جمعه ۳۱ فروردین ماه ۱۴۰۳
EN/ES
فارسی
 
اخبار اتاق ایران و اسپانیا

اسپانيا به دنبال دستيابي به جايگاه روسيه به عنوان عرضه کننده عمده انرژي اروپا
خبرگزاري آريا-با بالا گرفتن تنشها ميان روسيه و اوکراين، اسپانيا در تلاش است جايگاه روسيه را به عنوان عمده ترين عرضه کننده گاز اروپا از آن خود کند.
به گزارش خبرگزاري آريا ، اسپانيا مدعي است که مي تواند از وابستگي قاره اروپا به محموله هاي انرژي روسيه بکاهد و در تلاش است تا جايگاه خود را به عنوان يک مسير جايگزين عرضه گاز به ديگر کشورهاي اروپا تثبيت کند.

اسپانيا همه گاز مورد نياز خود را از منابع غير روس مي خرد و در سالهاي اخير سرمايه گذاريهاي سنگيني را براي تقويت توان خود در زمينه واردات گاز طبيعي مايع يا ال ان جي کرده است.

سياستمداران و نمايندگان صنايع از اروپا خواسته اند تا سرمايه گذاري بيشتري در شبکه پيونددهنده گاز و ديگر زيرساختها انجام دهند تا جريان گاز در شبکه داخلي اروپا به کشورهاي شمالي اين قاره را تسهيل کنند.

بر پايه برآورد انجمن صنعت گاز اسپانيا، اين کشور قادر است حدود 10 درصد از صادرات کنوني گاز روسيه را به اروپا بر عهده گيرد.

خوزه مانوئل سوريا، وزير صنعت و انرژي اسپانيا حتي از اين حد نيز فراتر رفته و بر اين باور است که اسپانيا مي تواند تقريبا نيمي از گازي را که از طريق اوکراين به اروپا صادر مي شود تامين کند.

تامين امنيت و تنوع بخشي به عرضه انرژي اروپا به چالشي براي سياستمداران و صاحبان تجارت بدل شده است، بويژه در موقعيت کنوني که ممکن است بحران موجود در اوکراين سبب شود  مسکو صادرات گاز خود را به اروپا  قطع کند.

روسيه تاکنون با تامين يک سوم از نيازهاي اتحاديه اروپا به گاز طبيعي، بزرگترين عرضه کننده گاز طبيعي به اتحاديه اروپا بوده است.

سه کشور حوزه درياي بالتيک يعني استوني، ليتواني و لتوني در کنار بلغارستان، جمهوري چک و فنلاند 100 درصد گاز مورد نياز خود را از روسيه وارد مي کنند.

وابستگي آلمان به گاز روسيه نيز 36 درصد است که خود چالشي براي برلين به شمار مي رود.

اين در حالي است که تلاشهاي اسپانيا براي تنوع بخشي به منابع تامين کننده گاز خود و سرمايه گذاري در ال ان جي به مادريد اين امکان را داده است تا با آرامش نسبي نظاره گر تنشها در اوکراين باشد.

گاز مايع يا ال ان جي قابل انتقال به همه نقاط جهان است اما پس از رسيدن به مقصد و پيش از تزريق به يک خط لوله بايد دوباره به گاز بدل شود.

6 پايانه از 21 پايانه تبديل گاز مايع به گاز معمولي در اروپا در کشور اسپانيا واقع شده است و يک پايانه ديگر نيز آماده عملياتي شدن است.

پايانه هاي اسپانيا 38 درصد از ظرفيت کل اروپا را تشکيل مي دهند.

مقامهاي اسپانيايي به جاي آن که بحران با مسکو را به عنوان تهديدي براي عرضه انرژي خود قلمداد کنند، آن را فرصتي براي خود مي دانند تا مدل گازي خود و ظرفيت بالقوه اسپانيا را به عنوان ياري دهنده  اروپا براي کاهش وابستگي به روسيه مطرح کنند.

آنتوني پريس، رئيس سديگاس يا انجمن صنعت گاز اسپانيا بر اين باور است که هم اکنون اسپانيا مي تواند پنج ميليارد و 200 ميليون متر مکعب گاز به فرانسه صادر کند و اين حجم تا سال آينده قابل افزايش به هفت ميليارد و 100 ميليون متر مکعب است.

وي گفت: حتي مي توانيم مقدار بسيار بيشتري گاز صادر کنيم. اسپانيا قادر است 10 درصد از گازي را که هم اکنون اروپا از روسيه وارد مي کند، تامين کند. اسپانيا اين ظرفيت را دارد تا شمال اروپا را به ديگر نقاط جهان متصل کند.



تاریخ خبر: 13930124
نوروز خجسته و سال نو مبارک
رمضان مبارک- پیام رییس اتاق مشترک
وبینار رایگان آشنایی با نمایشگاه گالفود دبی دربهمن ماه 1402
تقدیم استوار نامه سفیر ایران به پادشاه اسپانیا
جشنواره ملی حاتم 28 آذر ماه برگزار می گردد- آذر 1402
آرشیو
 
 



Contact us
Tel / Fax: +9821-88381350
Email : info@isbc.ir     iranandspain@gmail.com
 پس از ارسال ایمیل حتما با دبیرخانه اتاق مشترک
 تماس بگیرید و از رسیدن پیام خود مطمئن شوید




تذكر مهم اتاق بازرگانی ایران واسپانیا به فعالان اقتصادي
 اين اتاق در خصوص سوء استفاده از نام اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا درخصوص اعزام هيأت‌هاي بازرگاني و برگزاری نمایشگاههای داخلی و خارجی به عموم فعالان اقتصادي در اين باره هشدار داد كه شرح كامل آن در ادامه مي‌آيد: بارها ديده شده است كه اشخاص حقيقي يا حقوقي با عنوان اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا، اقداماتي مي‌كنند كه لزوماً مورد تأييد اتاق نيست. برهمين اساس شايسته است در مورد اصالت و صحت، فراخوان‌هاي مختلفي كه به منظور اعزام هيأت‌هاي بازرگاني بخش‌ خصوصي به خارج از كشور، ميزباني هيأت‌هاي تجاري در ايران، صدور ويزا و خدمات مسافرتي، برگزاري همايش‌هاي مختلف و مانند آن، تحت نام اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا يا به‌عناوين ديگر و يا با ادعاي همكاري اتاق منتشر مي‌شود، از دبیرخانه اتاق، استعلام شود.البته سوء استفاده از عنوان اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا نيز قابل پي‌گيري حقوقي است.
EN/ES - فارسی - عضویت - ورود اعضاء
نظر خواهی و پیشنهادات - عضویت در سایت - تماس با ما

کليه حقوق اين سايت متعلق به اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
طراح: روزبهان یوسفی