مسافرتي، برگزاري همايش‌هاي مختلف و مانند آن، تحت نام اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا يا به‌عناوين ديگر و يا با ادعاي همكاري اتاق منتشر مي‌شود، از دبیرخانه اتاق، استعلام شود.البته سوء استفاده از عنوان اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا نيز قابل پي‌گيري حقوقي است.
EN/ES - فارسی - عضویت - ورود اعضاء
نظر خواهی و پیشنهادات - عضویت در سایت - تماس با ما

کليه حقوق اين سايت متعلق به اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
طراح: روزبهان یوسفی