ایران و اسپانیا برای ایجاد برند مشترک برنامه ریزی کنند
همایش تجاری ایران و والنسیا در اتاق این منطقه برگزار شد و فعالان اقتصادی دو کشور با یکدیگر به مذاکرات رو در رو پرداختند
.
هیات تجاری اتاق ایران که راهی اسپانیا شده در دور دوم مذاکرات اقتصادی از مادرید به والنسیا سفر کرده است. با بازگشت غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران از مادرید، دور دوم این سفر را کیوان کاشفی عضو هیات رئیسه اتاق ایران سرپرستی می کند.
در جریان این سفر همایش تجاری مشترک ایران و منطقه والنسیا برگزار شد. همایش تجاری ایران و والنسیا با حضور خوزه ویسنته موراتا استراگس، رئیس محترم اتاق والنسیا، صنعتگران، فعالان بخش خصوصی ایران و اسپانیا برگزار شد. همچنین اعضای هیات تجاری ایران مذاکرات رودررو با فعالان اقتصادی والنسیا انجام دادند.
کیوان کاشفی عضو هیات رئیسه اتاق ایران در همایش مشترک تجاری گفت: پس از نشست موفقیت آمیز در اتاق اسپانیا به چند دلیل تصمیم گرفتیم در والنسیا حضور یافته و با فعالان اقتصادی این منطقه گفت و گو کنیم. خوشبختانه اتاق والنسیا همکاری و ارتباط نزدیکی با اتاق ایران دارد و ما از این ارتباطاتی که بوجود آمده استقبال می کنیم. از سویی ترکیب اغلب اعضای هیات تجاری ایرانی، بخش کشاورزی و مواد غذایی است و دیدار با بنگاه های اقتصادی منطقه والنسیا می تواند جذابیت ویژه ای برای آنها داشته باشد. سالهاست که شما با زعفران ایرانی آشنا هستید و به نظر می رسد می توان از دانش و نوآوری های اسپانیا در این خصوص بهره برد و از ظرفیت های فراوان برای گسترش همکاری ها در این حوزه استفاده کرد
.
وی ادامه داد: در سال گذشته هیاتی از والنسیا به ایران سفر کرد و در همکاری با اتاق ایران نشست ها و ملاقات های موفقی انجام داد. امروز شاهدیم که برخی از همان شرکت ها در حال تدارک سفر مجددی به ایران هستند. به شما این اطمینان را می دهیم که اتاق ایران به عنوان پارلمان بخش خصوصی ایران پایگاه مهمی برای ارتباط شما با فعالان اقتصادی ایرانی است
.
کاشفی افزود: به رغم تحرکات مختلفی که در سال های اخیر میان دو کشور شکل گرفته، حجم کنونی روابط رضایت بخش نیست. ظرفیتهای ایران و اسپانیا برای دو کشور شناخته شده است. هر دو کشور از ویژگی های منطقه ای برخوردارند و همین امر موقعیت ممتازی را برای همکاری های اقتصادی و سرمایه گذاری مشترک و حضور در کشورهای ثالث فراهم می آورد. در این میان آنچه که حائز اهمیت است تنظیم نقشه راه و برنامه ریزی مدبرانه برای توسعه همکاری هاست
.
عضو هیات رئیسه اتاق ایران، سرمایه گذاری مشترک در ایران برای تولید برند واحد جهت صادرات به کشورهای پیرامونی ایران با جمعیت 500 میلیون نفر را از پتانسیل های موثر همکاری دو کشور دانست
.
وی با اشاره به اینکه اتاق ایران، تقویت ارکان فعالیت های اقتصادی با کشور اسپانیا را بر پایه ی ظرفیت های همکاری در بخش های مختلف برنامه ریزی کرده است، صنایع غذایی، انرژی های تجدیدپذیر، محصولات پتروشیمی، سنگ و سرامیک، قطعات خودرو و ماشین آلات از اولویت هایی هستند که بر اساس آن، این هیات شکل گرفته است.
کاشفی گفت: تبادل هیات های تجاری و همکاری های نمایشگاهی مهمترین ارکان تقویت مبادلات تجاری دو کشور است و امیدوارم بتوانیم در برنامه ریزی های اتاقهای بازرگانی، تبادل سالانه یک هیات تجاری را اجرایی کرده و حضور در نمایشگاه های دو کشور را گسترش دهیم
.
وی ادامه داد: از آنجایی که تجارت اتفاق نخواهد افتاد مگر با نقل و انتقال پول، و این امر میسر نخواهد شد مگر با روابط منسجم بانکی، در ترکیب هیات تجاری اتاق، نماینده ای از بخش بانکی ایران حضور دارد تا ضرورت حل مشکل بانکی را به فعل درآوریم
.
کاشفی تاکید کرد: تجارت تنها بخشی از فعالیت های مشترک اقتصادی است که اصولا امری کوتاه مدت محسوب می شود. برای پایه ریزی یک برنامه بلندمدت می بایست به سمت تعریف پروژه های مشترک پیش رفت و ما تجربه خوبی در تاسیس کارخانجات مشترک داشته ایم. در صنایع کاشی و سرامیک چندین شرکت ایرانی و اسپانیایی سالهاست به چنین توافقاتی دست یافته اند. امیدوارم چنین پروژه هایی را بتوانیم به دیگر حوزه ها گسترش دهیم تا در نشست های بعدی از تجربیات در گسترش روابط تجاری و دستاوردهای منطقه ای مان سخن بگوییم
.
رییس اتاق والنسیا نیز در این همایش تجاری گفت: ایران کشور مهمی برای اسپانیا و اتاق اسپانیا است. به همین منظور در یک سال گذشته دو بار میزبان سفیر ایران در اسپانیا و دوبار میزبان سفیر اسپانیا در ایران بوده ایم
.
خوزه ویسنته موراتا ادامه داد: حدود ۵۰۰ شرکت والنسیایی با ایران رابطه دارند. بدنبال نشست هایی هستیم که بتوانیم روابط میان دو کشور را توسعه دهیم. باید با قوانین دو کشور آشنا شویم تا بتوانیم روابط دو کشور را توسعه دهیم. بر همین اساس روابط نزدیک خود را در امور بین الملل با یکدیگر ادامه خواهیم داد.
منبع: اتاق بازرگانی ایران