پنج شنبه ۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
EN/ES
فارسی
 
اخبار اتاق ایران و اسپانیا

اتاق ایران: گردهمایی شورای ملی زیتون

رئیس شورای ملی زیتون ایران:
تنها 10 درصد روغن مصرفی کشور در داخل تولید می شود.

در گردهمایی شورای ملی زیتون بر لزوم واگذاری تحقیقات به بخش خصوصی تأکید شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق ایران، «احمد بلند نظر» رئیس شورای ملی زیتون ایران گفت: در 30 سال گذشته دولت در بخش اقتصاد حالت قیومیت پیدا کرده و بخش خصوصی کنار گذاشته شده است و اگر بخش خصوصی فعال نشود و تحقیقات به این بخش واگذار نشود، رشد پیدا کردن در این بخش بعید به نظر می رسد.
وی با بیان این مطلب که «بخش خصوصی تعیین کننده توفیق یا شکست برنامه ها است»، تأکید کرد: تنها 10 درصد از روغن مصرفی کشور در داخل تولید می شود و لازم است یک بخش غیر دولتی، غیر انتفاعی و سراسری متولی تولید روغن در کشور شود.


بلند نظر با اشاره به مشکلات زیتون کاران در کشور، یادآور شد: بر اساس استانداردهای جهانی 48 ساعت بعد از چیدن زیتون باید برای روغن کشی اقدام کرد، اما اکنون شاهد هستیم که کارخانه ها برای زیتون های چیده شده نوبت روغن کشی می دهند.
وی با اشاره هدف تشکیل شورای ملی زیتون ایران، تصریح کرد: همه زنجیره تولید باید در این کسب و کار حضور داشته باشد و هدف اصلی کار ما «ساماندهی تولید و تجارت زیتون» است.
رئیس شورای ملی زیتون ایران با تأکید بر نقش تحقیقات در توسعه اقتصادی، یادآور شد: بدون تحقیقات نمی توان اهداف اقتصادی را پیش برد. تحقیقات هزینه امروزه و درآمد فردا است و شورای ملی زیتون نیز بر این نکته توجه ویژه ای دارد.
«حسین صادقی» نایب رئیس شورای ملی زیتون ایران نیز با اشاره به لزوم تشکیل اتاق فکر در شورای ملی زیتون ایران، تصریح کرد: پاسخ بسیاری از سؤالات درباره کاشت و تولید زیتون وجود دارد و بخش پژوهشی و دانشگاهی کشور نیز آماده همکاری با تولید کنندگان زیتون است.
وی افزود: باید به بخش کشاورزی علمی نگاه کرد، تحقیقات انجام شده در دانشگاه ها بلا استفاده مانده و کسی خواهان این اطلاعات نیست. اگر می خواهیم از سرمایه گذاری خود استفاده کنیم، باید برای تحقیقات ارزش قائل شویم.


صادقی با اشاره به طرح کاشت زیتون از بهشهر تا رامسر، یادآور شد: زمان اجرای این طرح از بخش های تحقیقاتی نظر خواهی نکردند و اکنون هیچ اثری از آن نهال ها باقی نمانده است، چون زیتون درخت مناسب برای کاشت کنار خیابان نیست.
وی حضور علم در کنار برنامه های توسعه ای را نوعی بیمه دانست و گفت: خیلی از نهال های تولید شده در کشور، کارشناسی نیست. بذر و نهال، مادر کشاورزی است که اگر خوب انتخاب نشود، مشکلات زیادی به وجود می آورد.
«رفعت بیات» دبیر شورای ملی زیتون نیز به موضوع ترویج و توسعه فرهنگ مصرف روغن زیتون در کشور پرداخت و گفت: اکنون در فروشگاه ها انواع روغن زیتون ها دیده می شود، بنا بر این مصرف کننده باید بداند که کدام روغن با کیفیت است.
وی افزود: وظیفه حاکمیت است که غذای سالم را به دست مصرف کننده برساند. بخش عمده ای از مسؤولان در بحث غذا و خصوصاً زیتون درست عمل نکرده اند.
بیات با اشاره به وظایف شورای ملی زیتون در بحث توسعه فرهنگ مصرف زیتون، یادآور شد: ما در تلاش هستیم که به استانداردی در این باره دست پیدا کنیم.


 «محمد حسین شریعتمدار» عضو شورای ملی زیتون نیز با تأکید بر ایجاد «اتاق فکر» برای توسعه زیتون کاری در کشور، خاطر نشان کرد: نباید بعد از بیست و سه سال فعالیت در حوزه زیتون به این مشکلات برخورد کنیم.
وی با اشاره به تجربه موفق کاشت کلزا در کشور گفت: در هنگام شروع کاشت کلزا کشور خالی از منابع اطلاعاتی بود و برای رفع این مشکل با کشورهای پیشرو تبادل نظر کردیم و از سال هفتاد و شش شروع به کاشت کلزا کردیم و در سال هشتاد و سه در اقلید فارس رکود جهانی کلزا را شکستیم و 5 / 8 تن در هر هکتار برداشت کردیم.


تاریخ خبر: 13881206
عید فطر مبارک
نوروز خجسته و سال نو مبارک
رمضان مبارک- پیام رییس اتاق مشترک
وبینار رایگان آشنایی با نمایشگاه گالفود دبی دربهمن ماه 1402
تقدیم استوار نامه سفیر ایران به پادشاه اسپانیا
آرشیو
 
 



Contact us
Tel / Fax: +9821-88381350
Email : info@isbc.ir     iranandspain@gmail.com
 پس از ارسال ایمیل حتما با دبیرخانه اتاق مشترک
 تماس بگیرید و از رسیدن پیام خود مطمئن شوید




تذكر مهم اتاق بازرگانی ایران واسپانیا به فعالان اقتصادي
 اين اتاق در خصوص سوء استفاده از نام اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا درخصوص اعزام هيأت‌هاي بازرگاني و برگزاری نمایشگاههای داخلی و خارجی به عموم فعالان اقتصادي در اين باره هشدار داد كه شرح كامل آن در ادامه مي‌آيد: بارها ديده شده است كه اشخاص حقيقي يا حقوقي با عنوان اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا، اقداماتي مي‌كنند كه لزوماً مورد تأييد اتاق نيست. برهمين اساس شايسته است در مورد اصالت و صحت، فراخوان‌هاي مختلفي كه به منظور اعزام هيأت‌هاي بازرگاني بخش‌ خصوصي به خارج از كشور، ميزباني هيأت‌هاي تجاري در ايران، صدور ويزا و خدمات مسافرتي، برگزاري همايش‌هاي مختلف و مانند آن، تحت نام اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا يا به‌عناوين ديگر و يا با ادعاي همكاري اتاق منتشر مي‌شود، از دبیرخانه اتاق، استعلام شود.البته سوء استفاده از عنوان اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا نيز قابل پي‌گيري حقوقي است.
EN/ES - فارسی - عضویت - ورود اعضاء
نظر خواهی و پیشنهادات - عضویت در سایت - تماس با ما

کليه حقوق اين سايت متعلق به اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
طراح: روزبهان یوسفی