جمعه ۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
EN/ES
فارسی
 
اخبار اتاق ایران و اسپانیا

ديدار رايزن بازرگاني اسپانيا از اتحاديه صادركنندگان يزد

رئيس اتحاديه صادركنندگان يزد با اشاره به توانمندي استان يزد در زمينه‌هاي صنعتي، كشاورزي و توريستي گفت: يزد داراي پتانسيل‌هاي خوبي است كه مي‌تواند با كشورهاي مختلف وارد بازار تجارت جهاني شود.
محمود امانت ضمن خوشامدگويي به رايزن بازرگاني، اقتصادي اسپانيا كه در جمع اعضاء اتحاديه حضور يافته بود اظهار داشت: استان يزد داراي شاخصه‌هاي مهمي در خصوص توليد و صادرات بوده كه در اين استان 3070 واحد صنعتي فعال است و نيز 45 درصد توليد كاشي و سراميك ايران توسط 35 واحد صنعتي استان يزد توليد مي‌شود.
امانت ادامه داد: صنعت نساجي يزد با قدمت چند هزار ساله هنوز به فعاليت خود ادامه مي‌دهد و همچنين در مورد توليدات كشاورزي خصوصا محصولات گلخانه‌اي مقام چهارم را در كشور بدست آورده‌ايم و در اين خصوص آماده‌ايم تا از تكنولوژي كشور اسپانيا استفاده كنيم.
رئيس اتحاديه صادركنندگان تصريح كرد: يزد با توجه به اينكه در كوير ايران واقع شده ولي توانسته است 10 محصول برتر استان را به 55 كشور دنيا ارسال كند و نيز حجم اين صادرات 520 ميليون دلار در سال است. با توجه به اينكه حجم اين صادرات در دو ماهه گذشته نسبت به سال قبل 110 درصد از نظر ارزش رشد داشته است.
وي گفت: اين 10 محصول برتر صادرات نظير: كاشي و سراميك، پسته و مغز پسته، لاستيك خودرو، انواع سيمو كابل، فرش ماشيني، سنگ آهن و ... مي‌باشد.
امانت توليد كاشي و سراميك را از مزيت‌هاي مهم استان برشمرد و اضافه كرد: در نظر داريم در 2 سال آينده توليد كاشي و سراميك را تا 2 برابر افزايش دهيم و در جهت پايدار كردن سهم بازار و توسعه بازارهاي جهاني گام برداريم. و در اين راستا نيازمند به روز كردن تكنولوژي خود هستيم.
وي خطاب به رايزن بازرگاني كشور اسپانيا گفت: يزد براي تنوع در توليدات كاشي و سراميك خود در كشورهاي هدف و طراحي و لعاب اين صنعت نيازمند استفاده از تكنولوژي كشور اسپانيا است و نيز با توجه به اينكه قيمت تمام شده توليد كاشي و سراميك در استان يزد پايين است، اعلام آمادگي مي‌كنيم تا با همكاري كشور اسپانيا كاشي و سراميك را با يك برند مشترك توليد كرده تا بازار جديدي براي دو طرف مهيا شود.
محمود امانت به مسئله سلارسيستم اشاره كرد و گفت: در برنامه توسعه پنجم جمهوري اسلامي روي اين پروژه نگاه ويژه‌اي شده است، با توجه به اينكه يزد سالانه بيش از 3000 ساعت تابش خورشيد مسقتيم دارد و مكان مناسبي براي اجرايي شدن اين پروژه مي‌باشد.
وي همچنين در پايان به سرمايه‌گذاري در خصوص حمل و نقل ريلي و نيز سرمايه‌گذاري در بانك خصوصي شرق كه در استان يزد و توسط صاحبان صنايع و بازرگانان انجام مي‌شود اشاره كرد و توضيحاتي را بيان نمود.
در ادامه رايزن اقتصادی و بازرگانی كشور اسپانيا توانمندي‌هاي استان يزد را خوب ارزيابي كرد و گفت: يزد با توجه به پتانسيل‌هاي خوبي كه دارد زمينه‌هاي گفتگوي زيادي را دارد.


ماريا كشور متبوعش را قدرت برتر در جهان در توليد كاشي و سراميك دانست و افزود: اسپانيا از 30 سال پيش توليد اين صنعت را آغاز كرد و اكنون توانسته است قدرت برتر دنيا شناخته شود و در اين خصوص آماده هستيم تا دانش فني خود را در اختيار توليد كنندگان اين محصول در ايران قرار دهيم.
وي قيمت تمام شده كاشي و سراميك استان را نسبت به ديگر نقاط دنيا خوب دانست و بيان داشت: ايران از لحاظ جغرافيايي از موقعيت خوبي برخوردار است و با توجه به اينكه اطراف كشور ايران كشورهاي در حال توسعه هستند بايد به كيفيت برتر توجه داشت و اينكه ايران از مواد اوليه ارزان‌تر برخوردار است حائز اهميت است.
ماريا در ادامه اظهار داشت: يزد با قرار گرفتن در دل كوير مزيت خوبي را براي تامين نيروگاه خورشيدي دارد و در اين زمينه آماده هستيم تا در اين پروژه به شما كمك كرده تا يك تكنولوژي پيشرفته و حرفه اي را در اين پروژه به كار بنديد.
وي به حمل و نقل ريلي اشاره كرد و بيان داشت: يزد با توجه به اينكه از لحاظ شمال و جنوب از خط آهن خوبي برخوردار است مي‌تواند قدرت مشخصي در زمينه حمل و نقل ريلي باشد و در جلسه‌اي كه با مسوولين راه آهن و خط ريلي در تهران خواهيم داشت اين مسئله را پيگيري خواهم كرد.
ماريا در خصوص سرمايه‌گذاري كشورش در بانك شرق استان اظهار داشت: اسپانيا در حالت ركود اقتصادي خود است و از آنجايي كه اسپانيا بانك‌هاي قدرتمندي دارد ولي با دادن وام‌هاي سنگين به مشتريانش در وضعيت بحراني به سر مي‌برد كه اين روند تا چهار سال ديگر ادامه خواهد داشت و اين امر جايي براي سرمايه‌گذاري در بانك ايران را ندارد.
سپس عامل خوشه كاشي و سراميك، استان يزد را يك استان معدني ناميد و گفت: اين امر مزيتي براي يزد است با توجه به اينكه انرژي پاك گاز طبيعي، نيروي انساني سخت‌كوش و ارزان قيمت و ماشين آلات مدرن دنيا را داريم.
محمدنادب عامل خوشه کاشی استان یزد افزود: مهمترين شاخه يزد داشتن سابقه طولاني در توليد سفال و سراميك است.
ظروف سفالي لعاب‌داري كه 12 هزار سال قدمت دارد و لعاب آن تاكنون هيچ‌گونه تغيري نكرده است و در كنار آن كاشي سنتي توليد شده با دست كه 600 سال قدمت دارد و در بعضي از بناهاي تاريخي يزد به كار رفته شده است.
نادب يزد را نيازمند ارتقا دانش فني در بحث لعاب دانست و اظهار داشت: با توجه به اينكه در اين دوران تمركز را در توليد كميت كاشي و سراميك داشتيم از دانش لعاب تا حدي عقب مانديم و نيازمند احيا دانش فني لعاب كاشي و سراميك هستيم كه در اين زمينه اسپانيا با توجه به تجربه‌اي كه دارد مي‌تواند كمك شاياني را به اين صنعت مهم استان كند.
وي ادامه داد: با توجه به اينكه كشور ايران در موقعيت استراتژيكي است در صدد اين هستيم تا نقاط ضعف خود را برطرف كنيم و بر روي بازار و تجارت جهاني متمركز شويم، بازار داخل كشور بازار بزرگ با سرانه مصرف بالاست.
ايران با كشورهايي كه دوره‌هاي بازسازي بعد از جنگ را سپري مي‌كنند 3000 هزار كيلو متر فاصله داشته كه كشورها بازارهاي خوب مصرفي هستند و بازارهاي ثروتمند حاشيه خليج فارس نزديكترين بازارها به ايران است.
نادب افزود: عربستان سالانه بيش از 120 ميليون متر مربع نياز به كاشي دارد و كشور قطر با توجه به ركود جهاني بالاترين رشد اقتصاد را داشته است.
رئيس انجمن لعاب و رنگدانه‌هاي سراميك نيز از توليد 50 درصدي لعاب كاشي و سراميك توسط كارخانجات استان يزد خبر داد و گفت: اميدواريم در سفري كه هيات استان يزد به اسپانيا خواهند داشت به تفاهم‌نامه‌اي رسيده و با توجه به مزيت‌هايي كه استان يزد در توليد و اين صنعت دارد بتوانيم همكاري مشتركي را با يكديگر داشته باشيم.
سيدعلي‌اكبر كلانتر افزود: 70 درصد مواد اوليه و انرژي‌هاي مصرفي اين صنعت در استان يزد است.
در ادامه اين ديدار كه در اتحاديه صادركنندگان يزد انجام شد، ميرجليلي، دبير كميته صنايع سلولوزي شيميايي، فرشي؛ مدير شركت احرار يزد و مكي؛ معاون سازمان جهاد كشاورزي در خصوص پتانسيل و توليدات شركت‌هاي متبوعشان سخناني را ايراد و نيز آمادگي خود را براي هرگونه همكاري با كشور اسپانيا اعلام كردند.

منبع: اتاق بازرگانی و صنایع و معادن یزد


تاریخ خبر: 13890415
عید فطر مبارک
نوروز خجسته و سال نو مبارک
رمضان مبارک- پیام رییس اتاق مشترک
وبینار رایگان آشنایی با نمایشگاه گالفود دبی دربهمن ماه 1402
تقدیم استوار نامه سفیر ایران به پادشاه اسپانیا
آرشیو
 
 



Contact us
Tel / Fax: +9821-88381350
Email : info@isbc.ir     iranandspain@gmail.com
 پس از ارسال ایمیل حتما با دبیرخانه اتاق مشترک
 تماس بگیرید و از رسیدن پیام خود مطمئن شوید




تذكر مهم اتاق بازرگانی ایران واسپانیا به فعالان اقتصادي
 اين اتاق در خصوص سوء استفاده از نام اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا درخصوص اعزام هيأت‌هاي بازرگاني و برگزاری نمایشگاههای داخلی و خارجی به عموم فعالان اقتصادي در اين باره هشدار داد كه شرح كامل آن در ادامه مي‌آيد: بارها ديده شده است كه اشخاص حقيقي يا حقوقي با عنوان اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا، اقداماتي مي‌كنند كه لزوماً مورد تأييد اتاق نيست. برهمين اساس شايسته است در مورد اصالت و صحت، فراخوان‌هاي مختلفي كه به منظور اعزام هيأت‌هاي بازرگاني بخش‌ خصوصي به خارج از كشور، ميزباني هيأت‌هاي تجاري در ايران، صدور ويزا و خدمات مسافرتي، برگزاري همايش‌هاي مختلف و مانند آن، تحت نام اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا يا به‌عناوين ديگر و يا با ادعاي همكاري اتاق منتشر مي‌شود، از دبیرخانه اتاق، استعلام شود.البته سوء استفاده از عنوان اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا نيز قابل پي‌گيري حقوقي است.
EN/ES - فارسی - عضویت - ورود اعضاء
نظر خواهی و پیشنهادات - عضویت در سایت - تماس با ما

کليه حقوق اين سايت متعلق به اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
طراح: روزبهان یوسفی