در این وبینار که با حضور علاقمندان در بستر ایسمینار برگزار گردید به بررسی فرصتهای حضور موثر شرکتهای ایرانی در نمایشگاههای اسپانیا پرداخته شد
سخنرانان
- جناب آقای دکتر محمد طاهری، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و اسپانیا
- جناب آقای مهندس علیرضا فرخزادی، نماینده اتاق مشترک در اسپانیا
با توجه به روابط دیپلماتیک مثبت و رو به گسترش بین ایران و اسپانیا، و همچنین اهمیت نمایشگاههای اسپانیا در حوزههای مختلف از جمله دیجیتال، پزشکی، دارویی، ساختمانی و کاشی و سرامیک، صنعت، مواد غذایی و...، وبیناری با موضوع "توسعه حضور شرکتهای ایرانی در نمایشگاههای اسپانیا" با حضور سخنرانان برجسته جناب آقای دکتر محمد طاهری، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و اسپانیا و جناب آقای مهندس علیرضا فرخزادی، نماینده این اتاق برگزار گردید. هدف از این وبینار، بررسی فرصتهای موجود در بازار اسپانیا برای شرکتهای ایرانی و ارائه راهکارهای موثر برای حضور در نمایشگاههای این کشور بود.

جناب آقای دکتر طاهری در ابتدای سخنان خود به اهمیت کشور اسپانیا به عنوان یکی از شرکای تجاری مهم ایران اشاره کردند و با توجه به پتانسیل بالای این کشور در حوزههای مختلف اقتصادی و صنعتی، بر لزوم حضور فعال شرکتهای ایرانی در نمایشگاههای این کشور تاکید کردند. ایشان با اشاره به سابقه موفق حضور برخی از شرکتهای ایرانی در نمایشگاههای اسپانیا، این حضور را فرصتی مناسب برای توسعه صادرات، جذب سرمایهگذاری و ایجاد ارتباط با شرکای تجاری جدید دانستند. دکتر طاهری همچنین به نقش اتاق مشترک بازرگانی ایران و اسپانیا در تسهیل این حضور و ارائه خدمات مشاورهای و حمایتی به شرکتهای ایرانی اشاره کردند. این خدمات شامل مواردی مانند معرفی نمایشگاههای مرتبط، ارائه اطلاعات بازار، کمک در اخذ ویزا و اقامت، و برگزاری نشستهای تجاری با شرکتهای اسپانیایی میشود.

جناب آقای مهندس فرخزادی در ادامه سخنان دکتر طاهری، به فرصتهای مثبت حضور در نمایشگاههای اسپانیا و به ویژه اهمیت دیدارهای رودررو میان تجار ایرانی و اسپانیایی پرداختند. ایشان با اشاره به تجربه موفق شرکتهای ایرانی در نمایشگاههای پیشین، بر لزوم برنامهریزی دقیق و هدفمند برای حضور در این نمایشگاهها و استفاده از فرصتهای بازاریابی و تجاری موجود تاکید کردند. مهندس فرخزادی همچنین به اهمیت شناخت بازار اسپانیا و فرهنگ تجاری این کشور اشاره کردند و نکاتی را در خصوص نحوه مذاکره و برقراری ارتباط با شرکتهای اسپانیایی ارائه دادند. ایشان همچنین به شرکتهای ایرانی توصیه کردند که با حضور در نمایشگاههای تخصصی، تمرکز بیشتری بر معرفی محصولات و خدمات خود داشته باشند و از فرصتهای موجود برای جذب نمایندگی و توزیع محصولات خود در بازار اسپانیا استفاده کنند.
در بخش پایانی وبینار، شرکتکنندگان سوالات خود را در خصوص نحوه حضور در نمایشگاهها، خدمات قابل ارائه توسط اتاق مشترک، فرصتهای موجود در هر حوزه و... مطرح کردند که توسط سخنرانان به تفصیل پاسخ داده شد. برخی از سوالات مطرح شده عبارت بودند از:
- نحوه دریافت غرفه در نمایشگاههای اسپانیا
- هزینههای شرکت در نمایشگاهها و نحوه تامین مالی آن
- نحوه بازاریابی محصولات و خدمات در بازار اسپانیا
- نحوه اخذ ویزا و اقامت برای شرکت در نمایشگاهها
- فرصتهای همکاری با شرکتهای اسپانیایی در حوزههای مختلف
در پایان وبینار، جناب آقای دکتر طاهری از حضور و مشارکت تمامی شرکتکنندگان و همچنین از سخنرانان محترم تشکر و قدردانی کردند و ابراز امیدواری کردند که این وبینار گامی موثر در جهت توسعه حضور شرکتهای ایرانی در نمایشگاههای اسپانیا باشد. ایشان همچنین بر آمادگی اتاق مشترک بازرگانی ایران و اسپانیا برای ارائه خدمات و حمایتهای لازم به شرکتهای ایرانی تاکید کردند.
وبینار "توسعه حضور شرکتهای ایرانی در نمایشگاههای اسپانیا" اطلاعات مفیدی در خصوص فرصتهای موجود در بازار اسپانیا و نحوه حضور موثر در نمایشگاههای این کشور ارائه کرد. با توجه به اهمیت این موضوع و لزوم پیگیری آن، امید است که این وبینار نقطه آغازی برای حضور پررنگتر شرکتهای ایرانی در بازار اسپانیا باشد.
همچنین با توجه به برنامه های پیش رو در سال 1404 مقرر گردید وبینار اعلام برنامه های مورد نظر برگزار گردد.