پنج شنبه ۱ آذر ماه ۱۴۰۳
EN/ES
فارسی



ملاقات با شرکت اسپانیایی فعال در زمینه انواع یخچال‌های فروشگاهی- آبان 1403
یکی از شرکت های پیشرو اسپانیایی در زمینه انواع یخچال‌های فروشگاهی، هتلی، رستورانی، سوپرمارکتی، یخچ...
اسپانیا بازیگر کلیدی در عرصه اقتصاد جهانی
اسپانیا : پلتفرمی جهانی برای تجارت و سرمایه گذاری بین المللی آنچه در این webzin آمده است: ...


اسپانیا

ایران

 
اخبار اتاق ایران و اسپانیا

همايش بين‌المللي توسعه تجارت و بازار محصولات ارگانيك برگزار شد

رئيس اتاق ايران تأكيد كرد:

نقش مؤثر محصولات ارگانيك در رشد ارزش افزوده اقتصادي

با افزايش رشد 12 درصدي توليد محصولات ارگانيك در طول سال‌هاي اخير، اهميت اين شيوه توليد به حدي است كه انجمن محصولات ارگانيك در همايش بين‌المللي توسعه تجارت و بازار محصولات ارگانيك كه صبح امروز در طبقه دهم اتاق ايران برگزار شد، ابعاد مختلف آن را مورد بحث و بررسي قرار داد.
به گزارش روابط عمومي اتاق ايران، «دكتر محمد نهاونديان» رئيس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران خاطرنشان كرد: «يكي از لازمه‌هاي رشد پايدار و توسعه پي‏گير و مستمر اقتصاد ايران، نهادسازي براي بخش خصوصي است؛ در همه اقتصادهاي پيش‌رو اثبات شده كه بخش خصوصي بايد دست در دست جامعه علمي كشور، پيشتاز مسيرهاي جديد باشد كه به‌دنبال آن، دولت و نهادهاي قانون‌گذاري براي قاعده‌مندكردن مسير نويافته، مي‌آيند.»
وي نقش تشكل‌هاي اقتصادي در تحقق برنامه پنجم توسعه را غيرقابل انكار برشمرد و گفت: «نگاه تشكلي مي‌تواند در توسعه مفهوم‌هاي جديد در اقتصاد، مؤثر باشد.»
نهاونديان از منظر اقتصاد كلان در توصيف محصولات ارگانيك يادآور شد: «در كم‏كردن صادرات نفتي و جهش صادرات غيرنفتي، مسأله اولويت‌ها بسيار مهم است؛ خوشبختانه توهمي كه ايجاد شده بود مبنی بر این‏که محصولات كشاورزي، مزيت نسبي ندارند، با انجام تحقيقات و تجربه‌هاي عملي، بطلان آن ثابت شد.»
وي توضيح داد: «محصولات ارگانيك به‌خوبي در رشد ارزش افزوده مي‌تواند نقش داشته باشد؛ تفاوت قيمت محصولات كشاورزي ارگانيك با روش‌هاي متعارف، علاوه بر توجيه سلامت، توجيه اقتصادي هم پيدا كرد و برگشت سرمايه آن بهتر از روش‌هاي متعارف خواهد بود.»
رئيس اتاق ايران تأكيد كرد: «در صادرات، به جاي اين‌كه توليد انبوه ناكارآمد را دنبال كنيم، بايد توليد با تأكيد بر كيفيت را پي‏گيري كنيم و اگر بتوانيم كالاي خود را با ويژگي كيفيت‌گرايي ممتاز كنيم، حتماً جايگاه بهتري در بازارهاي جهاني خواهيم داشت.»
وي افزود: «ما در محصولات كشاورزي، به‌طور قطع، مزيت داريم؛ عضويت ما در سازمان تجارت جهاني مزاياي زيادي دارد؛ اگر به بازارها با تعرفه‌هاي پايين‌تر، دست‏رسي داشته باشيم، مزيت نسبي در اختيار ما بازارهاي بيشتري را برايمان به‌وجود خواهد آورد.»

  • در سايه الگوي تعامل دولت و بخش خصوصي مي‌توانيم به اهداف خود برسيم

نهاونديان اذعان كرد: «در سايه الگوي تعامل دولت و بخش خصوصي مي‌توانيم به اهداف خود برسيم و در صادرات، توليد، مديريت واردات، تنظيم بازار و همه محورهاي اقتصادي شعارمان بايد تعامل دولت و بخش خصوصي باشد.»
وي در ادامه تصريح كرد: «تصدي‌گري دولت بايد تغيير اساسي به سمت سياست‌گذاري و نظارت داشته باشد و برنامه‌‌هاي حمايتي استراتژيك دولت براي حمايت بخش‌خصوصي ايجاد شود و حمايت دولت در بخش تحقيق و توسعه، كافي و وافي باشد.»
نهاونديان با اشاره به مراحل تصويب برنامه بودجه سال 90 در مجلس تأكيد كرد:‌ «حمايت استراتژيك از نظر اعتبارات بودجه‌اي بايد تقويت شود تا دولت در تعامل سازنده با صادركنندگان، موفق شود.»
«محمدرضا اردكاني» مدير اجرايي همايش، 86 درصد كشاورزي ايران را برعهده خرده‌كشاورزان معرفي كرد كه از شيوه‌ها و ابزارهاي سنتي براي كشاورزي استفاده مي‌كنند؛ وی با تأكيد بر حفظ سلامتي افراد و محيط زيست تصريح كرد: «برطبق آمار، محصولاتي مثل مركبات و سبزيجات، بدون بقاياي شيميايي نيستند؛ بقایایی كه بر روي هوش، سرطان و پاركينسون مي‌تواند تأثيرگذار باشد.»
وي مصرف آفت‌كش‌ها در كشاورزي را نيازمند توجه و دقت دانست و گفت: «125هزار هكتار محصولات باغي داريم كه هيچ‌گونه آفت‌كش و مواد شيميايي براي آن‌ها استفاده نمي‌شود؛ در حال حاضر، حدود 35هزار هكتار محصولات ارگانيك در كشور داريم كه در طول سال‌هاي گذشته از رشد چشمگيري برخوردار بوده است.»
به اعتقاد وي بازار، ترويج و توسعه، تحقيق، توليد و رعايت استانداردها، عوامل مؤثر براي توليد محصولات ارگانيك به‌شمار مي‌روند؛ محصولات ارگانيك، فاقد مواد و افزودني‌هاي شيميايي هستند كه حتي به بدن براي مقابله با بيماري‌هاي سرطاني كمك مي‌كنند.»
اردكاني يادآور شد: «الگوهاي مختلفي براي بازار مصرف محصولات ارگانيك، مانند خريد مستقيم، از طريق تعاوني‌ها، فروشگاه‌ها و عمده‌فروشان وجود دارد؛ سازمان‌هاي مختلفي نیز مي‌توانند بر روي فرآيند مصرف محصولات ارگانيك تأثيرگذار باشند.»
«رضا نوراني» رئيس انجمن ارگانيك ايران، نيز يادآور شد: «اين انجمن با اهداف برگرفته از اصول كشاورزي، یعنی سلامت، اكولوژي، عدالت و مراقبت در جهت خدمت به كليه موجودات در راستاي ايجاد بازاري مطمئن براي كليه انسان‌ها و سودرساني به كليه دست‌اندركاران توليد تا مصرف محصولات ارگانيك، فعاليت مي‌کند؛ سلامت جامعه، همان سلامت انسان‌هاست كه از اكوسيستم‌ها جدا نيست.»
نوراني تصريح كرد: «حفظ منابع طبيعي و منابع تجديدناپذير براي نسل‌هاي آينده موضوعي است كه در اصل عدالت نهفته است؛ در كنار آن، احترام به سلامت كليه موجودات در جهت كاهش بيماري‌هاي صعب‌العلاج و كاهش هزينه‌هاي پنهاني، (پال‌سازي آلودگي‌هاي محيط زيست و هزينه‌هاي درماني) در راستاي توليد محصولات ارگانيك محقق مي‌شود.»
وي برگزاري اين همايش را نقطه عطفي در فعاليت‌هاي چند سال اخير انجمن برشمرد كه سامان‏دهي و افزايش ارتباطات بين‌المللي را به دنبال دارد.
هم‌چنين «مهدي مهدي‌پور» دبير انجمن ارگانيك ايران با اشاره به سابقه تشكيل انجمن از سال 1385 در اتاق ايران، نظام‌مند كردن كشاورزي ارگانيك در سراسر كشور را مهم‌ترين فعاليت اين انجمن معرفي كرد كه با مطالعه تجربه‌ها و نحوه فعاليت ساير كشورها درصدد گردآوري استانداردهاي صدور گواهي و شيوه درست فعاليت براي كشاورزي ارگانيك است.»
مهدي‌پور، استاندارد ملي 11000 و نظام تأييد صلاحيت ايران براساس استاندارد 17011 را در راستاي توليد محصولات ارگانيك، مهم و ضروري ارزيابي كرد.
او افزود: «انجمن از سال گذشته با تشكيل كميسيون نهاده‌ها، اطلاعات لازم براي توليد نهاده‌هاي مجاز در كشاورزي ارگانيك را روي سايت خود به آدرس
www.iranorganic.com
گذاشته است تا كشاورزان بتوانند با اطلاعات و اطمينان به توليد خود بپردازند.»
وي درخصوص فعاليت‌هاي اين انجمن به عضويت در انجمن‌ها، نمايشگاه‌ها و همايش‌ها بين‌المللي اشاره كرد و تدوين و چاپ خبرنامه، برگزاري كارگاه‌هاي تخصصي ارگانيك، همايش‌ها و مشاركت در پيوند بيشتر دولت و بخش خصوصي و نيز ايجاد شعب در استان‌ها را از ديگر فعاليت‌هاي انجمن عنوان كرد.

  • امنيت غذايي پايدار و سلامت غذا دو مؤلفه اصلي براي رسيدن به هدف

«عباس رجايي»، رئيس كميسيون كشاورزي مجلس شوراي اسلامي هم تصريح كرد: «تا سال 1401 هجري شمسي قرار است حدود 300ميليون تن غذا براي كشور توليد كنيم كه عزم ملي نياز دارد، در حالی که فعلاً 105ميليون تن غذا در كشور توليد مي‌شود.»
رجايي، امنيت غذايي پايدار و سالم بودن غذا را دو مؤلفه اصلي براي رسيدن به هدف دانست و گفت: «مؤسسه ملي استاندارد موظف شده است حداكثر تا پايان امسال، تمامي مؤلفه‌هاي توليد غذاي سالم را تدوين كند و تا پايان برنامه پنجم 35درصد از مصرف كودهاي شيميايي در كشور بايد كاهش يابد و كودهاي طبيعي جايگزين آن شود؛ هم‌چنين حداقل 25درصد از محصولات كشاورزي به‌صورت ارگانيك توليد شود.»
به گفته وي مقرر شده از سال اول برنامه پنجم، تمام شهرهاي بزرگ و شهرهايي كه درياها و تالاب‌ها منتهي مي‌شود، زباله‌هاي خود را بازيافت نمایند.»
وي خاطرنشان كرد: «اكثر مبارزه‌هايي كه در حوزه آفات صورت مي‌گيرد به شيوه بيولوژيك است، البته مبارزه با آفات، سخت است و از آن‌جا كه كشورمان همواره در معرض آفات است، تمام سازمان‌هاي مربوطه در اين مسير، تلاش مي‌كنند.»

  • ضرورت توجه به توليد محصولات ارگانيك

«حميد صافدل» رئيس كل سازمان توسعه تجارت و معادن وزير بازرگاني نيز ويژگي‌هاي محصولات ارگانيك را سلامت انسان‌ها و ارتقاي كيفيت زندگي، تنوع زيستي، اكوسيستم و اكولوژيك و فرآيند طبيعي توليد محصولات ارزيابي كرد.
به اعتقاد وي بروز مشكلات در حوزه حيات موجودات زنده، محيط زيست و سلامت بشر به علت مصرف بيش از حد كود شيميايي و سموم، ضرورت توجه به توليد محصولات ارگانيك را با اهميت‌تر كرده است.
صافدل درباره توليد و تجارت محصولات ارگانيك يادآور شد: «بيشترين سهم توليد محصولات ارگانيك مربوط به آفريقا، آسيا، آمريكاي لاتين و اروپاست و ميزان درآمد حاصل از تجارت اين محصولات، بالغ بر 60 ميليارد دلار در سال 2009ميلادي بوده است.»
رئيس سازمان توسعه تجارت از رشد حداقل 12درصدي تجارت در سال‌هاي اخير خبر داد و گفت: «به‌طور مثال در هندوستان با تدوين استراتژي، آموزش كشاورزان برنامه‌ريزي ويژه حفظ و توسعه صادرات محصولات، طي يك دوره 8سال از 12 ميليون دلار به 125ميليون دلار، توليد محصولات ارگانيك داشته است.»
صافدل اخذ گواهي ارگانيك براي 35هزار هكتار از اراضي كشور، مبارزه بيولوژيكي در حدود 340هزار هكتار زمين، اهتمام ويژه براي افزايش سطح زير كشت اين محصولات در قانون برنامه پنجم تا 25درصد، توان بالقوه براي توليد برخي محصولات، كوچكی اراضي كشاورزي، نيروي كار مناسب و افزايش تمايل مصرف‌كنندگان به محصولات سالم و بهداشتی را مهم‌ترين فرصت‌ها و پتانسيل‌هاي كشورمان براي توليد محصولات ارگانيك برشمرد.
وي بيان كرد: «تدوين استاندارد ملي، حمايت‌هاي مادي و معنوي سازمان توسعه تجارت براي تأسيس و توسعه انجمن ارگانيك ايران، پرداخت كمك به توليدكنندگان ارگانيك استان فارس، كمك به حضور شركت‌ها و صادركنندگان در نمايشگاه‌هاي بين‌المللي، تصويب مصوبه حمايت از برندسازي براي محصولات كشاورزي از راه‌كارهاي حمايت از اين شيوه توليد سالم است.»
به اعتقاد وي برندسازي از اهميت قابل توجهي براي ايجاد اعتماد بين توليدكننده و مصرف‌كننده و نمادي براي اطمينان‏بخشي به مصرف‌كننده براي دست‏يابي به آن‌چه در نظر دارد، محسوب مي‌شود.
وي تدوين برنامه راهبردي را همانند نقشه راه، توصيف كرد كه تعامل دولت و بخش خصوصي براي دست‏يابي به اهداف مورد نظر، بسيار حائز اهميت است.
صافدل، بازنگري و تسهيل قوانين و مقررات براي ارائه خدمات در حوزه تجارت اين محصولات و بسترسازي بين توليدكنندگان، توزيع‌كنندگان و مصرف‌كنندگان، حمايت از تبليغات و اطلاع‌رساني درباره پتانسيل‌هاي توليدي و صادراتي، هويت‌سازي و ارزيابي برندها را اقدامات مفيد براي توسعه تجارت محصولات ارگانيك برشمرد.
بر اساس اين گزارش در ادامه اين همايش پانل‌هاي تخصصي با موضوعات اهميت محصولات ارگانيك، تاريخچه آن و مسايل مربوط به بازاريابي و تبليغات در اين حوزه برگزار شد.

 


تاریخ خبر: 13900220
دیدار هیئت مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و اسپانیا با سفیر اسپانیا در ایران- مهر 1403
راهنما و دستورالعمل نحوه دریافت لیست حقوق، دستمزد و پرداخت حق بیمه جاری
هیئت تجاری اسپانیا در نمایشگاه بیوتی‌ورلد خاورمیانه2024
ثبت‌نام، ارزیابی و انتخاب صادرکننده نمونه ملی سال 1403
راهنمای تجارت با اسپانیا 2024
آرشیو
 
 



Contact us
Tel / Fax: +9821-88381350
Email : info@isbc.ir     iranandspain@gmail.com
 پس از ارسال ایمیل حتما با دبیرخانه اتاق مشترک
 تماس بگیرید و از رسیدن پیام خود مطمئن شوید




تذكر مهم اتاق بازرگانی ایران واسپانیا به فعالان اقتصادي
 اين اتاق در خصوص سوء استفاده از نام اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا درخصوص اعزام هيأت‌هاي بازرگاني و برگزاری نمایشگاههای داخلی و خارجی به عموم فعالان اقتصادي در اين باره هشدار داد كه شرح كامل آن در ادامه مي‌آيد: بارها ديده شده است كه اشخاص حقيقي يا حقوقي با عنوان اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا، اقداماتي مي‌كنند كه لزوماً مورد تأييد اتاق نيست. برهمين اساس شايسته است در مورد اصالت و صحت، فراخوان‌هاي مختلفي كه به منظور اعزام هيأت‌هاي بازرگاني بخش‌ خصوصي به خارج از كشور، ميزباني هيأت‌هاي تجاري در ايران، صدور ويزا و خدمات مسافرتي، برگزاري همايش‌هاي مختلف و مانند آن، تحت نام اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا يا به‌عناوين ديگر و يا با ادعاي همكاري اتاق منتشر مي‌شود، از دبیرخانه اتاق، استعلام شود.البته سوء استفاده از عنوان اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا نيز قابل پي‌گيري حقوقي است.
EN/ES - فارسی - عضویت - ورود اعضاء
نظر خواهی و پیشنهادات - عضویت در سایت - تماس با ما

کليه حقوق اين سايت متعلق به اتاق بازرگانی ایران و اسپانیا می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
طراح: روزبهان یوسفی