جمعه ۳۱ فروردین ماه ۱۴۰۳
EN/ES
فارسی
 
اخبار اتاق ایران و اسپانیا

اتاق ايران: نشست اعلام رسمیت شورای ملی زیتون ایران

در نشست شورای ملی زیتون ایران تاکید شد؛
ضرورت فرهنگ سازی در مصرف زیتون


شورای ملی زیتون ایران در نشستی با حضور رئیس و اعضای هیات مدیره این شورا در جمع خبرنگاران رسانه های داخلی کشور، رسمیت خود را اعلام کرد.
به گزارش روابط عمومی اتاق ایران، رئیس شورای ملی زیتون ایران در آغاز این نشست به تشریح فلسفه وجودی این شورا پرداخت و آنرا مرکزی متشکل از اساتید، کارشناسان، محققین و باغداران برای ارایه کمک و هماهنگی با مسوولان اجرایی معرفی کرد.
«احمد بلند نظر» رئیس هیات مدیره شورای ملی زیتون ایران و عضو کمیته مشورتی شورای بین المللی زیتون با اشاره به پتانسیل بالای کشور در زمینه تولید زیتون، رسالت شورای ملی زیتون را ساماندهی تولید و تجارت و نظارت بر کیفیت و مصرف زیتون در کشور دانست.
وی تصریح کرد: فلسفه وجودی شورای ملی زیتون که با حمایت اتاق بازرگانی ایران تشکیل شده است، ضمن ساماندهی در تولید و تجارت این محصول، کنترل کیفیت این کالا و حمایت از مصرف کنندگان است.


به گفته وی زیتون، سلامت جامعه را تصمین می کند و دارویی برای درمان بیماری های قلبی – عروقی محسوب می شود.
وی خاطرنشان کرد: در کشور پتانسیل های بالقوه ای برای توسعه زیتون کاری وجود دارد که هنوز به فعلیت در نیامده است.
وی افزود: زیتون گیاهی بسیار سازگار است و در اراضی فقیر، کم باران و خشک نیز قابل کشت است، اما باید مسایل علمی برای کشت و تولید آن رعایت شود، به گونه ای که اخیراً در ایران در حاشیه کویر هم زیتون پرورش داده شده است.
بلند نظر در ادامه بر ضرورت فرهنگ سازی و ترویج فرهنگ مصرف زیتون در ایران تاکید کرد و افزود: چنانچه مصرف کنندگان نسبت به خواص درمانی این محصول آگاهی لازم را پیدا کنند، قطعاً آن را در سبد کالایی خانوار قرار خواهند داد.
وی همچنین حجم تجارت جهانی زیتون را سالانه 24 میلیارد یورو اعلام کرد و افزود: کشورهای اسپانیا، ایتالیا، یونان، ترکیه، سوریه، تونس و مراکش بزرگترین تولیدکنندگان زیتون جهان هستند و از نظر سطح زیر کشت زیتون، ایران رتبه یازدهم را در دنیا دارد، اما از نظر تولید این محصول، رتبه ای نداریم.
«ابوطالب ترقی» عضو هیات مدیره شورای ملی زیتون هم تصریح کرد: در کشور ما با توجه به پتانسیل های بسیار بالا متاسفانه به زیتون کم توجهی شده است و انگیزه کافی برای این کار وجود ندارد.
وی با اشاره به اصل 44 قانون اساسی و تاکید آن بر واگذاری کارهای اجرایی به مردم گفت: در ایران بیش از یک میلیون هکتار اراضی مستعد کشت زیتون داریم و به دلیل سازگاری این محصول، خاستگاه های زیادی برای تولید این کالا وجود دارد که باید به این مساله توجه ویژه شود.
به گفته ترقی، مشکل توسعه زیتون به خصوص نهال زیتون این است که هیچ کاری روی آن صورت نگرفته است.
وی همچنین در ادامه به مشکلات شرکت تعاونی تولیدکنندگان نهال زیتون در مازندران اشاره کرد و گفت: این شرکت از بدو تاسیس تا به حال که حدود 13 تا 14 سال از آن می گذرد، بی مشکل نبوده است و در نامه ای به رئیس جمهور نیز مشکلات این شرکت عنوان شده است.
وی گفت: کشور ما ظرفیت های بسیار خوبی در تولید زیتون دارد و در صورت توجه به این پتانسیل ها می تواند به کشورهای مجاور که نیازمند این محصول هستند، زیتون صادر کند.
وی ابراز امیدواری کرد؛ شورای ملی زیتون با حمایت مسوولان در کنار آنها، راهکارهای مفید را به اعضا بدهد.
- اتاق ایران، شورای ملی زیتون تاسیس کرد
«شاهرخ ظهیری» نایب رئیس شورای ملی زیتون ایران اظهار کرد: از طرف سازمان خواربار و کشاورزی (فائو) برنامه ریزی شده است که تا سال 2012 زیتون در سبد غذای خانوار قرار گیرد، به این منظور شورای بین المللی زیتون که مرکز آن در اسپانیا قرار دارد، سرپرستی و نظارت بر این موضوع و افزایش زمین های زیر کشت، اصلاح و گرفتن روغن زیتون را برعهده گرفته است.
ظهیری با اعلام اینکه «دولت ایران هم عضو شورای بین المللی زیتون است»، خاطرنشان کرد: پس از ملاقات ریس اتاق ایران با رئیس شورای بین المللی زیتون و در راستای اجرای اصل 44، اتاق ایران شورای ملی زیتون را تاسیس کرد.
نایب رئیس شورای ملی زیتون اذعان کرد: هدف از تشکیل این شورا افزایش اطلاع و آگاهی کشاورزان، تولیدکنندگان، دست اندرکاران و مصرف کنندگان زیتون است.
- نقش رسانه ها در افزایش مصرف زیتون
«نادر جلالت» عضو هیات مدیره شورای ملی زیتون نیز خواهان حمایت رسانه های جمعی با کمک تبلیغات و آگاهی رسانی در جهت بهبود سلامت مردم شد و گفت: آگاهی رسانه ها باعث می شود نگذاریم سرنوشت کارخانه های تولید زیتون با بحران مواجه شود و قبل از اینکه در آینده، گناه تعطیلی کارخانه های تولید روغن و باغات زیتون را به گردن دولت بیانداریم، باید از امروز چاره اندیشی کنیم.
جلالت با تاکید بر نقش افزایش آگاهی در مصرف زیتون تصریح کرد: عدم آگاهی مردمی که از توان مالی هم برخوردارند باعث شده است به سراغ زیتون این - اسطوره سلامتی – نروند.
وی به آمار استفاده کشورهای دیگر از زیتون اشاره و عنوان کرد: در یونان مصرف سرانه زیتون 27 کیلوگرم است و سن سکته قلبی بالای 80 درصد و به میزان کمی است، اما در ایران سرانه مصرف زیتون تنها 170 گرم و سن سکته قلبی زیر 25 سال اعلام شده است.
به گفته وی اطلاع رسانی و افزایش آگاهی جامعه از مصرف زیتون علاوه بر حفظ سلامتی افراد جامعه باعث می شود تولید کننده های نهال، باغدار، واردکننده، توزیع کننده و مصرف کنندگان نیز از این محصول سود ببرند.
 


تاریخ خبر: 13881206
نوروز خجسته و سال نو مبارک
رمضان مبارک- پیام رییس اتاق مشترک
وبینار رایگان آشنایی با نمایشگاه گالفود دبی دربهمن ماه 1402
تقدیم استوار نامه سفیر ایران به پادشاه اسپانیا
جشنواره ملی حاتم 28 آذر ماه برگزار می گردد- آذر 1402
آرشیو
 
 



Contact us
Tel / Fax: +9821-88381350
Email : info@isbc.ir     iranandspain@gmail.com
 پس از ارسال ایمیل حتما با دبیرخانه اتاق مشترک
 تماس بگیرید و از رسیدن پیام خود مطمئن شوید




تذكر مهم اتاق بازرگانی ایران واسپانیا به فعالان اقتصادي
 اين اتاق در خصوص سوء استفاده از نام اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا درخصوص اعزام هيأت‌هاي بازرگاني و برگزاری نمایشگاههای داخلی و خارجی به عموم فعالان اقتصادي در اين باره هشدار داد كه شرح كامل آن در ادامه مي‌آيد: بارها ديده شده است كه اشخاص حقيقي يا حقوقي با عنوان اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا، اقداماتي مي‌كنند كه لزوماً مورد تأييد اتاق نيست. برهمين اساس شايسته است در مورد اصالت و صحت، فراخوان‌هاي مختلفي كه به منظور اعزام هيأت‌هاي بازرگاني بخش‌ خصوصي به خارج از كشور، ميزباني هيأت‌هاي تجاري در ايران، صدور ويزا و خدمات مسافرتي، برگزاري همايش‌هاي مختلف و مانند آن، تحت نام اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا يا به‌عناوين ديگر و يا با ادعاي همكاري اتاق منتشر مي‌شود، از دبیرخانه اتاق، استعلام شود.البته سوء استفاده از عنوان اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا نيز قابل پي‌گيري حقوقي است.
EN/ES - فارسی - عضویت - ورود اعضاء
نظر خواهی و پیشنهادات - عضویت در سایت - تماس با ما

کليه حقوق اين سايت متعلق به اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
طراح: روزبهان یوسفی