جمعه ۳۱ فروردین ماه ۱۴۰۳
EN/ES
فارسی
 
اخبار اتاق ایران و اسپانیا

یک دانشمند ایرانی جایزه مرز دانش اسپانیا را کسب کرد

مادرید-پرفسور لطفعلی عسگر زاده مشهور به لطفی زاده، مهندس ایرانی تبار الکترونیک ،بنیانگذار منطق فازی و استاد دانشگاه برکلی آمریکا جایزه مرز دانش بنیاد علمی بانکبیلبائو بیزکایا آرخنتاریا ی اسپانیا موسوم به BBVA را به دلیل نظریه ها و اکتشافات خود کسب کرد

به گزارش ایرنا، بر اساس اطلاعیه اینبنیاد که امروز چهارشنبه در اسپانیا انتشار یافت، مهندس لطفی زاده جایزه پنجمیندوره مرزهای دانش را در رشته فناوریهای اطلاعات و ارتباطات بخاطر نوآوری و توسعهمنطق فازی بدست آورده است و او ظرف ماههای آینده برای دریافت این جایزه به مبلغ400 هزار یورو به مادرید سفر خواهد کرد.

در این اطلاعیه آمده است: مهندس لطفیزاده این امکان را به وجود آورد که ماشین ها و دستگاه ها همانند انسان ها بتوانندبا مفاهیم مبهم کار کنند و نتایجی موثرتر و مطلوبتر نسبت به واقعیت به دست آورند.کشف او یک انقلاب در زندگی مدرن پدید آورده و به رایانه ها اجازه داده است بهتوانایی تصمیم گیری مجهز شوند.

بنیاد اسپانیایی خاطرنشان می کند:حدود 50 سال پس از تصویب نظریه های علمی لطفی زاده ، منطق فازی امروزه بخش اساسیفناوری های وسایل مصرفی عظیم از جمله دوربین های فیلمبرداری، ماشین لباسشویی ودستگاه های پیچیده ای است که در علم پزشکی یا صنعت خودروسازی کاربرد دارد.

بر اساس این اطلاعیه، مهندس لطفی زادهکه اکنون 91 ساله و مقیم امریکا است، در پیامی ویدیویی که به مراسم معرفی وی برایدریافت جایزه فرستاده بود، خاطرنشان کرد که منطق فازی او بهترین سیستم نیست اما بهشرکت ها اجازه داده است تا سنسور ها و وسایل ارزان تر اما هوشمندی را برای انسانهابسازند و به راحت تر شدن زندگی کمک کنند.

این ریاضی دان افزود: من با کشف خودمی خواستم فاصله ای که ما را از جهان واقعی، عدم دقت ذاتی و دقت ریاضیات کلاسیکدور می کند، کمتر کنم.

بر اساس اطلاعیه بنیاد BBVA ، در مراسممعرفی این مهندس تبار برای دریافت جایزه، لوییس ماگدالنا مدیر مرکز اروپایی نرمافزارها در شمال اسپانیا با تجلیل از او تصریح کرد که کشف او موجب کاربردهایفراوان و ایده های بسیار بویژه در زمینه فناوریهایی شده است که بشر هر روز بیشتراز آن استفاده می کند.

وی افزود: علاوه بر آن، مهندس لطفیزاده همواره بصورت سخاوتمندانه و آشکار ایده های خود را انتشار داده و به پیشرفتدیگران و گسترش دامنه دانش و شناخت بشر در زمینه فناوری کمکهای شایانی کرده است.

پروفسور انریک تریاس استاد برجستهمرکز اروپایی نرم افزارها نیز تصریح کرد که این مرکز به لطف مهندس لطفی زاده دراسپانیا وجود دارد و وجود آن موجب گسترش تحقیقات و انتشارات مربوط به فناوری هایاطلاعاتی و ارتباطات در این کشور اروپایی شده است.

پروفسور لطفعلی عسگرزاده  که در جهان به نام لطفی زاده شناخته می شود، ازپدری اردبیلی و مادری یهودی در سال 1299 شمسی در باکوی آذربایجان متولد شد و پس ازتحصیل در دبیرستان البرز و دانشکده فنی دانشگاه تهران در دانشگاه ماساچوست امریکاتحصیلات خود را ادامه داد و در آنجا، مدرک کارشناسی ارشد در رشته مهندسی برق گرفت.او درجه دکترای خود را در سال 1949 از دانشگاه کلمبیا گرفت و در دهه 60 میلادی نیزچند سال رییس دانشکده مهندسی برق دانشگاه کالیفرنیا در برکلی بود.

او در سال 1965 تئوری و منطق فازی راپایه گذاری کرد و موجب تحولی عظیم در علم ریاضی و کاربرد آن به صورت هوشمند دردستگاهها و تجهیزات مختلف شد.

مهندس لطفی زاده تاکنون جوایز مختلفیرا در سطح جهان دریافت کرده و از دانشگاههای مختلف از جمله سه دانشگاه اسپانیادرجه دکترای افتخاری دارد.



تاریخ خبر: 13911114
نوروز خجسته و سال نو مبارک
رمضان مبارک- پیام رییس اتاق مشترک
وبینار رایگان آشنایی با نمایشگاه گالفود دبی دربهمن ماه 1402
تقدیم استوار نامه سفیر ایران به پادشاه اسپانیا
جشنواره ملی حاتم 28 آذر ماه برگزار می گردد- آذر 1402
آرشیو
 
 



Contact us
Tel / Fax: +9821-88381350
Email : info@isbc.ir     iranandspain@gmail.com
 پس از ارسال ایمیل حتما با دبیرخانه اتاق مشترک
 تماس بگیرید و از رسیدن پیام خود مطمئن شوید




تذكر مهم اتاق بازرگانی ایران واسپانیا به فعالان اقتصادي
 اين اتاق در خصوص سوء استفاده از نام اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا درخصوص اعزام هيأت‌هاي بازرگاني و برگزاری نمایشگاههای داخلی و خارجی به عموم فعالان اقتصادي در اين باره هشدار داد كه شرح كامل آن در ادامه مي‌آيد: بارها ديده شده است كه اشخاص حقيقي يا حقوقي با عنوان اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا، اقداماتي مي‌كنند كه لزوماً مورد تأييد اتاق نيست. برهمين اساس شايسته است در مورد اصالت و صحت، فراخوان‌هاي مختلفي كه به منظور اعزام هيأت‌هاي بازرگاني بخش‌ خصوصي به خارج از كشور، ميزباني هيأت‌هاي تجاري در ايران، صدور ويزا و خدمات مسافرتي، برگزاري همايش‌هاي مختلف و مانند آن، تحت نام اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا يا به‌عناوين ديگر و يا با ادعاي همكاري اتاق منتشر مي‌شود، از دبیرخانه اتاق، استعلام شود.البته سوء استفاده از عنوان اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا نيز قابل پي‌گيري حقوقي است.
EN/ES - فارسی - عضویت - ورود اعضاء
نظر خواهی و پیشنهادات - عضویت در سایت - تماس با ما

کليه حقوق اين سايت متعلق به اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
طراح: روزبهان یوسفی