سه شنبه ۲۸ فروردین ماه ۱۴۰۳
EN/ES
فارسی
 
اخبار اتاق ایران و اسپانیا

بحران اسپانیا بر امریکای لاتین اثر گذاشت

مادرید - بحران اقتصادی اسپانیا نه تنها دامن مردم ومسئولان این کشور را گرفته، بلکه اثرات زیانبار آن تا کشورهای امریکای لاتین کهریشه های عمیق فرهنگی، سیاسی و اقتصادی با اسپانیا دارند، پیش رفته است.

به گزارش ایرنا، گزارشهای منابع ونهادهای مختلف نشان می دهد بحران اقتصادی اسپانیا که اکنون چهارمین سال خود را میگذراند، نه تنها موجب افت درآمد مهاجران امریکای لاتین مقیم این کشور شده، بلکهآنان را واداشته است راه زادگاههای خود یا دیگر کشورهای اروپایی را در پیش بگیرند.
روزنامه اسپانیایی
 ال پائیس  در این باره گزارش داد هر چند زندگی اقتصادیآمریکای لاتین به اسپانیا بستگی ندارد و با وجود کاهش صادرات آن به این کشور بحرانزده، مجموع صادرات نیم قاره یادشده در سالهای اخیر افزایش یافته است، اما با اینوجود، از مبالغی که مهاجران این کشورها از اسپانیا می فرستادند، اکنون به شدتکاسته شده است.
 خوان آلبرتو فوئنتس  رییس کمیسیون اقتصادی برای آمریکای لاتین وکارائیب در این باره گفت که چهار راه اساسی برای سرایت رکود اقتصادی اسپانیا بهآمریکای لاتین وجود دارد که می توان آنها را تحت عنوان  بازرگانی  ،  حوالهپول  ،  سرمایهگذاری مستقیم و  تامینمالی  خلاصه کرد.
وی افزود: در حالی که صادرات منطقه آمریکای لاتین به اسپانیا در سالهای اخیر رشدچشمگیری داشت، از ماه دسامبر سال گذشته این روند شروع به رکود کرده است .
فوئنتس یادآور شد: اسپانیا مقصد مهم صادرات آمریکای لاتین نیست، به گونه ای که فقط5/3 درصد صادرات پرو ، 9/2 درصد آرژانتین و 9/1 درصد شیلی را به خود اختصاص میدهد.
با این حال، پولهای حواله شده از سوی آمریکای لاتینی های مقیم اسپانیا بهکشورهایشان تاکنون معادل 5/1 درصد تولیدات ناخالص داخلی اکوادور و چهار دهم درصدتولیدات ناخالص داخلی کلمبیا بود، اگرچه با روند فزاینده بیکاری و به هم خوردناوضاع اقتصادی اسپانیا این ارقام نیز رو به کاهش گذاشته است.
ال پاییس در این زمینه گزارش داد: میزان حواله پول از سوی مهاجران اکوادوری مقیماسپانیا به کشورشان در سه ماهه نخست سال جاری 4/24 درصد و از سوی کلمبیایی ها 3/14درصد کاهش داشته است .
با این حال، سرمایه گذاری شرکت های اسپانیایی در امریکای لاتین تا سال گذشتهمیلادی همچنان پابرجا بود و گزارشی مبنی بر کاهش آن در سال جاری میلادی نیز منتشرنشده است. حتی برخی کارشناسان معتقدند به دلیل بحران اقتصادی در اسپانیا ، آمریکایلاتین اکنون جذابیت و موقعیت های بیشتر و بهتری را برای سرمایه گذاری اسپانیاییهاارائه می دهد.
  اسکار اوگارتچه  محقق دانشگاه ملی مکزیک از جمله چنین افرادیاست. او اعتقاد دارد بحران اسپانیا اثر مثبتی در آمریکای لاتین خواهد داشت زیراهرچه وضعیت این کشور اروپایی رو به وخامت برود، سرمایه داران و صندوق های مالی آنبیشتر به آمریکای لاتین پناه می برند و در این منطقه سرمایه گذاری می کنند .
وی در عین حال هشدار می دهد که این امر خطراتی نیز به همراه دارد زیرا حباب ها وبحران های دیگری را شکل می دهد که اگر افزایش یابند می توانند وضعیت منطقه امریکایلاتین را نیز به خطر اندازند. به عنوان مثال، اگر سرمایه گذاران اسپانیایی، روزسرمایه های خود را از این منطقه خارج کنند آمریکای لاتین دچار فروپاشی اقتصادیخواهد شد.
یکی دیگر از پیامدهای بحران اقتصادی اسپانیا، خروج مهاجران امریکای لاتین از اینکشور به مقاصد زادگاه خویش یا کشورهای دیگر بوده است.
وزارت کار و مهاجرت اسپانیا بتازگی در این زمینه گزارش داد از میان مهاجرانی که دراین کشور زندگی می کنند، پنج ملیت عمده آنها مربوط به کشورهای امریکای لاتین استکه شمار آنها در ماههای اخیر کاهش چشمگیری نشان می دهد.
این کشورها شامل اکوادور، کلمبیا، پرو، کوبا و آرژانتین هستند که ظرف دو ماه اخیربه ترتیب نزدیک چهار هزار، دو هزار و 1600 نفر از شمار مهاجران آنها در اسپانیاکاسته شده است.
نکته جالب آن است که بیش از 54 درصد مهاجران کشورهای امریکای مرکزی و جنوبی دراسپانیا، زن هستند، زیرا اسپانیاییها به لحاظ فرهنگی و سوابق تاریخی ترجیح می دهندخدمات خانگی، نگهداری از سالمندان و کارهای مشابه را به این افراد واگذار کنند.
از سوی دیگر، بیشترین مردان مهاجر در اسپانیا از قاره افریقا بویژه کشورهای مغربعربی می آیند و بیشتر در امور کشاورزی، بخش خدمات و ساختمان سازی به کار مشغول میشوند.
پایگاه اطلاع رسانی
 مینوتودیخیتال  در این باره گزارش داد: پدیده بیکاری در اسپانیاموجب شده است هر روز بیش از 108 نفر از مهاجرانی که کار خود را در این کشوراروپایی از دست می دهند، راه کشورهای زادگاهشان را در پیش بگیرند.
بر اساس این گزارش، پیش بینی می شود در سال جاری بیش از 40 هزار مهاجر غیراروپایی، اسپانیا را ترک کنند. از این تعداد، 19 هزار و 421 نفر طی ژانویه تا ژوئناز اسپانیا رفته اند.
میزان مهاجران خارج شده از اسپانیا در سال 2010 یعنی دومین سال وقوع بحران اقتصادیدر این کشور اروپایی حدود 12 هزار نفر اعلام شده است.


تاریخ خبر: 13910730
نوروز خجسته و سال نو مبارک
رمضان مبارک- پیام رییس اتاق مشترک
وبینار رایگان آشنایی با نمایشگاه گالفود دبی دربهمن ماه 1402
تقدیم استوار نامه سفیر ایران به پادشاه اسپانیا
جشنواره ملی حاتم 28 آذر ماه برگزار می گردد- آذر 1402
آرشیو
 
 



Contact us
Tel / Fax: +9821-88381350
Email : info@isbc.ir     iranandspain@gmail.com
 پس از ارسال ایمیل حتما با دبیرخانه اتاق مشترک
 تماس بگیرید و از رسیدن پیام خود مطمئن شوید




تذكر مهم اتاق بازرگانی ایران واسپانیا به فعالان اقتصادي
 اين اتاق در خصوص سوء استفاده از نام اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا درخصوص اعزام هيأت‌هاي بازرگاني و برگزاری نمایشگاههای داخلی و خارجی به عموم فعالان اقتصادي در اين باره هشدار داد كه شرح كامل آن در ادامه مي‌آيد: بارها ديده شده است كه اشخاص حقيقي يا حقوقي با عنوان اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا، اقداماتي مي‌كنند كه لزوماً مورد تأييد اتاق نيست. برهمين اساس شايسته است در مورد اصالت و صحت، فراخوان‌هاي مختلفي كه به منظور اعزام هيأت‌هاي بازرگاني بخش‌ خصوصي به خارج از كشور، ميزباني هيأت‌هاي تجاري در ايران، صدور ويزا و خدمات مسافرتي، برگزاري همايش‌هاي مختلف و مانند آن، تحت نام اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا يا به‌عناوين ديگر و يا با ادعاي همكاري اتاق منتشر مي‌شود، از دبیرخانه اتاق، استعلام شود.البته سوء استفاده از عنوان اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا نيز قابل پي‌گيري حقوقي است.
EN/ES - فارسی - عضویت - ورود اعضاء
نظر خواهی و پیشنهادات - عضویت در سایت - تماس با ما

کليه حقوق اين سايت متعلق به اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
طراح: روزبهان یوسفی