جمعه ۳۱ فروردین ماه ۱۴۰۳
EN/ES
فارسی
 
اخبار اتاق ایران و اسپانیا

غلامحسین شافعی در همایش تجاری ایران و اسپانیا در مادرید
همکاری ایران و اسپانیا از تجارت به سمت سرمایه‌گذاری حرکت کند
غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران در همایش تجاری مشترک ایران و اسپانیا که در مادرید برگزار شد بر ضرورت توسعه همکاری‌ها بر پایه سرمایه‌گذاری تاکید کرد.




رئیس اتاق ایران که هیات 30 نفره تجاری ایران به اسپانیا را سرپرستی می‌کند در این همایش به سخنرانی پرداخت که متن کامل آن را می‌خوانید:

خرسندم از اینکه امروز فرصتی به‌دست‌آمده است تا با حضور جناب آقای خوزه لوئیس بونت، ریاست محترم اتاق اسپانیا، مقامات عالی‌رتبه دولتی و سفیر محترم کشورمان در مادرید، جناب آقای فدایی فرد، تجار و فعالان اقتصادی علاقه‌مند به توسعه روابط تجاری میان ایران و اسپانیا، نقطه عطف دیگری در تاریخ روابط دو کشور رقم بزنیم. اعزام این هیات تجاری در کمتر از یک سال پس از سفر هیات تجاری اتاق اسپانیا به تهران، نشان از عزم جدی بخش خصوصی دو کشور در توسعه روابط و مناسبات اقتصادی فی‌مابین دارد. حضور مقامات عالی‌رتبه دولتی دو کشور در این نشست، حاکی از حمایت و ارتباط نزدیک دولت‌های ایران و اسپانیا با بخش خصوصی است.




روابط ایران و اسپانیا به پیش از قرن دهم میلادی بازمی‌گردد ولیکن روابط دیپلماتیک برپایه معاهده نامه ۱۸۴۲ شکل گرفته و تاکنون ادامه یافته است. اسپانیا اولین کشور غیرهمسایه‌ای بوده است که ایران با آن پیمان دوستی امضا کرده است. از آن زمان تاکنون روابط دوجانبه همواره بر پایه تفاهم و احترام متقابل پیش رفته و اسپانیا همیشه در زمره شرکای مهم اروپایی ایران بوده است. در جولای ۱۹۷۷ موافقت‌نامه همکاری‌های مشترک میان اتاق ایران و اتاق اسپانیا به امضا رسیده و در متن این سند تشکیل کمیته‌های مشترک در اتاق‌ها به‌عنوان متولی روابط دوجانبه پیش‌بینی‌شده است. ما در اتاق ایران نسبت به تشکیل طرف ایرانی اتاق مشترک اقدام کرده‌ایم و امیدواریم طرف اسپانیایی این اتاق مشترک نیز در آینده نزدیک معرفی شوند تا بتوانند نقشه راه توسعه روابط را تنظیم کنند.



در دوران تحریم‌ها نیز ما شاهد بودیم که اسپانیا همچنان به بازار ایران به‌عنوان یک بازار هدف می‌نگریست و هیاتهای تجاری مختلف و تخصصی را به کشورمان اعزام می‌کرد.در سال گذشته میلادی حجم صادرات ایران به اسپانیا در حدود یک میلیارد دلار و بدون احتساب نفت به بیش از ۲۰۰ میلیون دلار می‌رسید. مهم‌ترین صادرات غیرنفتی ایران به اسپانیا محصولات فولادی، زعفران، پسته، کشمش و محصولات پتروشیمی بوده است. این در حالی است که در زمان مشابه وارداتی به ارزش بیش از ۴۰۰ میلیون دلار عمدتاً شامل تجهیزات نفتی و ماشین‌آلات صنعتی، نهاده‌ها و تجهیزات کشاورزی از اسپانیا به ایران انجام‌ شده است.






هم‌اکنون همکاری‌های گسترده‌ای نیز در بخش نفت و گاز در حال انجام است و شرکت‌های اسپانیایی سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی در زیرساخت‌های توسعه پارس جنوبی انجام داده‌اند. لازم است در خصوص موانع بانکی و تسهیل مراودات مالی مذاکرات جدی‌تری صورت گرفته و شاهد اقدامات عملی در این حوزه باشیم. باید تحرکی نوین در همکاری‌های بانکی صورت گیرد و این مهم‌ترین پیش‌شرط توسعه روابط تجاری و سرمایه‌گذاری است. در گام دوم لازم است موضوع تأمین مالی و پوشش بیمه‌های صادراتی موردبررسی قرار گیرد. مناطق آزاد ایران از ظرفیت‌های لازم جهت حضور بانک‌های تجاری اسپانیایی برخوردارند. ایجاد روابط کارگزاری قطعاً جهشی در توسعه روابط اقتصادی ایجاد خواهد کرد.





امروزه شرکت‌های کوچک و متوسط نقش پررنگی در اقتصاد ایران دارند و هر روزه به فعالیت استارت‌آپ‌ها افزوده می‌شود. امیدواریم همکاری در فناوری‌های نو و انرژی‌های تجدید پذیر که اسپانیا در آن سرآمد است، موردتوجه طرفین قرار گیرد. ایران ۳۰۰ روز آفتابی در سال و دو کویر بزرگ دارد که تاکنون بهره‌برداری قابل‌توجهی از این منبع انرژی نکرده است. اخیراً با سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیون یورویی یک شرکت بریتانیایی برای تولید پنج هزار مگاوات برق از انرژی خورشیدی، ششمین نیروگاه بزرگ خورشیدی در ایران ساخته خواهد شد.




تجارت جاده‌ای دوطرفه است و پایداری روابط اقتصادی به نزدیک شدن به توازن تجاری بستگی دارد. ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری و پروژه‌های مشترک در حوزه‌های کشاورزی مکانیزه، قطعات خودرو و توسعه میدان‌ها نفتی می‌تواند موردبررسی قرار گیرد. امروز که یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های نفتی اروپایی قرارداد سرمایه‌گذاری به ارزش 5 میلیارد دلار در پارس جنوبی را امضا می‌کند، قطعاً امنیت سرمایه‌گذاری در ایران را موردمطالعه قرار داده است. امیدواریم شرکت‌های معظم اسپانیایی نیز بتوانند سهم بیشتری در پروژه‌های نفت و انرژی ایران داشته باشد. زمان آن است که سمت‌وسوی مناسبات کمی از تجارت به سمت سرمایه‌گذاری سوق یابد. چراکه سرمایه‌گذاری، پروژه‌ای بلندمدت است و نشان از ثبات خواهد داشت.




اکنون با توسعه زیرساخت‌های صنعت هوایی ایران و تجهیز آن به ناوگانی مدرن، خط مستقیم هوایی بین دو کشور ایجادشده است که رفت‌وآمد تجار و گردشگران را تسهیل کرده و قطعاً رونق روابط اقتصادی را به دنبال خواهد داشت. دو کشور می‌توانند از روابط نزدیک سیاسی و اقتصادی خود جهت نفوذ منطقه‌ای استفاده کنند. ایران در منطقه خاورمیانه و آسیای میانه و قفقاز دارای حضور پررنگی است و اسپانیا می‌تواند ورود شرکت‌های ایرانی بخصوص صادرکنندگان خدمات فنی مهندسی به بازارهای آمریکای لاتین را فراهم کند.
در چندسال اخیر رفت‌وآمدهای خوبی میان دو کشور انجام‌شده و علاقه‌مندان زیادی در بین فعالان اقتصادی دو کشور برای توسعه روابط اقتصادی وجود دارد که همه نشان از فرصت‌های خوب توسعه روابط میان دو کشور دارد. امروز شرکت‌های ایرانی در صدور خدمات فنی مهندسی به منطقه آمریکای لاتین خوش‌نام و مورد اعتماد کارفرمایان آن منطقه هستند. پروژه‌های سرمایه‌گذاری مشترک سه‌جانبه می‌تواند حضور ایران و اسپانیا در آن منطقه را تقویت کند. باید بحث ضمانت‌نامه‌های بانکی مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد تا پیمانکاران ایرانی بتوانند در پروژه‌های سرمایه‌گذاری مشارکت داشته باشند. پیمانکاران ایرانی ظرفیت‌های لازم را برای حضور در مناقصات و رقابت با شرکت‌های بین‌المللی دارند و پذیرش ضمانت‌نامه بانک‌های ایرانی می‌تواند این دروازه را به روی آن‌ها بگشاید.

منبع: اتاق بازرگانی ایران



تاریخ خبر: 13960716
نوروز خجسته و سال نو مبارک
رمضان مبارک- پیام رییس اتاق مشترک
وبینار رایگان آشنایی با نمایشگاه گالفود دبی دربهمن ماه 1402
تقدیم استوار نامه سفیر ایران به پادشاه اسپانیا
جشنواره ملی حاتم 28 آذر ماه برگزار می گردد- آذر 1402
آرشیو
 
 



Contact us
Tel / Fax: +9821-88381350
Email : info@isbc.ir     iranandspain@gmail.com
 پس از ارسال ایمیل حتما با دبیرخانه اتاق مشترک
 تماس بگیرید و از رسیدن پیام خود مطمئن شوید




تذكر مهم اتاق بازرگانی ایران واسپانیا به فعالان اقتصادي
 اين اتاق در خصوص سوء استفاده از نام اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا درخصوص اعزام هيأت‌هاي بازرگاني و برگزاری نمایشگاههای داخلی و خارجی به عموم فعالان اقتصادي در اين باره هشدار داد كه شرح كامل آن در ادامه مي‌آيد: بارها ديده شده است كه اشخاص حقيقي يا حقوقي با عنوان اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا، اقداماتي مي‌كنند كه لزوماً مورد تأييد اتاق نيست. برهمين اساس شايسته است در مورد اصالت و صحت، فراخوان‌هاي مختلفي كه به منظور اعزام هيأت‌هاي بازرگاني بخش‌ خصوصي به خارج از كشور، ميزباني هيأت‌هاي تجاري در ايران، صدور ويزا و خدمات مسافرتي، برگزاري همايش‌هاي مختلف و مانند آن، تحت نام اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا يا به‌عناوين ديگر و يا با ادعاي همكاري اتاق منتشر مي‌شود، از دبیرخانه اتاق، استعلام شود.البته سوء استفاده از عنوان اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا نيز قابل پي‌گيري حقوقي است.
EN/ES - فارسی - عضویت - ورود اعضاء
نظر خواهی و پیشنهادات - عضویت در سایت - تماس با ما

کليه حقوق اين سايت متعلق به اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
طراح: روزبهان یوسفی