پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
EN/ES
فارسی
 
اخبار اتاق ایران و اسپانیا

فائو: سالانه بيش از يك ميليارد تن مواد غذايي در جهان نابود مي شود

تهران- سازمان كشاورزي و خواروبار سازمان ملل متحد (فائو) اعلام كرد: سالانه بيش از يك ميليارد تن مواد غذايي در سطح جهان از بين مي رود يا هدر داده مي شود كه با كاهش آن مي توان جمعيت بيشتري را غذا داد.

به گزارش گروه اقتصادي ايرنا به نقل از پايگاه اطلاع رساني فائو، همه ساله تقريبا يك سوم غذايي كه در سطح جهان براي مصرف انسان توليد مي شود، يعني چيزي در حدود يك ميليارد و 300 ميليون تن از بين مي رود يا هدر داده مي‌شود.
فائو، ميان از بين رفتن غذا و هدر رفتن آن تفاوت قايل شده و اعلام مي‌كند: از بين رفتن غذا در فرايندهاي توليد، برداشت و پس از برداشت اتفاق مي افتد كه اين امر به ويژه در كشورهاي در حال توسعه به دليل ضعف ساختارهاي زيربنايي شامل حمل و نقل، منابع آب و ... ، سطح پايين فناوري و سرمايه گذاري در سيستم توليد مواد غذايي است.
در مقابل، هدر رفتن مواد غذايي مشكلي است كه بيشتر در كشورهاي صنعتي رخ مي دهد و در اغلب موارد توسط خرده فروشان و مصرف كنندگان با انداختن مواد خوراكي به داخل سطل زباله انجام مي شود.
بر اساس گزارش فائو، در اروپا و شمال امريكا، سرانه هدر رفت مواد غذايي توسط مصرف كنندگان، 95 الي 115 كيلوگرم در سال است در حالي اين سرانه در ساب صحراي افريقا (بخش‌هاي جنوبي صحرا) و جنوب و جنوب شرق آسيا شش الي 11 كيلوگرم در سال است.
بر اساس اين گرارش، سرانه كل توليد غذا براي مصرف انسان در كشورهاي ثروتمند، 900 كيلوگرم در سال و در كشورهاي فقير 460 كيلوگرم در سال است.
بنا به اين گزارش، در كشورهاي در حال توسعه، 40 درصد ضرر و زياني كه به مواد غذايي وارد مي شود مربوط به فرايند پس از برداشت و سطوح توليد است در حالي كه در كشورهاي صنعتي، اين 40 درصد در سطوح مصرف كننده و خرده فروشي اتفاق مي افتد.
در اين گزارش آمده است، از بين رفتن مواد غذايي در طول فرايند برداشت و ذخيره سازي به معني درآمد از دست رفته براي كشاورزان كوچك و قيمت‌هاي بالاتر براي مصرف كنندگان فقير است و كاهش اين زيان مي تواند به طور مستقيم و آني بر درآمد كشاورزان و امنيت غذايي مصرف كنندگان تاثير بگذارد.
از بين رفتن مواد غذايي و تلف شدن آن شامل تمام منابع اصلي از جمله آب، زمين، انرژي، كارگر و سرمايه مي شود و با توليد و انتشار گاز گلخانه‌اي موجب گرم شدن زمين و تغييرات آب و هوايي آن مي‌شود.
در اين گزارش آمده است، در كشورهاي در حال توسعه مشكل به طور عمده مربوط به ضعف فناوري، مديريت پس از برداشت، تداركات، ضعف ساختارهاي زيربنايي، ضعف بسته بندي و ضعف بازاريابي در انطباق بهتر توليد و تقاضا با يكديگر است.
بنابراين توصيه فائو به اين كشورها، تقويت زنجيره عرضه مواد غذايي با كمك كردن به كشاورزان كوچك و ايجاد ارتباط مستقيم ميان آنها و خريداران است.
به اعتقاد فائو، بخش‌هاي خصوصي و دولتي در كشورهاي در حال توسعه بايد سرمايه گذاري بيشتري در ساختارهاي زيربنايي و نيز مرحله بسته بندي و آماده سازي غذا بكنند.
در كشورهايي با درآمد بالا و متوسط، كاهش از بين رفتن مواد غذايي و هدر رفتن آن تا حد زيادي با تشويق مصرف كنندگان به استفاده درست ميسر است.


تاریخ خبر: 13900224
ایران اکسپو 2024
سرمایه گذاری خارجی 28.215 میلیارد یورو در اسپانیا در سال 2023
عید فطر مبارک
نوروز خجسته و سال نو مبارک
رمضان مبارک- پیام رییس اتاق مشترک
آرشیو
 
 



Contact us
Tel / Fax: +9821-88381350
Email : info@isbc.ir     iranandspain@gmail.com
 پس از ارسال ایمیل حتما با دبیرخانه اتاق مشترک
 تماس بگیرید و از رسیدن پیام خود مطمئن شوید




تذكر مهم اتاق بازرگانی ایران واسپانیا به فعالان اقتصادي
 اين اتاق در خصوص سوء استفاده از نام اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا درخصوص اعزام هيأت‌هاي بازرگاني و برگزاری نمایشگاههای داخلی و خارجی به عموم فعالان اقتصادي در اين باره هشدار داد كه شرح كامل آن در ادامه مي‌آيد: بارها ديده شده است كه اشخاص حقيقي يا حقوقي با عنوان اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا، اقداماتي مي‌كنند كه لزوماً مورد تأييد اتاق نيست. برهمين اساس شايسته است در مورد اصالت و صحت، فراخوان‌هاي مختلفي كه به منظور اعزام هيأت‌هاي بازرگاني بخش‌ خصوصي به خارج از كشور، ميزباني هيأت‌هاي تجاري در ايران، صدور ويزا و خدمات مسافرتي، برگزاري همايش‌هاي مختلف و مانند آن، تحت نام اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا يا به‌عناوين ديگر و يا با ادعاي همكاري اتاق منتشر مي‌شود، از دبیرخانه اتاق، استعلام شود.البته سوء استفاده از عنوان اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا نيز قابل پي‌گيري حقوقي است.
EN/ES - فارسی - عضویت - ورود اعضاء
نظر خواهی و پیشنهادات - عضویت در سایت - تماس با ما

کليه حقوق اين سايت متعلق به اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
طراح: روزبهان یوسفی