شنبه ۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
EN/ES
فارسی
 
اخبار اتاق ایران و اسپانیا

در دیدار هیأت رئیسه اتاق ایران با اعضای هیات رئیسه اتاق های مشترک مطرح شد: تأکید بر نقش اتاق های مشترک در دوران پساتحریم
در دیدار هیأت رئیسه اتاق‌های مشترک آلمان، ایتالیا، سوئیس، فرانسه و بلژیک با هیات رئیسه اتاق ایران که صبح روز چهارشنبه هفتم مرداد ماه سال جاری در محل اتاق ایران برگزار گردید، اهمیت نقش اتاق های مشترک به عنوان بازوهای اتاق ایران خصوصا در شرایط پساتحریم مورد تأکید قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی اتاق ایران، «محسن جلال پور»، رئیس اتاق ایران با اشاره به فعالیت اتاق‌های مشترک در دوران تحریم اظهار داشت: اتاق‌های بازرگانی مشترک در جایگاه خودشان با شرایط خاص و ویژ‌ه‌ای روبرو می‌شوند که باید تمام توان و انرژی خود را برای گذراندن از این دوران بکار بندند.
رئیس اتاق ایران با بیان اینکه در دوره‌های گذشته قصور و کوتاهی‌هایی نسبت به اتاق های مشترک بوده است، ادامه داد: اتاق ایران به عنوان پارلمان بخش خصوصی کشور باید در  این دوران از تمام ظرفیت‌ها وتوانمندی‌های خود در راستای پیشبرد اهداف بخش خصوصی  بهره ببرد.
جلال پور افزود: اگر اتاق ایران را به عنوان دولت در نظر بگیریم، اتاق‌های استان‌ها به عنوان استانداری‌های آن و اتاق‌های مشترک به عنوان سفارت‌خانه‌های آن عمل خواهند کرد و اتاق ایران فعالیت‌های اقتصادی خود را با دیگر کشورها از طریق اتاق های مشترک مربوطه پیگیری خواهد کرد.
وی با اشاره به ظرفیت‌های اتاق ایران در امور تشکل‌ها، اتاق‌های شهرستان و اتاق‌های مشترک بیان کرد: در اعزام و پذیرش هیات‌های تجاری تخصصی، باید تشکل‌ها، اتاق‌های مشترک و اتاق‌های سراسر ایران مانند سه ضلع مثلث برای همکاری به یکدیگر وصل شوند تا بخش خصوصی نهایت بهره را در این دوران از این فرصت طلایی ببرد.


رئیس اتاق ایران یادآور شد: اگر بخش خصوصی از این دوره طلایی بهره برداری لازم را نداشته باشد، دولت از این امتیاز به نفع خود و بزرگ کردن شرکت های دولتی بهره خواهد برد. بنابراین برای تقویت فعالیت‌های اقتصادی، اتاق‌های مشترک باید به عنوان بال‌های اجرایی بخش خصوصی از تمام ظرفیت‌ها و فرصت‌های موجود بدون نگاه گلایه آمیز استفاده کنند.
رئیس پارلمان بخش خصوصی کشور ادامه داد: توقع جامعه مدنی ایران و بخش خصوصی کشور این است که در عرصه اقتصاد فضای رقابت پذیر و فضای سالم کسب و کار ایجاد شود. وظیفه اتاق ایران، اتاق‌های مشترک و اتاق‌های استانی است که از تریبون بخش خصوصی این فریاد را به گوش همگان برساند.
«علاء میرمحمد صادقی»، مشاور رئیس اتاق در امور پیشکسوتان با بیان اینکه اتاق‌های مشترک بازرگانی بال‌های اجرایی اتاق ایران هستند، اظهار داشت: به علت تحریم‌ها فعالیت اتاق‌های مشترک کم شده بود ولی امروز می‌توانیم دوباره فعالیت های خود را احیاء و از نو آغاز کنیم.
میرمحمدصادقی به عنوان رئیس اتاق‌های مشترک افغانستان و کانادا اعلام کرد: اتاق‌های مشترک آمادگی دارند به ندای اتاق ایران پاسخ دهند و برای احیا و تبدیل برنامه‌های اتاق‌های مشترک به عمل دست دوستی به سوی هیات رئیسه اتاق ایران دراز کنند.
اتاق‌های مشترک بازوان اتاق هستند
«پدرام سلطانی»، نائب رئیس اتاق ایران، هدف از برگزاری جلسه را باز تنظیم روابط ایران و کشورهای اروپایی پس از دوره جدید روابط ایران و غرب دانست و تصریح کرد: اتاق‌های مشترک بازوان اتاق ایران هستند و در پیگیری و تمرکز بر موضوعات تجاری و اقتصادی میان دو کشوری که اتاق مشترک در آنها تشکیل شده، به پارلمان بخش خصوصوی کمک می کنند.
این عضو اتاق تهران ادامه داد: در دوره‌های گذشته هماهنگی میان اتاق ایران و اتاق‌های مشترک رضایت بخش نبوده است بدین ترتیب در دوره جدید باید هر چه بیشتر تقویت شوند. وی شناخت وظایف اتاق ایران و اتاق‌های مشترک برای جلوگیری از تداخل وظایف را در این راه ضروری دانست.
سلطانی اظهار کرد: باید مکانیسیمی تعریف شود که  امکان ارزیابی عملکرد اتاق ها را به وجود آورد و همچنین اتاق‌های مشترک از فعالیت‌هایی که در اتاق‌های دیگر انجام می شود، اطلاع حداکثری پیدا کنند.
نایب رییس اتاق ایران افزود: اشتراک در تجارب اتاق‌های مشترک به انجام امور از فرایندی استاندارد و موثر منجر می‌شود.
سلطانی با اشاره به حجم زیاد درخواست از طرف دولت، فعالان اقتصادی و همچنین کشورهای دیگر گفت: برای استفاده بهینه از این فرصت، اتاق‌های مشترک باید اتاق را همراهی کرده و اتاق نیز به آنها هر چه بیشتر اعتماد کند.
اعلام آمادگی اتاق تهران در هماهنگ کردن فعالیت‌های بین المللی در تعامل با اتاق ایران
«مسعود خوانساری»، رییس اتاق تهران و نایب رئیس اتاق ایران در این نشست گفت: اتاق تهران همواره با اتاق ایران در برنامه‌ریزی های تبادل و ورود هیئت‌ها همکاری داشته است و در آینده هم خواهد داشت.
وی با اشاره به ظرفیت‌های بسیار بالای تهران برای جذب سرمایه‌های خارجی عنوان کرد: اتاق تهران در حال راه اندازی سایتی است که در آن ظرفیت های کشور برای سرمایه گذاران خارجی جمع آوری خواهد شد.

ورود هیئت ها به ایران همراه با انتقال و مشارکت تجاری و اقتصادی باشد
«محمد حسین کریمی پور»، مشاور عالی رییس اتاق ایران، با اشاره به حجم بسیار هیئت‌های خارجی که بعد از توافقات ایران و کشورهای 1+5 به ایران وارد می شوند، اعلام کرد: بخش خصوصی باید ورود این هیئت‌ها را از یک نمایش سیاسی و اقتصادی به هیئت‌های تخصصی کاربردی تبدیل کند؛ هیئت‌هایی که نتیجه حضور آنها انتقال و مشارکت تجاری و اقتصادی است.
مشاور عالی رییس اتاق ایران، افزود: هیئت رییسه اتاق ایران پیشنهاد می‌دهد کمیسیون‌های موضوعی تخصصی در اتاق‌های مشترک شکل بگیرند و پس از شناخت کامل ایران در زمینه مورد نظر خود، در هماهنگی با هم هیئت مورد نظر را اعزام کنند که در نهایت ورود هیئت به ایران به امور کاربردی و عملیاتی منتهی شود

کمیته بررسی فعالیت های پساتحریم تشکیل می شود
«احمد فیاض بخش»، دبیرکل اتاق ایران نیز از تشکیل کمیته فعالیت‌های پساتحریم در اتاق ایران خبرداد و گفت: قرار است که جلسات ادواری با دستور جلسه مشخص و تقسیم کار در این کمیته داشته باشیم.
تشکل ها بخش موضوعی اتاق هستند
«هومن حاجی پور»، معاون امور تشکل ها ضمن ابراز خرسندی از در کنار هم قرار گرفتن تشکل‌ها و اتاق‌های مشترک پس از مدت‌ها اظهار داشت: تشکل‌ها بخش موضوعی اتاق هستند و ماموریت‌های اتاق در تعامل با دیگر کشورها از طریق اتاق‌ها و شوراهای مشترک انجام می شود که از توان بالایی برخوردار هستند.
معاون امور تشکل‌ها با بیان اینکه بعضا در ورود هیات‌های خارجی به ایران آشفتگی و تعجیل بین بنگاه‌ها و سرمایه گذاران پیش می‌آید؛ تاکید کرد: با استفاده از تمام ظرفیت‌های اتاق ایران و تقسیم کار و تفویض اختیار به تشکل‌ها و اتاق‌های مشترک در پذیرش هیات‌های خارجی این مشکل حل خواهد شد.
وی ادامه داد: همچنین این پیام را به هیات‌های خارجی می‌رسانیم که ایران دارای بازاری منسجم و هماهنگ است و ظرفیت های خوبی هم در این بازار وجود دارد.
حاجی پور به زیرساخت‌های فراهم شده در اتاق ایران اشاره و تصریح کرد: بازسازی پورتال اتاق به چند زبان برای تبادل اطلاعات، آماده سازی فضای مجازی برای معرفی توانمندی های تشکل های اتاق، ایجاد مرکز آمار و اطلاعات اقتصادی کشور و رصد امور اقتصادی و برگزاری نمایشگاه ها برای ورود به نمایشگاه های بین المللی، استانداردسازی و بهره گیری از این نمایشگاه ها به عنوان ابزار بازاریابی از برنامه های زیرساختی اتاق ایران است.

جلوگیری از موازی کاری ها به هماهنگی و انسجام نیاز دارد
 در ادامه این دیدار «احمد پور فلاح»، رئیس اتاق مشترک ایران و ایتالیا با اشاره به فعالیت های این اتاق مشترک در دوره گذشته اظهار داشت: انتظارات اتاق های مشترک از اتاق ایران زیاد نیست و سعی می‌کنیم در رسیدن به اهداف و خط مشی های دولت و بخش خصوصی کمک‌های لازم را انجام دهیم.
عدم انجام کارهای موازی اتاق ایران، اتاق‌های شهرستان و اتاق‌های مشترک، هماهنگی و همکاری اتاق ایران و اتاق‌های مشترک در اعزام و پذیرش هیات‌های تجار،  تخصیص سهم بیشتری در فضای مجازی اتاق ایران به اتاق‌های مشترک، حضور نماینده‌ای از اتاق‌های مشترک در هیات نمایندگان اتاق ایران، تشکیل کنفدراسیون اتاق های مشترک برای قدرت چانه زنی با دولت، ایجاد جاده دوطرفه تبادل اطلاعات بین اتاق ایران و اتاق های مشترک، برگزاری جلسات مشترک اتاق های مشترک با هیات رئیسه اتاق ایران، بازدید هیات رئیسه اتاق ایران از اتاق های مشترک از پیشنهادات رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران  و ایتالیا به هیات رئیسه اتاق ایران بود
«مغرور»، عضو هیأت رئیسه اتاق مشترک ایران و ایتالیا نیز به فشار مالی اتاق های مشترک و انتظار کمک مالی از اتاق ایران، در اختیار قرار دادن تمهیدات لازم برای ارائه خدمات توسط اتاق های مشترک و معرفی اعضای اتاق های مشترک به هیات های تجاری تخصصی اشاره کرد.
«هما گوشه»، از اعضای اتاق ایران و ایتالیا، در این نشست درخواست کرد در برنامه ریزی و تدارک هیئت ها، اتاق‌های مشترک هم مشارکت داشته باشند.
وی همچنین پیشنهاد کرد: در تبادلات هیئت ها میان دوکشور، نمایندگان موسسات مالی و بانکی هم حضور داشته باشند تا این موضوع به حل مشکلات بانکی میان ایران و کشورهای دیگر منجر شود چرا که هیچ تلاشی برای ارائه پیشنهاد در این زمینه انجام نشده است.
تشکیل شش کمیته کاری در اتاق مشترک ایران و آلمان
«تیم لطیف»، از اعضای هیئت رئیسه اتاق آلمان، اظهار کرد: اتاق آلمان شش کمیته در زمینه‌های بانکی، امور داخلی، مسایل خارجی ، بازاریابی و ارتباطات، صنعت و تجارت و آموزش تشکیل داده است و در هر کمیته کارگروه هایی برای رسیدگی به امور بعد از تحریم ها شکل گرفته است.
وی مشکلات سرمایه گذاری خارجی در ایران را بسیار زیاد ارزیابی و تشریح کرد: مهم‌ترین مشکلات نبود امنیت سرمایه‌گذاری و عدم رعایت قوانین است که سد راه سرمایه‌گذاری خارجی در ایران می‌شود.
این عضو اتاق مشترک بازرگانی ایران و آلمان، گام اول را شناسایی شرایط فعلی محیط سرمایه‌گذاری دانست و عنوان کرد: بعد از شناسایی مسایل می توان برای بهبود شرایط تلاش کرد .
این فعال اقتصادی افزود: اتاق مشترک ایران و آلمان نیز پس از آسیب شناسی این موضوع، برای حل آنها وارد مذاکره با دولت و سیاستگذاران از کانال اتاق ایران خواهد شد.
عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی مشترک ایران و بلژیک نیز بیان کرد: در آستانه دگردیسی هستیم که به واسطه توافق نامه وین ایجاد شده و شاهد تغییرات مثبتی در تمام زمینه ها خواهیم بود. همچنین نگرانی هایی هم وجود دارد که بر اثر بی اعتمادی ها حادث شده است.
«محمدرضا نجفی منش»، عضو هیئت مدیره اتاق ایران و فرانسه نیز بیان کرد: در اتاق‌ها و شوراهای مشترک نباید به دنبال سوابق و روابط بد بود و باید با درس از گذشته و نگاه به آینده پیش رفت.
وی هدف اصلی اتاق های مشترک را ایجاد فضای رقابتی و فرصت‌های صادراتی برای بخش  خصوصی عنوان کرد و گفت: اتاق های مشترک باید نیازها، خواسته ها ومشکلات را از طریق انجمن ها و تشکل های مختلف پیگیری کنند و در راستای بهبود امور بکوشند.
شریف نظام مافی، از اتاق بازرگانی ایران وسوییس، لزوم اصلاح واقعی شرایط سرمایه گذاری در ایران و قبول مشکلات آن را از نیازهای ضروری امروز کشور دانست.
وی با اشاره به پتانسیل های بالای ایران از جمله نیروی انسانی، عنوان کرد: تاثیرگذاری روی افکار عمومی اروپاییان و تغییر تصوری که از ایران وجود دارد در شرایط فعلی  و برای بهره بردن بیشتر از شرایط ،بسیار ضروری است.
در پایان مقرر شد هیئت رئیسه اتاق ایران برای تبادل نظر و رایزنی در راستای توسعه مناسبات تجاری بین المللی با سایر اتاق ها در فواصل زمانی مشخصی، تشکیل جلسه دهد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران



تاریخ خبر: 13940507
نوروز خجسته و سال نو مبارک
رمضان مبارک- پیام رییس اتاق مشترک
وبینار رایگان آشنایی با نمایشگاه گالفود دبی دربهمن ماه 1402
تقدیم استوار نامه سفیر ایران به پادشاه اسپانیا
جشنواره ملی حاتم 28 آذر ماه برگزار می گردد- آذر 1402
آرشیو
 
 



Contact us
Tel / Fax: +9821-88381350
Email : info@isbc.ir     iranandspain@gmail.com
 پس از ارسال ایمیل حتما با دبیرخانه اتاق مشترک
 تماس بگیرید و از رسیدن پیام خود مطمئن شوید




تذكر مهم اتاق بازرگانی ایران واسپانیا به فعالان اقتصادي
 اين اتاق در خصوص سوء استفاده از نام اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا درخصوص اعزام هيأت‌هاي بازرگاني و برگزاری نمایشگاههای داخلی و خارجی به عموم فعالان اقتصادي در اين باره هشدار داد كه شرح كامل آن در ادامه مي‌آيد: بارها ديده شده است كه اشخاص حقيقي يا حقوقي با عنوان اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا، اقداماتي مي‌كنند كه لزوماً مورد تأييد اتاق نيست. برهمين اساس شايسته است در مورد اصالت و صحت، فراخوان‌هاي مختلفي كه به منظور اعزام هيأت‌هاي بازرگاني بخش‌ خصوصي به خارج از كشور، ميزباني هيأت‌هاي تجاري در ايران، صدور ويزا و خدمات مسافرتي، برگزاري همايش‌هاي مختلف و مانند آن، تحت نام اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا يا به‌عناوين ديگر و يا با ادعاي همكاري اتاق منتشر مي‌شود، از دبیرخانه اتاق، استعلام شود.البته سوء استفاده از عنوان اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا نيز قابل پي‌گيري حقوقي است.
EN/ES - فارسی - عضویت - ورود اعضاء
نظر خواهی و پیشنهادات - عضویت در سایت - تماس با ما

کليه حقوق اين سايت متعلق به اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
طراح: روزبهان یوسفی