پنج شنبه ۳۰ فروردین ماه ۱۴۰۳
EN/ES
فارسی
 
اخبار اتاق ایران و اسپانیا

ماراتن بورس نفت امروز به خط پايان مي رسد

تهران- بورس بين المللي نفت ايران امروز (چهارشنبه) با عرضه 600 هزار بشكه نفت خام سنگين ايران در تالار بين‌المللي كيش بورس كالا راه اندازي مي‌شود تا يكي از روياهاي ديرينه مسئولان تحقق يابد.

به گزارش ايرنا،‌ سرانجام پس از 6 سال فردا نفت خام روي تابلوي بورس بين المللي نفت ايران مي رود كه براساس آخرين اظهار نظر مسوولان بورسي و نفتي كشور قرار است، عرضه نفت و مشتقات آن به صورت روزانه در بورس نفت انجام شود.
راه اندازي بورس نفت به مصوبه دولت در سال 84 و تقسيم آن به سه فاز برمي‌گردد. پس از آن بورس كالاي ايران با ادغام بورس فلزات و كشاورزي در مهر ماه سال 86 تشكيل شد و سپس در بهمن ماه سال 86 هيئت دولت مسئوليت راه اندازي بورس نفت را به وزارت اقتصاد محول كرد.
عرضه محصولات پتروشيمي و سپس معاملات اين محصولات در تالار بين المللي كيش فازهاي اول و دوم اين طرح بزرگ بود كه در سال هاي 87 و 88 انجام شد تا شرايط براي راه اندازي بورس نفت ايران فراهم شود.
عرضه نفت و فرآورده هاي نفتي، مهم ترين فاز اجرايي راه اندازي بورس نفت بود كه پس از كش و قوس هاي فراوان و با مساعدت مسئولان وزارت نفت عملياتي شد به طوريكه بنزين و نفت كوره در ماه هاي گذشته در تالار بين المللي كيش معامله شدند.

**مرور اتفاقات
در حالي كه از ابتداي سال 89 بحث ها در خصوص چگونگي معاملات محصولات نفتي در بورس كالا ادامه داشت، روز 25 بهمن سال گذشته وزير اقتصاد از دستور رييس‌ جمهوري مبني بر راه‌اندازي هرچه سريعتر بورس نفت خبر داد.
در همين رابطه، همگان در انتظار راه اندازي بورس نفت در 12 فروردين ماه سال 90 بودند اما بازهم اين كار به دليل برخي مسائل همچون نبود حساب خزانه به تعويق افتاد. البته از اين نكته نبايد گذشت كه بورس كالا در اين تاريخ آماده معامله بود و حتي معامله آزمايشي نفت كوره روز 11 فروردين انجام شد و كارگزاران و خريداران نيز در روز 12 فروردين به تالار كيش رفتند اما به هر حال عرضه اي صورت نگرفت.
در اين شرايط وزير نفت در اقدامي غير منتظره دستور عرضه بنزين در تالار كيش را صادر كرد كه شركت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي و بورس كالا به سرعت اقدامات لازم را براي عرضه انجام دادند و پس از گذشت دو هفته از انتشار اين خبر، معاملات بنزين در رينگ صادراتي كيش آغاز شد.
پس از معامله بنزين اكثر كارشناسان از اين موضوع گلايه كردند كه چرا بايد در مدت دو هفته كار‌هاي پذيرش و عرضه بنزين انجام شود اما نفت كوره و نفت خام كه بيش از يك سال است تحقيقات آن انجام شده است، بورسي نمي شوند؟
با وجود اين گلايه ها، مسوولان بورس از آغاز عرضه هاي بورس نفت با معامله بنزين خبر دادند كه همانطور هم شد و با ديدار رييس سازمان بورس با مديرعامل شركت ملي نفت ، توافق ها براي عرضه نفت كوره حاصل گرديد و اين محصول 24 خرداد ماه در بورس كالا مورد معامله قرار گرفت.
معامله نفت كوره با حضور رييس سازمان بورس و اوراق بهادار، مدير عامل شركت ملي نفت و مديرعامل شركت بورس كالاي ايران انجام شد كه احمد قلعه باني در آن مراسم از عرضه نفت خام تا يك ماه آينده خبر داد كه اين محصول نيز فردا براي صادرات به شرق ، مديترانه و شمال غرب آفريقا در بورس نفت ايران عرضه مي شود.

**دستور رييس جمهوري كارساز شد
بنابراين گزارش، كارشناسان بازار سرمايه در خصوص راه اندازي بورس نفت بر اين باروند كه اگر رييس جمهوري بر راه اندازي بورس نفت تأكيد نمي كرد، انتظار 6 ساله ايجاد بورس نفت ادامه مي‌يافت و ممكن بود حتي به فراموشي سپرده شود.
آنها معتقدند: با توجه به اهميت و جايگاهي كه نفت در اقتصاد كشورها دارد، ايران نيز در تلاش است بورس نفت را راه اندازي كند تا به عنوان يكي از كشور‌هاي عضو اوپك، جايگاه خود را بين كشور‌هاي منطقه ارتقا بخشد، نبايد بيش از اين در فعال سازي بورس نفت تعلل مي شد كه خوشبختانه فردا اين بورس آغاز بكار مي كند.
به گفته مسوولان بورس كالا،‌ خبر راه اندازي بورس نفت ايران به كشور‌هاي ديگر نيز رسيده است و آنها در انتظار مشاهده كاركرد‌هاي آن هستند، بنابراين در صورتيكه حمايت هاي دولت از اين طرح ملي ادامه يابد، بورس بين المللي نفت ايران به زودي به مرجع تعيين قيمت نفت در منطقه تبديل خواهد شد تا جايگاه ايران در قيمت گذاري اين محصول استراتژيك ارتقا يابد.
نخستين محموله نفت خام سنگين ايران روز چهارشنبه در مراسمي كه در بورس كالاي ايران برگزار خواهد شد، با قيمت 115 دلار و 18 سنت در هر بشكه عرضه مي شود.


تاریخ خبر: 13900427
نوروز خجسته و سال نو مبارک
رمضان مبارک- پیام رییس اتاق مشترک
وبینار رایگان آشنایی با نمایشگاه گالفود دبی دربهمن ماه 1402
تقدیم استوار نامه سفیر ایران به پادشاه اسپانیا
جشنواره ملی حاتم 28 آذر ماه برگزار می گردد- آذر 1402
آرشیو
 
 



Contact us
Tel / Fax: +9821-88381350
Email : info@isbc.ir     iranandspain@gmail.com
 پس از ارسال ایمیل حتما با دبیرخانه اتاق مشترک
 تماس بگیرید و از رسیدن پیام خود مطمئن شوید




تذكر مهم اتاق بازرگانی ایران واسپانیا به فعالان اقتصادي
 اين اتاق در خصوص سوء استفاده از نام اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا درخصوص اعزام هيأت‌هاي بازرگاني و برگزاری نمایشگاههای داخلی و خارجی به عموم فعالان اقتصادي در اين باره هشدار داد كه شرح كامل آن در ادامه مي‌آيد: بارها ديده شده است كه اشخاص حقيقي يا حقوقي با عنوان اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا، اقداماتي مي‌كنند كه لزوماً مورد تأييد اتاق نيست. برهمين اساس شايسته است در مورد اصالت و صحت، فراخوان‌هاي مختلفي كه به منظور اعزام هيأت‌هاي بازرگاني بخش‌ خصوصي به خارج از كشور، ميزباني هيأت‌هاي تجاري در ايران، صدور ويزا و خدمات مسافرتي، برگزاري همايش‌هاي مختلف و مانند آن، تحت نام اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا يا به‌عناوين ديگر و يا با ادعاي همكاري اتاق منتشر مي‌شود، از دبیرخانه اتاق، استعلام شود.البته سوء استفاده از عنوان اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا نيز قابل پي‌گيري حقوقي است.
EN/ES - فارسی - عضویت - ورود اعضاء
نظر خواهی و پیشنهادات - عضویت در سایت - تماس با ما

کليه حقوق اين سايت متعلق به اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
طراح: روزبهان یوسفی