جمعه ۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
EN/ES
فارسی
 
اخبار اتاق ایران و اسپانیا

اسپانیا و گیلان در مسیر تولید بهترین زیتون‌های دنیا

رئیسمرکز تحقیقات زیتون رودبار با اشاره به انعقاد قرارداد تولید زیتون با کشور اسپانیاگفت: انتخاب کشور اسپانیا برای تولید کیفی‌تر و کمی‌تر زیتون در کشور به ایندلیل است که طی 15 سال اخیر این کشور بهترین ارقام زیتون دنیا را معرفی کرده است.

محمدرمضانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) - منطقه گیلان،با تاکید بر این‌که زیتون بهترین میوه و روغن زیتون بهترین روغن در دنیا است،اظهار کرد: خاصیت ضد سرطانی بودن زیتون نیز با انجام تحقیقات علمی ثابت شده است.

رئیسمرکز تحقیقات زیتون رودبار با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه همکاری سه جانبه مابینمرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی گیلان، پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فن‌آوریو مرکز تحقیقات زیتون کوردوبا- اسپانیا، گفت: مراحل اجرایی پروژه تحقیقاتی اصلاحدرختان زیتون در ایستگاه تحقیقات زیتون رودبار و باغ کلکسیون علی آباد (رودبار)عملیاتی شد.

رمضانیافزود: بر این اساس بذرهای تعداد 5 رقم ایرانی و 19 رقم اسپانیایی در باغ کلکسیونزیتون کوردوبا (اسپانیا) و باغ کلکسیون علی آباد رودبار(ایران) پس از گرده افشانیآزاد به پژوهشگاه زیست فناوری تهران (ایران ) منتقل و در محیط کشت مخصوص کشت شدند.پس از سبز شدن نمونه‌ها به ایستگاه تحقیقات زیتون انتقال یافتند تا پس از رشد کافیدر باغ علی آباد کشت شوند. آنگاه پس از تیمارهای لازم زراعی خصوصیات آنها ثبت ومورد بررسی قرار می‌گیرد تا نسبت به تدوین الگوهای نوین اصلاحی اقدام شود.

ویخاطرنشان کرد: با وجود آنکه هنوز تبلیغات و اطلاع رسانی‌های زیادی در خصوص مفیدبودن تفاله زیتون برای دام انجام نشده است در حال حاضر از استقبال خرید خوبی برخورداراست.

رمضانیبا اشاره به بازدید از کارخانه‌های زیتون اسپانیا گفت: در این بازدیدها مشاهدهکردیم، از تفاله زیتون برای تولید برق کارخانه استفاده می‌شود.

رئیسمرکز تحقیقات زیتون تصریح کرد: در حال حاضر 5 رقم از انواع زیتون در کشور بیشترکشت می‌شود که مهمترین آنها رقم زرد است، طبق مصوبه هیات دولت قرار است تا 10 هزارهکتار به باغات زیرکشت زیتون استان افزوده شود و طبق توافقی که با مرکز زیتون کوردوبادر اسپانیا داشتیم مقرر شده از بهترین ارقامی که مقاومت خوبی دارند در این باغاتاستفاده کنیم.

ویبا بیان اینکه برای توسعه باغات در دشت لوشان ارقام بومی پاسخگو نیستند، خاطرنشانکرد: بنابراین باید از ارقامی بهتری استفاده کنیم که برای سهولت کار قابلیتبرداشت ماشینی داشته باشند.

رییسمرکز تحقیقات زیتون تصریح کرد: فاز اول که سبز کردن بذرهاست به اتمام رسیده وباید فاز دوم را آغاز کنیم.

وی در پایان با تاکید بر اینکه تفاله زیتون دیگر یکزباله نیست از احداث یک کارخانه تبدیلتفاله‌های زیتون به غذای مکمل برای خوراک دام خبر داد و خاطرنشان کرد: در بهترین مکان‌های کشتزیتون شامل رودبار، طارم و زنجان 40 هزار هکتار باغ زیتون وجود دارد که صد هزار تن محصول زیتون در اینباغات تولید می‌شود، از این میزان زیتون تولیدی 30 هزار تن تفاله زیتون باقی می‌ماند که چندی پیش یکیاز معضلات زیستمحیطی استان بود اما خوشبختانه اخیرا موفق به احداث یک کارخانه در شهر صنعتی لوشان شده‌ایم که تفاله‌هایزیتون را به غذایی مکمل و مفید برای خوراک دام تبدیل می‌کند.


تاریخ خبر: 13910814
عید فطر مبارک
نوروز خجسته و سال نو مبارک
رمضان مبارک- پیام رییس اتاق مشترک
وبینار رایگان آشنایی با نمایشگاه گالفود دبی دربهمن ماه 1402
تقدیم استوار نامه سفیر ایران به پادشاه اسپانیا
آرشیو
 
 



Contact us
Tel / Fax: +9821-88381350
Email : info@isbc.ir     iranandspain@gmail.com
 پس از ارسال ایمیل حتما با دبیرخانه اتاق مشترک
 تماس بگیرید و از رسیدن پیام خود مطمئن شوید




تذكر مهم اتاق بازرگانی ایران واسپانیا به فعالان اقتصادي
 اين اتاق در خصوص سوء استفاده از نام اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا درخصوص اعزام هيأت‌هاي بازرگاني و برگزاری نمایشگاههای داخلی و خارجی به عموم فعالان اقتصادي در اين باره هشدار داد كه شرح كامل آن در ادامه مي‌آيد: بارها ديده شده است كه اشخاص حقيقي يا حقوقي با عنوان اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا، اقداماتي مي‌كنند كه لزوماً مورد تأييد اتاق نيست. برهمين اساس شايسته است در مورد اصالت و صحت، فراخوان‌هاي مختلفي كه به منظور اعزام هيأت‌هاي بازرگاني بخش‌ خصوصي به خارج از كشور، ميزباني هيأت‌هاي تجاري در ايران، صدور ويزا و خدمات مسافرتي، برگزاري همايش‌هاي مختلف و مانند آن، تحت نام اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا يا به‌عناوين ديگر و يا با ادعاي همكاري اتاق منتشر مي‌شود، از دبیرخانه اتاق، استعلام شود.البته سوء استفاده از عنوان اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا نيز قابل پي‌گيري حقوقي است.
EN/ES - فارسی - عضویت - ورود اعضاء
نظر خواهی و پیشنهادات - عضویت در سایت - تماس با ما

کليه حقوق اين سايت متعلق به اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
طراح: روزبهان یوسفی