جمعه ۳۱ فروردین ماه ۱۴۰۳
EN/ES
فارسی
 
اخبار اتاق ایران و اسپانیا

پيش بيني جهش 50 درصدي جذب سرمايه گذاري خارجي در سال 2011

تهران- رئيس كل سازمان سرمايه گذاري و كمك‌هاي فني و اقتصادي ايران پيش بيني كرد جذب سرمايه گذاري خارجي در سال 2011 ميلادي حدود 50 درصد رشد يابد.

به گزارش ايرنا از روابط عمومي سازمان سرمايه گذاري و كمكهاي اقتصادي وفني ايران ‌،‌ بهروز عليشيري با اشاره به مدل جهشي و تثبيت در راهبرد جذب سرمايه گذاري خارجي، سال 2011 را سال جهش در جذب سرمايه گذاري خارجي اعلام كرد.

**پيش نيازهاي رشد جهشي در سال 90
عليشيري با اشاره به نرخ رشد برنامه ريزي شده سال 2011 گفت :بايد بتوانيم با طراحي مدلهاي مناسب مالي و فني براي طرح هاي زيربنايي و توسعه اي كشور به صورت مشاركت عمومي- خصوصي به هدف پيش بيني شده دست يابيم.
وي تأكيد كرد: اين مدل مشاركتي بايد كليه طرحهاي حوزه زيربنايي به ويژه راهها، فرودگاه ها، ريل و راه آهن، متروها، نيروگاه ها، سد سازي و شبكه هاي آبياري را در بر گيرد.
معاون وزير اقتصاد با اشاره به ورود صندوق توسعه ملي به فضاي تأمين مالي در كسب و كار بخش خصوصي داخلي و خارجي اعلام كرد :منابع صندوق توسعه ملي بايد بتواند الگوي راهبردي مناسبي را براي تجهيز و هم افزايي منابع بخش خصوصي داخلي كشور فراهم نمايد و نقطه اطمينان بخش براي تكميل زنجيره تأمين مالي كشور و جهش در رشد جذب سرمايه گذاري كشور باشد.

** وضعيت سرمايه گذاري خارجي
رئيس كل سازمان سرمايه گذاري و كمكهاي اقتصادي وفني ايران گفت: براساس آخرين وضعيت و داده هاي ورودي سرمايه گذاري مستقيم خارجي در سال 2010 ، ركورد جذب سرمايه گذاري مستقيم خارجي در كشور شكسته شده است و آمارها نشان مي دهد كه بالاترين نرخ جذب را در مقايسه با همه سنوات قبلي داشته ايم.
عليشيري درخصوص رقم دقيق ورودي سرمايه گذاري خارجي كشور در سال گذشته گفت: براي نهايي كردن اين ارقام و اطلاع رساني عمومي و ارسال آن به آنكتاد يك ماه زمان لازم داريم.

**استراتژي جهش و تثبيت وضعيت در جذب سرمايه گذاري مستقيم خارجي كشور
معاون وزير اقتصاد اظهارداشت:بر پايه قواعد بين المللي، زماني كه كسي صاحب ركوردي مي شود بايد تلاش كند تا آن را تثبيت و حفظ كند،بنابراين حفظ و تثبيت موقعيت بدست آمده و تكرار آن بسيار مهم و تعيين كننده است.
وي تأكيد كرد :تاكنون توانسته ايم اين راهبرد را در محيط رقابتي بين المللي براي جذب سرمايه گذاري خارجي كشور اجرايي نماييم و بايد اين راهبرد را مستمراً تعقيب كنيم.
عليشيري در پاسخ به سئوال در خصوص وضعيت آمار ورودي سرمايه گذاري خارجي در پنج سال گذشته ، تصريح كرد: در سال 2005 رقم ورودي سرمايه گذاري خارجي كشور 918ميليون دلاربودو اين رقم در طي سالهاي 2006 تا سال 2009 (1385 تا 1388) از رقم 6/1 ميليارد دلار به رقم سه ميليارد دلار ارتقاء يافت.
وي يادآور شد: در سال 2009 بالاترين نرخ رشد جذب سرمايه گذاري خارجي كشور رقم خورد و با يك نرخ رشد 86 درصدي به سه ميليارد دلار رسيد. لذا اين نرخ رشد اقتصادي علاوه بر اينكه ايران را در بين شش كشور برتر جهان در نرخ رشد جذب سرمايه گذاري قرار داد، بلكه اين نرخ رشد بالاترين نرخ رشد در بين همه متغيرهاي اقتصادي كشور بود.

**رشد چشمگير سرمايه گذاري ايرانيان خارج از كشور
وي در مورد سرمايه گذاري ايرانيان خارج از كشور اظهار داشت: با اقدامات و برنامه ريزيهاي صورت گرفته براي ايجاد ارتباط با ايرانيان مقيم خارج از كشور، برگزاري همايشهاي تخصصي و نشست هاي چند جانبه و معرفي فرصتها و امتيازات و تحولات جديد كسب و كار كشور به آنها، علاقمندي وافري در ميان ايرانيان خارج از كشور براي ارتقاي فعاليت اقتصادي خود در سطح كشور ايجاد شده است.
عليشيري افزود :رقم سرمايه گذاري مصوب ايرانيان خارج از كشور در سال 2009 حدود 10 ميليون دلار بود كه اين رقم در سال 2010 به رقم 7/1 ميليارد دلار رسيد.
معاون وزير اقتصاد افزود: رقم ورودي سرمايه گذاري مستقيم خارجي ايرانيان مقيم خارج از كشور در سال 2009 قريب 61 ميليون دلار بود كه اين رقم در سال 2010 به نود ميليون دلار رسيد.
اين مقام مسئول ادامه داد: به همه ظرفيتهاي ايرانيان خارج از كشور توجه داريم و اين ظرفيتها به منابع مالي و سرمايه هاي مادي محدود نمي شود، بلكه زمينه هاي بهره گيري از تخصص و دانش آنها نيز مورد توجه است.

**تحريم هاي بين المللي تأثيري در عملكرد سرمايه گذاري مستقيم خارجي نداشته است
عليشيري در ادامه مهمترين عامل تعيين كننده نرخ رشد سرمايه گذاري در كشور را ايجاد محيط امن براي سرمايه گذاران، تلاش در جهت بهبود كسب و كار و رفع موانع سرمايه گذاري دانست و گفت: اهتمام مسوولان براي رفع موانع اداري و بالا بردن نرخ بازدهي سرمايه گذاري براي حضور باطراوت بخش خصوصي كشور را خواستار شد.
وي با اشاره به آمارهاي صعودي سرمايه گذاري مستقيم خارجي كشور در سالهاي اخير اظهار داشت: اين روند رو به رشد نشان مي دهد كه اشخاص حقيقي و حقوقي خارجي به متغيرهاي تعيين كننده اقتصادي بيش از تبليغات سياسي توجه مي كنند و نرخ بازگشت سرمايه و تسهيل شرايط محيط اقتصادي بر آنها مهمترين علامت براي ورود به اقتصاد كشور است.

**رقابت كشورهاي اروپايي و آسيايي براي حضور در بازار سود آور اقتصادي ايران
عليشيري در پاسخ به منابع ورودي سرمايه گذاري خارجي كشور گفت :به طور كلي تا كنون حضور شركتهاي اروپايي نسبت به ساير قاره ها در بازار سرمايه گذاري ايران قوي تر شده و در رتبه نخست قرار دارد ،اما اين داده ها نشان مي دهند كه حضور شركتهاي آسيايي در سال 2010نسبت به ساير قاره ها بيشتر و پررنگ تر بوده است اگر چه هنوز شركتهاي اروپايي حايز رتبه نخست در اين زمينه هستند.
وي در پايان با اشاره به نامگذاري سال جهاد اقتصادي از سوي مقام معظم رهبري ، خاطرنشان كرد :بايد استراتژي حل و فصل مشكلات سرمايه گذاران و ايجاد محيط رقابتي و امن و بهبود فضاي كسب و كار در دستور كار همه مديران اجرايي و سياست گذار كشور قرار گيرد تا بتوانيم نرخ هاي رشد پيش بيني شده در طي برنامه پنجم توسعه را با مشاركت قوي و با طراوت بخش خصوصي داخلي و خارجي محقق كنيم.


تاریخ خبر: 13900323
نوروز خجسته و سال نو مبارک
رمضان مبارک- پیام رییس اتاق مشترک
وبینار رایگان آشنایی با نمایشگاه گالفود دبی دربهمن ماه 1402
تقدیم استوار نامه سفیر ایران به پادشاه اسپانیا
جشنواره ملی حاتم 28 آذر ماه برگزار می گردد- آذر 1402
آرشیو
 
 



Contact us
Tel / Fax: +9821-88381350
Email : info@isbc.ir     iranandspain@gmail.com
 پس از ارسال ایمیل حتما با دبیرخانه اتاق مشترک
 تماس بگیرید و از رسیدن پیام خود مطمئن شوید




تذكر مهم اتاق بازرگانی ایران واسپانیا به فعالان اقتصادي
 اين اتاق در خصوص سوء استفاده از نام اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا درخصوص اعزام هيأت‌هاي بازرگاني و برگزاری نمایشگاههای داخلی و خارجی به عموم فعالان اقتصادي در اين باره هشدار داد كه شرح كامل آن در ادامه مي‌آيد: بارها ديده شده است كه اشخاص حقيقي يا حقوقي با عنوان اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا، اقداماتي مي‌كنند كه لزوماً مورد تأييد اتاق نيست. برهمين اساس شايسته است در مورد اصالت و صحت، فراخوان‌هاي مختلفي كه به منظور اعزام هيأت‌هاي بازرگاني بخش‌ خصوصي به خارج از كشور، ميزباني هيأت‌هاي تجاري در ايران، صدور ويزا و خدمات مسافرتي، برگزاري همايش‌هاي مختلف و مانند آن، تحت نام اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا يا به‌عناوين ديگر و يا با ادعاي همكاري اتاق منتشر مي‌شود، از دبیرخانه اتاق، استعلام شود.البته سوء استفاده از عنوان اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا نيز قابل پي‌گيري حقوقي است.
EN/ES - فارسی - عضویت - ورود اعضاء
نظر خواهی و پیشنهادات - عضویت در سایت - تماس با ما

کليه حقوق اين سايت متعلق به اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
طراح: روزبهان یوسفی