چهار شنبه ۲۹ فروردین ماه ۱۴۰۳
EN/ES
فارسی
 
اخبار اتاق ایران و اسپانیا

سمینار صورتهای مالی شرکتهای بورسی به ما چه می گویند؟ برگزار شد.

سمینار بررسی صورتهای مالی شرکتهای بورسی به ما چه می گویند؟ با حضور اعضای این اتاق مشترک و علاقمندان روز جمعه 9 خرداد 99 برگزار گردید.

گردش دارایی ها و بازده آن را دقیق بررسی کنید

یکی از مهمترین ابزارها برای درک پایداری یک شرکت که تمام داده های آن در صورتهای مالی افشا می شود، گردش دارایی ها است که نشان دهنده عملکرد و بازدهی است که شرکت از دارایی های خود بدست می آورد، گردش دارایی های جاری و گردش دارایی های ثابت همه و همه اطلاعاتی به سرمایه گذاران در باب مدیریت درست دارایی های شرکت می دهند که در نهایت در بازده دارایی ها خود را نشان می دهد.

فقط به نقش درامد هر سهم در قیمت سهم توجه نکنید و  رشد آینده آن را نیز در نظر بگیرید اگر قیمت سهمی بالاست،مشخص کنید که آیا  قیمت بالای  آن به علت زیاد بودن درامد هر سهم است یا پیش بینی رشد آن شرکت در آینده

فیلیپ فیشر

یکی از اتفاقاتی که زیاد دیده می شود ، دسته کم گرفتن انسانهاست ، فراموش نمی کنیم که چگونه ورود تازه واردان به بازار سرمایه را مسخره می کردند ، ویدیو ساخته شد ، مسخره شدند ، اما همین تازه واردان در حال تغییر الگو ها  هستند ، آنها در ابتدای راه هستند و با تجربه ، اموزش و استمرار می توانند موفقترین شوند!

مگر آنهای که سالها این کار را می کنند به غیر از تجربه ، اموزش و درک بازار سرمایه کار دیگری می کنند؟

هر چقدر بتوانیم خطاها ی گذشته ها کمتر تکرار کنیم و در مسیر سرمایه گذاری بدون تعصب یادبگیریم ، مطمئنا موفق خواهیم بود.

چه بسیار افرادی که توانمند بودند اما با ندانستن نقاط قوت و ضعف خود در سرمایه گذاری ها مسیر درستی را طی نکردند و چه بسیاری از افراد که با درک درست خود توانستند از کمترین درامد ها سرمایه گذاری های درخوری انجام دهند.

نرخ رشد پایدار حداکثر نرخ افزایش فروش یک شرکت بدون مصرف منابع مالی اضافی است.

در محاسبه رشد پایدار دو عامل مهم وجود دارد.

شرکت ساختار سرمایه و سیاست تقسیم سود معینی دارد.

مدیریت نمی تواند و یا نمی خواهد سهام جدید بفروشد.

ایران کشوری با تورم بالاست ، تورمی که متوسط آن بیش از ۲۰٪ است ، شرکتها چه بورسی و غیربورسی همه تحت تاثیر این تورم قراردارند.

این تورم به یکسان شرکتها را تحت تاثیر قرار نمی دهد، در صورتهای مالی نیز بخش دارایی ها به یک صورت و بخش بدهی ها به صورتی دیگر از تورم منتفع یا زیان می بینند اما فراموش نکنیم که تورم در بسیاری از مواقع آدرس غلط به سرمایه گذاران در سود سازی شرکتها می دهد.



اقتصاد ایران جزو معدود اقتصادهایی است که نرخ تورم دو رقمی دارد و این نرخ تورم دو رقمی را دهه ها ست تجربه می کند ، این نرخ تورم بالا به همراه فاصله با نرخ بهره دستوری فرصتی را در بیشتر برهه های اقتصاد برای موج سواری در اقتصاد ایران فراهم کرده است ، موج سواری که منجر به خلق ثروت فقط از محل تورم می شود.

حاشیه سود شرکت آریا ساسول در سال ۹۸ به عدد جذاب ۴۸٪ رسیده است ، انقدر جذاب که همه را مجاب می کند، اما در کنار حاشیه سود بالا به تکرار پذیری آن ، رشد آن و از همه مهمتر گردش دارایی و چرخه های عملیاتی بنگاه نظری بیاندازید.

جریان نقدی آزاد یک شاخص و معیار بسیار مهم برای سرمایه‌گذاران است. این نشانگر تمام ویژگی‌های مثبت نقدینگی ایجادشده داخلی از طریق فعالیت‌های یک شرکت را بررسی می‌کند و استفاده از نقدینگی برای هزینه‌های سرمایه را تحلیل می‌کند. اگر نقدینگی یک شرکت مثبت باشد، یک نشانه مثبت است که این شرکت در موقعیت خوبی قرار دارد که از وام گرفتن جلوگیری کند، کسب‌وکارش را گسترش دهد، سود سهام را پرداخت نماید و از شرایط دشوار عبور کند. عبارت (cash cow) که برای شرکت‌ها با جریان نقدی مثبت بالا استفاده می‌شود، عبارت مناسبی نیست. اما مطمئنا یکی از ویژگی‌های بسیار جذاب برای سرمایه‌گذاری است که منجر می‌شود در چنین شرکت‌های سرمایه‌گذاری کنید.

 

برای انجام یک سرمایه‌گذاری موفق در بازار سهام همواره می‌بایست به تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی سهام پرداخت و در صورتی که قیمت روز سهام کمتر از ارزش ذاتی سهام بود، آنگاه می‌توان اقدام به خرید سهام نمود. یکی از انواع شرکت‌های موجود در بازار سرمایه ایران شرکت‌های سرمایه‌گذاری می‌باشند. با توجه به اینکه سرمایه گذاران زیادی به خصوص تازه واردهای عرصه بورس و تحلیل بنیادی از ما در خصوص ارزشگذاری سهام شرکتهای سرمایه گذاری سوال می پرسند و می گویند روش NAV چیست ما در این مقاله به تبیین مفهوم NAV در شرکت‌های سرمایه‌گذاری می‌پردازیم تا از این دریچه بتوانیم درک مفاهیم حاکم در تحلیل بنیادی این دست از شرکت‌های سرمایه‌گذاری را ملموس‌تر نماییم.

در ارزشگذاری سهم با استفاده از تحلیل بنیادی سعی می شود که با استفاده از صورت های مالی شرکت ها سود تحلیلی هر سهم ( EPS تحلیلی) به دست آمده و پس از آن با ضرب این سود در نسبت P/E، ارزش ذاتی سهم به دست بیاید البته استفاده از P/E صنعت، حدود تقریبی قیمت انتظاری سهم را مشخص میکند.

 

یکی از موضوعات قابل توجه در تحلیل بنیادی شرکت ها  و از طرفی ارزش گذاری آن مقدار p/e شرکت ها می باشد. اگر P/E شرکتی بالاتر از میانگین بازار و یا صنعت باشد بدین معنی است که بازار در ماه ها و سالهای آینده انتظارات زیادی از سهام شرکت دارد و باید سود های فزاینده ای ایجاد کند و تا زمانی که انتظارات مثبت در خصوص سود شرکت وجود دارد این نسبت رشد میکند تا اینکه به سطح آستانه خود برسد بعد از آن هر ساله با افزایش سود شرکت و تعدیل های مثبت پی در پی نه تنها P/E شرکت افزایش نمی یابد بلکه روند نزولی را طی میکند.

ایجاد یک ارتباط(نادرست) با گذشته ، کسانی که در بازی ها تازه وارد هستند در دوره های اول می بازند ، معمولان این قدر باهوش هستند که کنار بکشند، اما کسی که از ابتدا شانس آورده است تمایل دارد ادامه دهد. این افراد آماتور که متقاعد شده اند مهارتهایشان بالاتر از حد متوسط است ریسکهای بالاتری را می پذیرند اما وقتی که احتمالات نرمال شد کاملا هوشیار می شوند اما آن زمان خیلی دیر است.

این روند در بازار سرمایه بسیار رخ می دهد! بازار شدیدا صعودی ماه های گذشته بسیاری از تازه واردان را به سمت شانس مبتدی سوق می دهد.

افراد مبتدی در بازار سرمایه نیازمند داشتن یک استراتژی برای بازارهای صعودی و نزولی هستند استراتژی که دارایی آنها را از بین نبرد و در مهار تورم مفید باشد .

استراتژی رشد محور استراتژی است که به مرور افراد را به سمت خرید سهام هایی بلند مدت رهنمون می کند.


تاریخ خبر: 13990310
نوروز خجسته و سال نو مبارک
رمضان مبارک- پیام رییس اتاق مشترک
وبینار رایگان آشنایی با نمایشگاه گالفود دبی دربهمن ماه 1402
تقدیم استوار نامه سفیر ایران به پادشاه اسپانیا
جشنواره ملی حاتم 28 آذر ماه برگزار می گردد- آذر 1402
آرشیو
 
 



Contact us
Tel / Fax: +9821-88381350
Email : info@isbc.ir     iranandspain@gmail.com
 پس از ارسال ایمیل حتما با دبیرخانه اتاق مشترک
 تماس بگیرید و از رسیدن پیام خود مطمئن شوید




تذكر مهم اتاق بازرگانی ایران واسپانیا به فعالان اقتصادي
 اين اتاق در خصوص سوء استفاده از نام اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا درخصوص اعزام هيأت‌هاي بازرگاني و برگزاری نمایشگاههای داخلی و خارجی به عموم فعالان اقتصادي در اين باره هشدار داد كه شرح كامل آن در ادامه مي‌آيد: بارها ديده شده است كه اشخاص حقيقي يا حقوقي با عنوان اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا، اقداماتي مي‌كنند كه لزوماً مورد تأييد اتاق نيست. برهمين اساس شايسته است در مورد اصالت و صحت، فراخوان‌هاي مختلفي كه به منظور اعزام هيأت‌هاي بازرگاني بخش‌ خصوصي به خارج از كشور، ميزباني هيأت‌هاي تجاري در ايران، صدور ويزا و خدمات مسافرتي، برگزاري همايش‌هاي مختلف و مانند آن، تحت نام اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا يا به‌عناوين ديگر و يا با ادعاي همكاري اتاق منتشر مي‌شود، از دبیرخانه اتاق، استعلام شود.البته سوء استفاده از عنوان اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا نيز قابل پي‌گيري حقوقي است.
EN/ES - فارسی - عضویت - ورود اعضاء
نظر خواهی و پیشنهادات - عضویت در سایت - تماس با ما

کليه حقوق اين سايت متعلق به اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
طراح: روزبهان یوسفی