اخبار اتاق ایران و اسپانیا
حضور قدرتمند تولیدات و صادرات ایران در بازارهای جهانی
سياست وزارتخانه پيشنهادي صنايع و بازرگاني/
افزايش توليدات صادرات محور و حضور قدرتمند در بازارهاي جهاني
تهران - معاون برنامه ريزي وزارت بازرگاني گفت: سياست كلي وزارتخانه پيشنهادي صنايع و بازرگاني، افزايش توليدات صادرات محور و حضور قدرتمند در بازارهاي جهاني است.
به گزارش خبرنگار اقتصادي ايرنا، محمود دودانگه روز يكشنبه در جمع خبرنگاران گفت: با توجه به اين ادغام، بنگاههاي توليدي بايد بتوانند كالاهايشان را با قيمت تمام شده پايين تر، بهره وري بالاتر و كيفيت مناسب در بازارهاي داخلي و جهاني عرضه كنند.
وي تصريح كرد: هر كدام سازمان ها و شركت هايي كه با سياست و خط كلي وزارتخانه جديد هماهنگ هستند مي توانند با قوت به كارشان ادامه دهند در غير اين صورت به بررسي كارشناسي بيشتري نياز دارند.
وي با بيان اينكه هر اندازه درگير بازار داخلي باشيم به همان اندازه از حضور در بازارهاي جهاني باز مي مانيم اظهارداشت: بنابراين دغدغه اصلي وزارتخانه جديد توليد صادرات محور، حمايت از توليد، صنعت و معدن براي تغذيه بازار داخلي و فتح بازار جهاني است.
وي ادامه داد: واگذاري برخي از سازمان ها و شركت ها يكي از موضوعات مهم اين ادغام است كه به جمع بندي رسيده ولي تاكنون قطعي نشده است.
دودانگه گفت: با توجه به فضاي حاكميتي و نظارتي وزارتخانه جديد، سازمان استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران به عنوان ابزار توانمند و قوي باقي مي ماند ولي تاكنون وضعيت سازمان حمايت در وزارتخانه جديد مشخص نشده است.
وي اضافه كرد: در اين راستا ممكن است اداره و سياست گذاري تنظيم بازار محصولات كشاورزي به وزارت جهاد كشاورزي واگذار شود.
وي گفت: در اين صورت برخي از سازمان ها و شركت هاي زير مجموعه وزارت بازرگاني زير مجموعه وزارت جهاد كشاورزي قرار مي گيرند به عنوان مثال شركت پشتيباني امور دام و شركت بازرگاني دولت ايران كه متولي خريد تضميني محصولات كشاورزي و ذخيره سازي استراتژيك برخي از كالاها است به دليل تناسب ماموريت ها با حوزه كشاورزي بايد بيشتر مورد بررسي قرار گيرد.
وي تاكيد كرد: به طور قطع برخي از سازمان ها و شركت هاي وزارت صنايع و معادن و بازرگاني در وزارتخانه جديد همچون سازمان هاي توسعه اي وزارت صنايع و معادن بايد به فعاليت خود ادامه دهند.
وي تصريح كرد: سازمان حمايت به دليل اينكه بخشي از وظايف آن به وزارت كشاورزي مربوط است به بررسي بيشتري نياز دارد و اگر به وزارتخانه ديگري منتقل شد بايد با توان بيشتري به فعاليت خود ادامه دهد.
معاون برنامه ريزي وزارت بازرگاني با بيان اينكه مهمترين طرح تحول اقتصادي كشور در حال اجراست و رويكرد برنامه پنجم توسعه نيز در دست پيگيري است افزود: ادغام يكي از موضوعات مهم دستيابي به اهداف چشم انداز توسعه و برنامه پنجم است كه در اولويت برنامه هاي دولت قرار گرفته و باسرعت در حال پيگيري است.
وي تاكيد كرد: سهم بخش صنعت و معدن و بازرگاني 50 درصد اقتصاد كشور است كه بايد مورد توجه قرار گيرد.
دودانگه با بيان اينكه يكپارچه سازي اهداف و ساختار دو وزارتخانه در دو تا سه ماه آينده انجام مي شود گفت: به طور قطع يكپارچه سازي فراينده هاي آمار و اطلاعات در طول مدت زمان دو تا سه ماه انجام نمي شود و اين فرايند به يك پروسه دو تا سه ساله نياز دارد.
وي با بيان اينكه اصل 44 قانون اساسي و سياستهاي كلان مقام معظم رهبري الگوي اداره اقتصاد كشور است اظهارداشت: اين ادغام يكي از راهكارهاي عضويت ايران در سازمان تجارت جهاني است.
وي، توانمندسازي بخش هاي خصوصي و تعاوني در اقتصاد و حمايت از آن در رقابت بازارهاي بين المللي و آماده سازي بنگاه هاي داخلي جهت مواجه هوشمندانه با قواعد تجارت جهاني در يك فرايند تدريجي و هدفمند را از بندهاي اصل 44 قانون اساسي برشمرد.
دودانگه به تعامل نزديك بين وزارت صنايع و بازرگاني و فضاي مثبت حاكم بر مجلس شوراي اسلامي در خصوص ادغام اين دو وزارتخانه اشاره كرد و گفت: معتقدم اين ادغام زمينه رشد بخش صنعت و تجارت را فراهم خواهد كرد.
وي افزود: اين ادغام فرصت بي نظيري براي هماهنگ سازي سياست هاي تجاري و صنعتي كشور به منظور حمايت قوي و اثربخش از بنگاته هاي صنعتي و معدني كشور است.
معاون برنامه ريزي وزارت بازرگاني گفت: اكنون 552 برنامه در اولويت 17 حوزه وزارت بازرگاني قرار دارد كه 219 برنامه بازرگاني داخلي، 147 برنامه بازرگاني خارجي و 186 مورد هم به حوزه زيرساخت هاي تجاري و بازرگاني مربوط است.
وي با بيان اينكه ادغام دو وزارتخانه هيچ تاثيري بر اهداف و روند فعاليت هاي وزارتخانه هاي فعلي نداشته است، اضافه كرد: تمامي سازمان هاي ذيربط موظفند مطابق برنامه تعريف شده در چارچوب اهداف و سياست هاي كلان و راهبردي كشور اقدامات خود را دنبال كنند.
دودانگه همچنين به وظابف سازمان هاي بازرگاني 31 استان كشور اشاره كرد و افزود: 34 برنامه عمومي و مشترك براي تمامي استان ها و به طور ميانگين 10 برنامه اختصاصي با توجه به شرايط و اقليم هر استان تدوين و در حال اجرا است.
معاون برنامه ريزي وزارت بازرگاني در راستاي فرايند ادغام وزارت صنايع و معادن و بازرگاني اظهار اميدوراي كرد اين ادغام در حوزه رسانه نيز اتفاق بيفتد تا از اين پس رسانه ها براي انعكاس اخبار اين دو وزارتخانه به صورت يكپارچه عمل كنند. تاریخ خبر: 13900312 دیدار هیئت مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و اسپانیا با سفیر اسپانیا در ایران- مهر 1403 راهنما و دستورالعمل نحوه دریافت لیست حقوق، دستمزد و پرداخت حق بیمه جاری هیئت تجاری اسپانیا در نمایشگاه بیوتیورلد خاورمیانه2024 ثبتنام، ارزیابی و انتخاب صادرکننده نمونه ملی سال 1403 راهنمای تجارت با اسپانیا 2024 آرشیو
|