آرش محبینژاد-عضو هیئت مدیره اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا و دبیر انجمن قطعه سازان همگن کشوردر گفتگو با ایرنا: کمبود نقدینگی و افت تیراژ، مهمترین مشکل قطعهسازانایرنا نوشت: دبیر انجمن صنایع همگننیرو محرکه و قطعه سازان کشور گفت:در صنعت خودروسازی و به تبع آن قطعه سازیسیاستگذاری متمرکزی و صدای واحدی وجود نداردو فعالان این صنعت منتظر اقدام عملیمسئولان هستند.
آرش محبی نژاد با بیان این مطلبافزود: در ۲ ماه گذشته با مسئولان رده بالای کشوریاز رییس مجلس شورایاسلامی گرفته تا رییس کل بانک مرکزی، وزیران کشور، اقتصاد، صنعتو تعاون و معاونانآنان، همچنین فراکسیون قطعه سازان و کمیسیون صنایع و معادن مجلسو مسئولان گمرک دربارهمباحث مختلف قطعه سازی جلسات متعددی برگزار و ۲ نامه نیز به دفتر رییس جمهوری ارسال شد. متاسفانه صدای واحدی ازدولتو مجلس برای اجرای طرح ها در صنایع وجود ندارد و هرکدام برنامه خود را پیش میبرند.صنعت قطعه سازی در دور نخست تحریم ها(اوایل دهه ۹۰) برای سرپا نگه داشتن صنعت خودروسازیهمهنوع حمایت را انجام داد و اکنون باید دستمزد شایسته ای بگیرند.
دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه وقطعه سازان کشور هشدار داد: تاخیردر تصمیم گیری می تواند آثار مخرب میان مدت وبلندمدت به دنبال داشته و به تعطیلی گستردهکارخانه ها منجر شود. آثاراجتماعی بیکاری و توقفدر تولید می تواند این صنعت را به مرحله «رکود تورمی» واردکند که خروج از این شرایطبسیار سخت خواهد بود. امیدوار هستیم مسئولان به یک اتفاق نظر درتصمیمگیری برسند و یک مرکز و اتاق فکر در برابر تحریم ها ایجاد شود تا شاهدسیاستگذاری هایمتمرکز در صنعت خودرو باشیم.
افت تیراژ، مهمترین مشکل قطعه سازان
این مقام صنفی درباره ترخیص قطعاتباقیمانده در گمرک افزود: برخی از اینقطعات با تعهدگذاری قطعه سازان ترخیص شده ودر اختیار کارخانههای تولیدی قرار گرفتهاست اما دولت با ترخیص سایر قطعات بویژهقطعات الکترونیکی که می تواند کاربردهای ۲ یاچندگانه داشته باشد موافقت نکرده است. اکنون مشکل اصلی قطعه سازان ترخیص قطعات ازگمرکنیست، بلکه کمبود نقدینگی، ابهام در قیمت فروش قطعات، تاخیر در تامین مواداولیه وافت شمارگان تولید (تیراژ) است.
وی به آمارهای منتشر شده درباره میزانتولید خودرو اشاره کرد و گفت: مطابقآمارها از آغاز امسال تا پایان آذرماه ۷۶۳ هزارو ۵۱۹ دستگاهخودرو درکشور تولید شد که در همسنجی با پارسال ۳۱ درصدکاهش نشان می دهد.