معاون امور بین الملل اتاق ایران:
ایجاد تنوع در روابط تجاری ایران و اسپانیا ضروری است
در دیدار مدیر بازرگانی ایالت بیلبائو اسپانیا با معاون بین الملل اتاق ایران بر ایجاد تنوع در ساختار روابط تجاری دو کشور تاکید شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق ایران،
"مهدی فاخری" معاون بین الملل اتاق ایران با تاکید بر لزوم ایجاد تنوع در روابط تجاری دو کشور گفت: ساختار روابط تجاری ایران و اسپانیا از سال 1980 میلادی تغییر نکرده است. در گذشته ایران پسته، زعفران، خاویار و فرش به اسپانیا صادر می کرد و زمینه های همکاری تاکنون در همین حد باقی مانده است بنابراین باید روی بخش های جدید مطالعه کنیم.
وی افزود: می توان در زمینه های خدمات، تحصیلات، صنعت چوب، آموزش، توریسم و بانکداری نیز وارد همکاری شد.
فاخری با تاکید بر تبادل هیات های تجاری برای توسعه روابط دو کشور تصریح کرد: با برگزاری همایش ها، سمینارها و شرکت در نمایشگاه های دو طرف می توان ضمن تبادل اطلاعات روابط تجاری دو کشور تسهیل و سطح همکاری را افزایش داد.
معاون امور بین الملل اتاق ایران در ادامه خواستار تاسیس شورای بازرگانی اسپانیا و ایران شد تا این شورا بتواند هم تراز شورای مطبوع خود در ایران فعالیت کند.
"خوان گارایی یورباسو" مدیر بازرگانی ایالت بیلبائو اسپانیا نیز با تاکید بر همکاری دو کشور در زمینه توریسم خواستار ارایه لیست بخش های فعال در رمینه های مختلف اقتصادی برای تبادل هیات میان دو کشور شد.
وی افزود: تجار اسپانیایی مایل به همکاری در زمینه های صنعتی، تجهیزات و ماشین آلات با ایران هستند.
"ناصر عربانی" معاون بخش اقتصادی و بازرگانی سفارت اسپانیا در ایران نیز با اشاره به اعزام هیات های تجاری از اسپانیا در ماه های اکتبر و نوامبر (مهر و آبان) گفت: در این هیات شرکت های بزرگی از اسپانیا حضور دارند که امیدواریم با تبادل اطلاعات بتوانند زمینه های توسعه همکاری میان دو کشور ایجاد کنند.
"محمد طاهری" مشاور رئیس اتاق ایران در امور همکاری های اقتصادی با اسپانیا و پرتغال و رییس شورای بازرگانی ایران با کشورهای اسپانیا و پرتغال نیز با اشاره به فعالیت شورای مشترک بازرگانی ایران و اسپانیا گفت: نبود شورای مشترک بازرگانی در اسپانیا مشکلاتی را برای توسعه روابط تجاری دو کشور ایجاد کرده است و اگر این شورا در اسپانیا نیز فعال شود می توان در تنظیم کردن فعالیت های تجاری میان دو کشور موثر عمل کرد.
وی افزود: اگر جامعه تجاری دو کشور بتوانند روابط مستقیم ایجاد کنند، می توانند زمینه های بیشتری برای همکاری ایجاد کنند.